پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
فرزاد اژدری

حوزه/ برای اعتلا و شکوفایی موضوعات قرآنی در سینما نیاز است تا افراد متعهد در این حوزه نیز ورود کنند، چون همانگونه که در سینمای بزرگسال چنین شرطی لازم است در سینمای کودک هم این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

فرزاد اژدری فیلمساز کودک در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره اهمیت و جایگاه موضوعات قرآنی در سینمای کودک اظهار کرد: سینمای کودک و جایگاهی که این گونه در هنر هفتم داراست بر کسی پوشیده نیست و بارها نیز درباره آن حرف زده شده است. به ویژه این موضوع که سینمای کودک می‌تواند محلی برای پرداختن مباحث دینی باشد، البته شاید این سوال در ذهن پیش آید که چرا باید در سینمای کودک چنین موضوعاتی مد نظر قرار گیرد؟ در جواب به این سوال باید گفت که مخاطب بزرگسال سینما راه خود را از سینمای کودک آغاز می‌کند. برای همین اگر بتوانیم در کودکی تماشاگر را به سمت موضوعات مد نظر هدایت کنیم، در آینده موضوعات مد نظرمان با استقبال تماشاگر مواجه می‌شود.

وی افزود: با توجه به مقدمه فوق می‌خواهم به فیلم «فیلشاه» که این روزها در سینمای کشورمان روی پرده رفته، بپردازم. در این فیلم انیمیشن کارگردان با محور قرار دان یک قصه کودکانه می‌خواهد به روایتی قرآنی نیز اشاره داشته باشد. موضوع اصلی در فیلشاه به حمله ابرهه به مکه مربوط می‌شود، اما شکل این روایت به گونه‌ای است که تماشاگر با آن ارتباط برقرار می‌کند. نکته جالب در این فیلم  اشاراتی است که کارگردان درباره نزدیکی ادیان در فیلم کرده، این رویکرد فیلم این امکان را به کار می‌دهد که در بخش بین‌الملل هم تماشاگران بسیاری در سراسر جهان جذب کار شوند.

این فیلمساز ادامه داد: امتیاز دیگر فیلشاه این است که اجرا به گونه‌ای است که علاوه بر کودکان بزرگسالان نیز می‌توانند با کار ارتباط برقرار کنند. این شرط نکته مهمی است که کارگردان با تیزهوشی آن را درک کند، چون می‌دانسته مخاطب کودک حتماً به همراه پدر و مادرش به سالن سینما می آید، برای همین نیاز است تا سلیقه آنها نیز مد نظر قرار گیرد. مطلب دیگر این‌که قهرمانان قصه چند فیل و یک موش هستند. این چند حیوان به واسطه کارهایی که انجام می‌دهند، به نوعی اتفاقات بزرگ را رقم می‌زنند. این مسئله نیز تنها یک ظرافت سینمایی نیست، بلکه به نوعی مخاطب کودک را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اژدری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برخی مواقع ما در انیمیشن‌های خود از کارهای مطرح خارجی کپی‌برداری می‌کنیم. این اقدام به هیچ وجه خوب نیست، چون اندیشه را از کار گرفته، اما در مواقعی ما از کارهای خوب خارجی الگوبرداری می‌کنیم. این روش پسندیده است و به بهتر دیده شدن کار کمک می‌کند. اتفاقی که به باور من در فیلشاه رخ داده است. در این فیلم برخی از شاخصه‌های انیمیشن‌های مطرح خارجی مد نظر قرار گرفته، همین عامل هم به کار این امکان را داده تا برای تماشاگرش غریبه به نظر نرسد.

وی تاکید کرد: بحث دیگری که پیرامون این فیلم می‌توان مطرح کرد به اکران خوب این فیلم سینمایی مربوط می‌شود. نمایش این فیلم در نوروز این اجازه را به کار داده تا بیشتر دیده شود. این ادعا را به خوبی در سالن‌هایی که فیلشاه در آنها روی پرده رفته می‌شود مشاهده کرد. در ضمن در این فیلم سینمایی ما اتفاق دیگری را نیز شاهد هستیم، آنهم نحوه تبلیغاتی است که برای فیلم انجام شده و به نظرم به تعداد مخاطبان فیلم افزوده است. به ویژه در پوستر فیلم، بحث زیبایی شناسایی به خوبی مد نظر قرار گرفته است.

این کارگردان متذکر شد: بحث دیگر فیلم به صداپیشگی این فیلم مربوط می‌شود. در فیلشاه تمام صداهایی که در کار از آن استفاده شده برای کودکان آشنا و دوست داشتنی است. به ویژه شخصیت اصلی فیلم که یک بچه فیل است صدایی دارد که در بسیاری از کارتون‌های کودکان از آن استفاده شده، این مسئله (استفاده از دوبلورهای آشنا برای فیلم‌های کودکان) نشان می‌دهد که بحث صدا نیز جزئی مهم از یک انیمیشن است که باید به آن دقت کافی کرد تا اثر مربوطه با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

این سینماگر با بیان اینکه سینمای کودک نیازمند حمایت است، گفت: وقتی از حمایت از فیلم‌های کودک حرف می‌زنیم منظور این نیست که به این فیلم‌ها کمک مالی شود. بلکه تنها چیزی که برای رونق سینمای کودک نیاز است و باید در اختیار این گونه سینمایی قرار گیرد. امکان نمایش خوب است. این اتفاق اگر به طرز شایسته‌ای رخ دهد معتقدم ما اتفاقات بسیار خوبی را در این ژانر پرمخاطب شاهد خواهیم بود.

وی با بیان این‌که در سینمای کودک، ورود نیروهای متعهد،  قدمی مهم در رونق موضوعات قرآنی در سینما است، بیان کرد: برای اعتلا و شکوفایی موضوعات قرآنی در سینما نیاز است تا افراد متعهد در این حوزه نیز ورود کنند، چون همانگونه که در سینمای بزرگسال چنین شرطی لازم است در سینمای کودک هم این امر ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

اژدری در پایان گفت: موفقیت فیلم‌هایی نظیر فیلشاه باعث می‌شود تا دوباره تولید فیلم‌های کودک رواج پیدا کند به ویژه در شرایط فعلی که بسیاری از فیلمسازان این ژانر خانه‌نشین شده‌اند باید هر چه در توان داشت مد نظر قرار داد تا سینمای کودک به روزهای خوب خود باز گردد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha