جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست علمی بررسی وضعیت مطالعات ادیان در الازهر در دانشگاه ادیان قم

حوزه/ استاد دانشگاه الازهر مصر نسبت به خطر تبشیر مسیحیت در مصر که از سوی جامعه ده میلیونی قبطی های این کشور حمایت می‌شود هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، شیخ عبدالسلام محمد از اساتید دانشگاه الازهر مصر در نشست علمی بررسی وضعیت مطالعات ادیان در الازهر که به همت دفتر تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب در قم برگزار شد،‌ به بررسی وضعیت مطالعات ادیان در این دانشگاه پرداخت.

وی در ابتدای این نشست با اشاره به گستردگی عظیم جامعه الازهر در مصر گفت: این تصور که این دانشگاه صرفاً در علوم دینی است درست نیست چرا که الازهر در تمامی رشته‌های قدیم و جدید انسانی و فنی در کل 27 استان کشور مصر در قالب دانشکده و دانشگاه شعبه دارد و دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته‌های گوناگون هستند.

استاد دانشگاه الازهر مصر در ادامه این نشست ابتدا به مبحث عدالت الحوار پرداخت و از اصول و آداب گفتگو ضمن رعایت عدالت و حقوق متقابل طرفین به ویژه در میان پیروان ادیان گفت.

وی در این زمینه با اشاره به سیره نبوی در گفتگو با نصارای نجران و حبشه گفت: در آن دوره، اوضاع برای پیامبر(ص) مطلوب نبود و جو علیه ایشان متشنج بود، اما پیامبر با هیئت‌هایی که از نصرانی‌ها به نزد ایشان می‌آمدند با صبر و حوصله گفتگو می‌کرد و به اصحاب نیز می‌فرمود که با آنها به گفتگو بپردازند و درخواست آنها را برای گفتگو پذیرا باشند.

شیخ عبدالسلام محمد همچنین با اشاره به دیدگاه قرآن درباره گفتگو با پیروان سایر ادیان افزود: این گفتگوها نه تنها نشانه ضعف اسلام نیست، بلکه نقطه قوت دین ماست و آیات قرآن پیامبر و مسلمانان را دعوت به گفتگو می‌کند و این آیات از موضع تحدی نیست.

میهمان مصری دانشگاه ادیان و مذاهب در ادامه به وضعیت مطالعات ادیان و مذاهب در الازهر پرداخت و گفت: قبلاً مبحث ادیان ذیل رشته‌ای به این نام در الازهر مطالعه می‌شد اما اکنون دانشکده‌ای به موضوع ادیان اختصاص یافته است و در کنار گسترش زیرساختی، تحقیقات و پژوهش‌ها بر روی ادیان نیز در الازهر روندی افزایشی داشته است.

شیخ عبدالسلام محمد همچنین با اشاره به جایگاه محترم فقه جعفری در جامعه الازهر گفت: مطالعات تطبیقی میان مذاهب اسلامی از قدمت و عمق بسیاری در الازهر برخوردار است و یکی از علل رونق فعالیت دارالتقریب المذاهب در مصر همین فعالیت‌های علمی در الازهر بوده است.

استاد دانشگاه الازهر مصر در پایان نسبت به خطر تبشیر مسیحیت در مصر که از سوی جامعه ده میلیونی قبطی های این کشور حمایت می‌شود هشدار داد و افزود: این فعالیت‌های تبشیری با استفاده از شبکه‌های مختلف تبلیغی تلویزیونی و نیز انتشار کتاب‌هایی علیه قرآن و در تأیید کتاب مقدس و انکار تحریفات موجود در آن صورت می‌گیرد.

در بخش دیگر این نشست دانشجویان حاضر به طرح سؤالات خود از شیخ عبدالسلام محمد استاد دانشگاه الازهر مصر پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha