جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نخستین نمایشگاه تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان (شمیم ایمان)

حوزه/ برگزاری نخستین نمایشگاه تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان ، گامی است جدی در این راستا که بدانیم تربیت دینی کودک و نوجوان امروز ضرورتی است که حتی فراتر از نان شب بچه ها باید به آن توجه کرد و برایش برنامه ریزی داشت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» هفته گذشته، نمایشگاه تخصصی تربیت دینی کودک و نوجوان با عنوان"شمیم ایمان" به مدت 4 روز و به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در مرکز همایش های بین المللی غدیر برگزار شد.

در واپسین روز از برگزاری این نمایشگاه، فرصتی دست داد تا ضمن گفتگو با برخی از غرفه داران و بازدیدکنندگان، درباره اهمیت برپایی چنین نمایشگاه هایی گزارشی تهیه کنیم که ماحصل این تلاش رسانه ای در ادامه می آید؛

اهداف مهم اولین نمایشگاه تربیتی دینی کودک و نوجوان

حجت الاسلام والمسلمین حسین حقیقت ، دبیر این نمایشگاه با اشاره به این که هدف از برگزاری این نمایشگاه ، تلاش در زمینه شناسایی و پرورش خلاقانه استعدادهای نونهالان و نوجوانان در مسیر تربیت دینی و ایمانی است، اظهار داشت: این نمایشگاه از طریق قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی به معاونت فرهنگی تبلیغی این دفتر ابلاغ شد و بر عهده مرکز آموزش های کاربردی قرار گرفت که به مدت 4 روز در خدمت عموم بازدیدکنندگان به خصوص خانواده های محترم بودیم.

وی با بیان این که اهتمام در زمینه تربیت دینی کودک و نوجوان از جمله مهم ترین آموزه های دینی ما به شمار می رود، افزود: تبیین و بررسی عملکرد روحانیت در تعمیق ایمان و باورهای دینی بر مخاطبین کودک و نوجوان، شناسایی و معرفی مؤسسات فرهنگی و گروه های تبلیغی و مبلغین فعال در این عرصه ، حمایت و هدایت ایده های خلاق در تبلیغ کودک و نوجوان، همچنین ترغیب مبلغان جوان در این خصوص از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه است که البته اولین بار به صورت تخصصی و به این شکل به همت دفتر تبلیغات اسلامی دایر می گردد.

تداوم و تولید محتوای جذاب؛ شرط توفیق کارهای فرهنگی

شاکر نوراللهی، مسئول غرفه مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی با تاکید بر این که بی شک این گونه نمایشگاه ها می تواند به آشنایی بهتر و بیشتر کودکان و نوجوانان در زمینه مسایل دینی کمک کند، گفت: کارهای فرهنگی بدون تردید اثرگذار است به شرطی که تداوم داشته باشد و ما بتوانیم با تولید آثار جذاب و پرمحتوا، کشش های لازم را در این رابطه در بین مخاطبان هدف خود ایجاد کنیم.

وی افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سال های گذشته تاکنون ، فعالیت های بسیار خوب وچشمگیری در زمینه مسایل تربیتی به خصوص در رابطه با کودک و نوجوان داشته و برگزاری این نمایشگاه نیز گام موثری است برای این که فعالیت های تربیتی و آموزشی در این خصوص بهتر دیده شده و احیاناً اگر ضعف ها و کاستی هایی وجود دارد، شناخته شده و در سال های آتی شاهد برگزاری نمایشگاه های بهتر و باکیفیت تری باشیم.

دغدغه جدی جامعه الزهرا(س) برای تربیت دینی بچه ها

طاهره اکبری، مسئول غرفه مهدکودک جامعه الزهرا(س) نیز با اشاره به این که یکی از دغدغه های جامعه الزهرا(س) و به طور کلی حوزه های علمیه خواهران، ناظر به مساله تربیت نسل جدید است، ابراز داشت: ما در این نمایشگاه محتوای کارهای خود را که تالیف اساتید جامعه الزهرا بوده را ارایه کرده ایم و همچنین توانسته ایم طرح شجره طیبه طوبی را در راستای تربیت دینی و اخلاقی بچه ها عرضه کنیم.

وی همچنین گفت: در حال حاضر ما بیش از ده عنوان جزوه و محتوای آموزشی برای بچه ها داریم که در سال جاری این ها به همت مهد کودک جامعه الزهرا(س) برای سه گروه و طیف سنی به کتاب تبدیل می شود.

علی ترابی پور، مسئول غرفه اداره کل تبلیغ نوین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به این که گزیده ای از محصولات گروه های مختلف تبلیغی را در این غرفه عرضه کرده است، بیان داشت: خوشبختانه با توجه به این که اولین نمایشگاه تربیتی دینی کودک و نوجوان برگزار شده اما استقبال نسبتاً خوبی از آن به عمل آمد و به عقیده بنده با برنامه ریزی  و اطلاع رسانی بهتر در سال های آتی، این استقبال مردمی و خانواده ها افزایش می یابد.

آشنایی نهادهای حوزوی و غیرحوزوی با دستاوردهای یکدیگر

حجت الاسلام حسین سرلک، مسئول غرفه واحد رواق کودک و نوجوان حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز با اشاره به این که آشنایی نهادهای حوزوی و غیرحوزوی با تجربیات و دستاوردهای یکدیگر در زمینه کودک و نوجوان یکی از برکات برگزاری این گونه نمایشگاه هاست، گفت: انصافاً نهادهای دینی و حوزوی و حتی دیگر اصناف و گروه ها در این رابطه کارهای خوبی در سال های گذشته داشته اند اما باید این ها به سمع و نظر مردم برسد و این نمایشگاه فرصتی ایجاد می کند که مردم با آخرین دستاوردها و تلاش ها بیشتر آشنا شوند.

وی اضافه کرد: البته نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که ما باید تلاش کنیم که حتی اقشار غیرمذهبی را نیز ترغیب کنیم که از این نمایشگاه بازدید به عمل آورند و این مهم وقتی محقق می شود که تولیدات فرهنگی و رسانه ای و مذهبی ما متناسب با نیازهای روز جامعه باشد و مخاطب آن را جزو دغدغه های خود بداند.

لزوم دین شناسی و مخاطب شناسی

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا حسنی، از اعضای قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که کسی که می خواهد مبلغ دین باشد، باید کلام دین و جنس و نیاز مخاطب خود را به خوبی بشناسد، گفت: در دنیای حساس و پیچیده کنونی به خصوص ما باید بتوانیم محتوا را قالب و ظرف مناسب خود به مخاطب عرضه کنیم.

وی افزود: اگر به مساله زمان شناسی و مخاطب شناسی به طور همزمان توجه کردیم آن وقت محتوای ارایه شده ما حاوی پیام های ارزشمندی خواهد بود که برای سعادت دنیا و آخرت افراد مفید و موثر است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha