جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 445435
۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶
ذکر

کارشناس دینی گفت: قرآن، شیطان را یکی از موانع برای سیر معنوی معرفی می کند و آن را به عنوان دشمنی مبین و آشکار می داند و در آیه ۳۶ سوره زخرف خداوند می فرمایند «غفلت عامل قرین شدن انسان با شیطان است».

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام محمدرضا شجاعت، صبح امروز در نشست اخلاقی با موضوع «روش استفاده از قرآن کریم در سیر معنوی » که با حضور اساتید، کادر علمی و آموزشی و طلاب در مدرسه علمیه خواهران اهل البیت(ع) ملک شهر برگزار شد، اظهار کرد:  قرآن، شیطان را یکی از موانع برای سیر معنوی معرفی می کند و آن را به عنوان دشمنی مبین و آشکار می داند.

وی با اشاره به اینکه در آیه 36 سوره زخرف خداوند می فرماید: «کسی که از یاد خدای رحمان به کور دلی مبتلا شود، شیطانی را برای او همدم خواهیم کرد که این شیطان، انسان را از راه مستقیم باز می دارد و مصیبتی دیگر اینکه گمان می دارد در راه راست است.» گفت:  وقتی انسان نفهمد که در مسیر نیست و غفلت کند کارش بسیار مشکل می شود.

استاد حوزه ادامه داد: بر این اساس یعنی انسان هم راه را گم می کند و هم گمان می کند در راه صحیح است و این ضلالت پیوسته است تا از مسیر الهی خارج شود، این آیه غفلت را عامل قرین شدن با شیطان معرفی می کند.

وی افزود: آیه 201 سوره اعراف می فرماید: «زمانی که از شیطان وسوسه ای برای تو اتفاق افتاد پس پناهنده شو به خدا که سمیع و علیم است» کسانی که اهل تقوا هستند زمانی که گروهی شیطان آنها را وسوسه می کند ذکر می گویند.

کارشناس دینی  تصریح کرد: پس اهل تقوا هم در معرض شیطان هستند، اما به واسطه ذکر خود را نجات می دهند، بحث اینجاست که این ذکر چیست؟ مگر ما اهل نماز، ذکر،دعا و مناجات با خدا نیستیم؟! مسلماً هستیم پس چرا شیطان قرین ما است؟

استاد اخلاق حوزه ابراز کرد: غفلت عاملی است که باعث شده استعداد لقاء خدا از ما گرفته شود، همه بیچارگی انسان یک کلمه است و آن غفلت است، خداوند انبیا را ارسال کرد تا غفلت و نسیان انسان را یادآور شوند.

وی اذعان کرد: دعای شریف کمیل «یا من اسمه دواء و ذکره شفاء»  اسم خدا را دوا معرفی می کند. اسم الله دواست، ما یک عمر دعا می خوانیم ولی هنوز دشمن قسم خورده ما را وسوسه به کار غلط می کند چرا؟ چون ما هنوز از مرتبه اسم الله به مرتبه ذکر الله سفر نکرده ایم.

حجت الاسلام شجاعت افزود: هدف از خواندن نماز رسیدن به ذکر الله است و زمانی نماز سبب تنهی عن الفحشاء و المنکر می شود که نماز را به مرحله ذکر برسانیم.

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: 90 درصد مؤمنین اصلاً به ذکر خدا نرسیده اند. اگر نماز تکلف دارد به خاطر این است که به مرتبه ذکر نرسیده ایم، پس چگونه از این اسم به ذکر سفر کنی؟ یک راه میانبر دارد. 

وی ادامه داد: یکی از راه ها را قرآن اشاره می کند، فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّه ُ؛ منظور از بیوت، خانه انبیا است، اسم خدا آنجا ترفیع و بال دارد، این بیوت ، بیوت انبیا است که ما فعلا به ان دسترسی نداریم، از رسول خدا سؤال شد بیت حضرت زهرا از همان بیوت است؟ فرمودند: افضل آن بیوت است.

حجت الاسلام شجاعت خاطرنشان کرد: اکنون که بیت حضرت زهرا(س) نیست و بیت امام عصر(عج) را هم بلد نیستیم، چکار کنیم؟ باید به زیارت ائمه اطهار(ع) برویم، هدف از زیارت امام رضا(ع) این باشد که بگوییم یابن رسول الله به ما توفیق تشرف در عالم ذکر الله را بفرما. که حضرت بسیار خوشحال می شوند و ان شاءالله مستجاب می کنند و اگر مستجاب شد نمازی که به ما می دهند می فهمیم که این، نماز است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha