پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم اختتامیه یازدهمین همایش بین المللی  پژوهش‌های قرآنی

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه قرآن را در متن زندگی مسلمانان حاضر ندانست و گفت: نبودن قرآن در متن زندگی مسلمانان سبب اشغال قدس و نفس کشیدن مزدوران استکبار در منطقه است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه پیش از ظهر امروز ۳۰ فرمردین ماه در مراسم اختتامیه یازدهمین همایش پژوهش‌های قرآنی که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به قسمت‌هایی از خطبه ۱۹۸ نهج‌البلاغه، گفت: در این خطبه نزدیک پنجاه صفت برای قرآن برشمرده شده است و بیش از بیست تمثیل و تشبیه آمده است؛ گویا تمام ابعاد بی‌پایان این کتاب مبارک و درمان بشر و راز رهایی و نجات بشر در این خطبه تصویر شده است.

ظاهر و باطن قرآن یکپارچه،  وحی منزل است

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اینکه در فهم و تحقیق در قرآن با آسیب‌هایی مواجه بوده‌ایم که نیازمند پاسخگویی دقیق و جامع است، ابراز داشت: یکی از آسیب‌های قرآن آن بوده است که کسی آن را تجربه بشری و نبوی بداند و آن را از عالم غیب نداند؛ برخی در دوره‌های اخیر هم آن را از عالم غرب گرفته‌اند و به قرآن تسری داده‌اند؛ اما ما با منطق درون و برون‌دینی می‌توانیم اثبات کنیم که ظاهر و باطن قرآن یکپارچه وحی منزل است.

آیت‌الله اعرافی نظریات ارائه شده درباره اینکه متن قرآن تحت تأثیر روح زمانه خود است و برای عصرهای دیگر راهگشا نیست را مورد توجه قرار داد و گفت: از آیات قرآن و روایات معتبر استفاده می‌شود که قرآن مانند خورشیدی فروزان در عصرها عبور می‌کند و بر فراز عصرها و نسل‌ها سیر می‌کند.

وی نظر تحریف قرآن یا تغییر آن را بی‌اعتبار دانست و ابراز داشت: اهل بیت و عالمان بزرگ، تحریف قرآن به نقیصه یا تغییر را رد می‌کنند و قرآن فعلی همان است که بی‌کم و کاست بر پیامبر اکرم نازل شد و بزرگان ما با ادله درون و برون متنی قرآن آن را اثبات کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به نظریاتی درباره حجیت ظواهر قرآن، نگاه ظاهرگرایانه که به اجتهاد بهایی نمی‌دهد و نگاه باطن گرایانه که دارای روش و منش قابل قبول نیست، گفت: این‌ها همه آسیب‌هایی است که به قرآن و استفاده از آن آسیب می‌زند و نگاه‌های افراطی و تفریطی بسیار مخرب است.

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: برخی قرآن بسنده‌اند و قرآن را کافی می‌دانند و به روایات اعتنایی نمی‌کنند و برخی نیز تمام تفسیر را در روایات خلاصه می‌دانند و این‌ها همه از افراط و تفریط نشأت می‌گیرند.

وی به ورود حوزه علمیه قم به تفاسیر جدید اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف کارهای زیادی انجام شده است و در عین حال قلمروهای خوبی هم باز شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه ادامه داد: حوزه بسیار مهم تفسیرهای موضوعی تخصصی دارای سابقه‌ای مختصر است اما امروز با توجه به گستره وسیع اجتماعی و پرسش‌های بشر، این‌ها باید به قرآن عرضه شود و در تفسیر قرآن گامی نو برداریم و تفسیر به شکل موضوعی و عمیق ناظر به قلمروهای تخصصی باشد؛ با این نگاه شاید ۳۰ تفسیر تخصصی جدید باید انجام شود. که فعالیت‌هایی در این زمینه آغاز شده است و در آینده باید بیشتر توجه شود.

آیت‌الله اعرافی محور روش‌شناسی و تحقیق را مورد اشاره قرار داد و گفت: دامنه فقه متعالی ما اسرار و رموزی دارد که یکی از آن‌ها این است که فقه همواره در حال داد و ستد علمی با دیگر علوم بوده است که به آن‌ها کمک می‌داده است و کمک می‌گرفته است؛ در فقه باید این اصول تفسیر را رعایت کنیم؛ اصول فقه ما مورد واکاوی قرار گیرد.

وی مباحث نو در الهیات جدید را مورد توجه قرار داد و گفت: مراکز علمی ما در ایران و دیگر کشورها باید نسبت به این سه قلمرو اهتمام داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه قرآن را کتاب تمدنی و جریان‌ساز، حاضر و زنده‌ ارزیابی کرد که مسلمانان وظیفه دارند آن را به متن زندگی بیاورند و گفت: اگر قرآن امروز در جهان اسلام حضور داشت قدس ما اسیر ناپاکان نبود، اگر قرآن بود، مزدورانی وابسته به قدرت‌های شیطانی نبودند و امکان حیات نداشتند و اگر این قرآن میان ما بود هر کدام از ما با هر سلیقه‌ای زیر یک پرچم نجات بخش جمع بودیم و امکان نداشت که ده‌ها اشغال در سال‌های گذشته در این منطقه انجام شود؛ این حقیقت قرآن است که باید به آن توجه کنیم.

آزادی قدس اعتقاد ما است

آیت‌الله اعرافی تصریح کرد: ما به عنوان گفتمان انقلاب اسلامی به این معتقد هستیم که قدس باید آزاد شود و برای این همه هزینه‌ها را خواهیم پرداخت و پیشگام آزادی همه کشورهای اسلامی هستیم و پیام همایش علاوه بر همه مطالب جریان قرآن در متن زندگی است.

۳۱۳/۴۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha