جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد حسین قاسمی

حوزه/ تهیه کننده فیلم مصادره گفت: در «مصادره» این حرف زده می‌شود که ایرانیانی که با وقوع انقلاب به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و به لحاظ امنیتی و قضایی مشکلی ندارند، می‌توانند به کشورشان باز گردانند.

محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «مصادره» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری«حوزه» درباره این فیلم سینما و چرایی ساخت آن اظهار کرد: هدف من از تهیه فیلم در سینما، بیان حرف و نظراتم است، چون سینما را ابزار مهم و تاثیرگذار در این حوزه می‌دانم، البته برای بیان حرف‌هایم نیز همیشه یک زبان واحد را انتخاب نمی‌کنم، بلکه در کاری ممکن است به زبان طنز حرفم را بزنم و در اثری دیگر شکلی جدی را بیان حرف‌هایم انتخاب کنم.

وی افزود: برای مثال در فیلم «شیار 143» گویشی که برای فیلم انتخاب شد، بسیار جدی و درام بود، اما در «مصادره» حرف‌هایم به شکلی طنز بازگو می‌شود. در فیلمی نظیر «نفس» نیز دیدگاهی کودکانه نیز در کارم جاری بود. این تنوع به نظرم یکی از الزامات سینماست که ما باید بدان پایبند باشیم، زیرا اگر فیلمساز یا تهیه‌کننده‌ای بخواهد خود را در دایره‌ای خاص محدود کند به مرور حرف‌هایش تکراری خواهد شد.

قاسمی ادامه داد: اما ممکن است این سوال در ذهن پیش آید، چرا من زبان طنز را برای بیان حرف‌هایم در «مصادره» انتخاب کردم. مهمترین دلیل را باید در جذابیت این گویش بیان کنم. چون تجربه نشان داده مردم از کارهای طنز استقبال می‌کنند، بنابراین طبیعی است من نیز به فکر گیشه کار خود باشم، چون سینما بدون تماشاگر هیچ حرفی برای گفتن ندارد. برای همین هر سینماگری که بگوید در سینما به دنبال گیشه نیست در حقیقت سینما را درک نکرده است.

وی با بیان این که بسیاری از ناگفته‌ها را می‌توان با زبان طنز زد، گفت: نکته‌ای دیگر وجود دارد که باید به آن اشاره کنم، آنهم این‌که در سینما بسیاری از حرف‌ها را  نمی‌شود با زبان جدی بیان کرد، اما همان حرف‌ها در قالب طنز قابل بازگو کردن هستند. برای همین هم حرف‌هایی که در «مصادره» بیان می‌شود ناگفته‌هایی است که تا به امروز بیان نشده است.

این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که در «مصادره» به دنبال گفتن چه حرفی است؟ گفت: در این فیلم سینمایی من در پی اشاعه این پیام بودم که ایران باید توسط تمامی مردم ایران ساخته شود. در کلامی دیگر در «مصادره» این حرف زده می‌شود که ایرانیانی که با وقوع انقلاب به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند که به لحاظ امنیتی و قضایی مشکلی ندارند، می‌توانند به کشورشان باز گردانند. در ضمن حکومت نیز می‌بایست نگاهی متناسب به زمان حال با مهاجران داشته باشد.

قاسمی با بیان این‌که در این فیلم به برخی تندرویها در ابتدای انقلاب نقد شده است، تصریح کرد: در ابتدای پیروزی انقلاب برخی نیروهای تندرو که در ادامه راهشان از انقلاب نیز جدا شد دست به تسویه حساب‌های شخصی می‌زدند. برای همین برخی اتفاقات ناخوشایند در آن دوران رخ داد. این مسئله با زبان طنز در فیلم مطرح شد، همچنین در «مصادره» گفته می‌شود که عده‌ای از انقلاب برای پر کردن جیبشان سود می‌بردند.

وی یادآور شد: برخی مواقع ما تصور می‌کنیم اگر  نقدی به خود داشته باشیم فرصت را برای دشمنان ایجاد کرده‌ایم تا به ما ضربه زنند، درصورتیکه باور من این است اگر ما می‌خواهیم انقلاب با پویایی به مسیر خود ادامه دهد باید برخی کاستی را نشان دهیم تا بتوان آن را پوشش داد. درباره این فیلم می‌خواهم به نکته ای دیگر اشاره کنم. این روزها در شبکه‌های فارسی زبان افراد مختلفی را می‌بینیم که بحث‌های سیاسی راه می‌اندازند و نگاهی خصمانه به انقلاب اسلامی دارند. در این فیلم می‌بنیم اکثر کسانی که در این شبکه‌ها فعال هستند سرخوردهگانی هستند که کار دیگر جز فحاشی از دستشان بر نمی‌آید، برای همین هم با راه اندازی شبکه‌های فارسی‌زبان به نوعی می‌خواهند عقده‌های خود را خالی کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فروش خوب این فیلم باعث خواهد شد که وی باز هم دست به تولید فیلم‌های کمدی بزند؟ تصریح کرد: کتمان نمی‌کنم همه تهیه‌کننده‌ها از اینکه فیلمشان در گیشه حضور موفق داشته باشد، خوشحال می‌شوند، چون به این طریق می توانند کارهای بعدی را تولید کنند. من نیز برای ادامه فعالیت حرفه‌ایم در سینما باز هم این ژانر را تجربه خواهم کرد، البته شاید در کار بعدی سراغ موضوعی جدی رفتم، اما به هر حال باز هم دست به تولید کارهای طنز خواهم زد.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: همانطور که در ابتدای سخنانم گفتم در هر حوزه‌ای که فیلم تولید کنم، دغدغه‌هایم نیز در آن کارها مطرح خواهد شد. درباره دغدغه‌هایم نیز باید بگویم من همیشه خود را وام دار اسلام و انقلاب می‌دانم برای همین به نوعی چنین مفاهیمی در کارهایم همیشه وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha