شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 444468
۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
پژوهشهای سیاسی جهان اسلام

حوزه/ شماره جدید فصلنامه «پژوهشهای سیاسی جهان اسلام» با پرداختن به مهمترین مسائل جاری سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی به‌خصوص جهان اسلام منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فصلنامه «پژوهشهای سیاسی جهان اسلام» نشریه‌ای با رسالت پژوهشی است که تلاش دارد در ارتقای معرفت سیاسی ایفای نقش نماید. «پژوهشهای سیاسی جهان اسلام» با اتکا به دانش بومی سیاست در نظر دارد تا رویکردی میان رشته‌ای از سیاست را عرضه بدارد که در آن آموزه‌های دینی نقش مؤثری را ایفا می‌نماید، هم‌چنین از ره‌گذر نقد و تحلیل نظریه‌های جاری در حوزه سیاست، سعی در ترسیم حوزه‌های نوین نظریه‌پردازی دارد تا از این طریق دیدگاه اسلامی- ایرانی مطرح و امکان استناد به آن‌ها فراهم گردد و در نهایت مسائل جاری سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی به‌خصوص جهان اسلام را مورد توجه قرار داده تا ضمن ورود به حوزه سیاست عملی، امکان آن را برای نویسندگان فراهم آورد و برای مسائل سیاسی، راه‌حل‌های بومی ارایه نمایند.

شماره جدید فصلنامه «پژوهشهای سیاسی جهان اسلام» با پرداختن به مهمترین مسائل جاری سیاسی در عرصه داخلی و بین‌المللی به‌خصوص جهان اسلام، با مدیر مسئولی دكتر محمدرضا حاتمي و سردبیری دكتر جلال درخشه منتشر شد.

مقالات این شماره از فصلنامه عبارتند از: "واکنش جهان غرب به تحولات ژئوپلیتیک شیعه و راهکارهای مقابله با آن"، نوشته عباس کشاورز شکری ، زهرا فهیمی؛" دیپلماسی فرهنگی و قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا؛ فرصت‌ها، تهدیدها و راهبردها"، نوشته جلال درخشه، علیرضا اسماعیلی کلیشمی؛ "مطالعه تطبیقی میزان تحقق اندیشه امام خمینی(ره) با رویکرد عدالت اقتصادی در دولت‌های پس از انقلاب (۱۳۹۲-۱۳۶۸)" نوشته احمد بخشایشی اردستانی ، نیکو رضایی جوزانی؛ "گفتمان ژئوپلتیکی ترکیه در فضاهای تجزیه‌شدۀ خاورمیانه"، نوشته محمدرضا حاتمی؛" بحران سوریه و امنیت ملی ترکیه "نوشته روح الله خلیلی نژاد کشکویی، حسین دهشیار؛" حقوق کودک در اسلام و خشونت‌های سیاسی جهان اسلام" نوشته علی فقیه حبیبی؛ "تأثیر ظهور داعش بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران" نوشته مهدی ذوالفقاری ، ابوذر عمرانی؛ "اندیشۀ توسعه‌گرا (مورد‌کاوی اندیشه‌های ماهاتیر محمد)" نوشته رضا شیرزادی و" اسطوره‌سازی از داعش در روزنامه‌های آمریکایی"، نوشته محمدرضا کلاهی ، ابراهیم محمودی، فاطمه غلامرضا کاشی.

در مقاله "واکنش جهان غرب به تحولات ژئوپلیتیک شیعه و راهکارهای مقابله با آن"، نوشته عباس کشاورز شکری و زهرا فهیمی آمده است : هدف از این پژوهش فهم رابطه بین تحولات ژئوپلیتیکی شیعه در اثر پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تقابل غرب با آن و همچنین بررسی برخی از تهدیدات غرب بر ضد شیعه و ارائۀ راهکارهای مقابله با آن است که به شیوه توصیفی- تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. سؤال­ های اصلی این پژوهش این است که علل تقابل غرب با تشیع چیست؟ غربی­ ها برای مقابله با شیعیان از چه نوع تهدیداتی استفاده می­ کنند و چه راهکارهایی برای مقابله با این تهدیدات وجود دارد؟

یافته ­های تحقیق نشان می­ دهد که انقلاب اسلامی ایران بسیاری از مناسبات سیاسی را در منطقه و جهان دچار تغییر و تحول نمود و با گسترش بیداری اسلامی، منافع حکام دیکتاتور منطقه و جریان صهیونیستی غرب را با خطر جدی روبه­ رو نمود. نظریه ­پردازان غربی با مطالعه دربارۀ شیعه و پی بردن به مفاهیم انقلابی شیعه و تضادهای فرهنگی عمیق آن با تفکرات غربی مانند، اندیشه خدامحوری شیعه در برابر اومانیسم غرب، طرح اندیشه امت­سازی و وحدت جهان اسلام در مقابل برنامه ­های تفرقه ­افکنانه غربی ­ها و اندیشه نظام واحد جهانی در برابر جهانی شدن غربی، شروع به مخالفت و دشمنی با تشیع نمودند. آنها برای مقابله با تشیع از طرح­های مختلف مانند ایران­هراسی، شیعه هراسی، تلاش برای انزوای ایران در محافل بین ­المللی، تحریک مخالفان داخلی ایران برای تغییر نظام جمهوری اسلامی، حمله نظامی به کشورهای افغانستان و عراق، طرح خاورمیانه بزرگ، تجهیز نظامی حکومت­ های مرتجع منطقه و حمایت از گروه ­های تکفیری در سوریه و عراق استفاده کردند. در بخش پایانی مقاله راهکارهایی برای مقابله با این تهدیدات ارائه شده که از آن جمله، معرفی اسلام واقعی به مردم جهان، معرفی غرب و ریشه­ های اومانیستی آن، تأکید بر حقوق بشر اسلامی، تلاش برای ایجاد وحدت در میان مسلمانان، استفاده ار رسانه ­های مختلف و توسعۀ زیرساخت­ های جامعه به منظور معرفی جامعه نمونه شیعه است.

علاقه مندان برای مطالعه مقالات این شماره و شماره های پیشین فصلنامه می توانند به آدرس اینترنتی فصلنامه، به نشانی  http://priw.ir مراجعه کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha