جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت امام حسین

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در حرم رضوی گفت: منظور از شجاعت اجتماعی داشتن حلم و بردباری برای تحمل جهل دیگران در جامعه است و امروز فضای سیاسی ما نیازمند آستانه تحمل بالای افراد است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه ولادت با سعادت امام حسین(ع)، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، با اشاره به اینکه رسول خدا، حضرت محمد مصطفی(ص) فرموده‌اند: امام حسن(ع) از من سخاوت و امام حسین(ع) از من شجاعت به ارث برده‌اند»، اظهار کرد: امامان ما غیر از حضرت امیرمؤمنان(ع) که ابوالائمه و نسبت به دیگران برتری دارند، همه با هم برابر هستند؛ تمام ائمه اطهار(ع) سخاوتمند، شجاع، عالم، حلیم و دارای فصاحت و محبت در قلوب مؤمنان هستند اما گاهی بنا به دلایلی یک ویژگی و صفت خاص در یک امام بروز کرده است.

شجاعت امام حسین(ع) در جریان کربلا بروز  کرد

کارشناس دینی رسانه ملی با اشاره به اینکه شجاعت امام حسین(ع) در جریان کربلا نمایانگر شد، تصریح کرد: شجاعت امام حسین(ع) بی‌نظیر است چنانچه در تاریخ تعبیر شده است وقتی امام به دشمن حمله می کرد لشکر 30 هزارنفری در مقابل دیدگان ایشان یک نفر به چشم می‌آمد اما در مقابل هریک از سپاهیان دشمن که به امام هجوم می‌آوردند هر عضو بدن ایشان را یک لشکر می‌دیدند و گویا با چندین لشکر می‌جنگیدند.

وی با بیان اینکه عاشورا در واقع زمینه‌ای برای بروز و ظهور شجاعت امام حسین(ع) بود، مطرح کرد: لشکر اباعبدالله(ع) حبیب، مسلم و... همه افرادی شجاع بودند اما آنها خود اذعان کرده‌اند هر گاه خوف به ما راه می‌داد به چهره امام حسین(ع) نگاه می‌کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی متذکر شد: شجاعت تنها میدان جنگ و شمشیر زدن نیست، شجاعت گاهی غلاف کردن شمشیر است به طور مثال سکوت و خانه‌نشینی 25 ساله امام علی(ع) عین شجاعت است.

اقسام شجاعت

وی با بیان اینکه شجاعت بر چهار قسم «اخلاقی»، «اجتماعی»، «سیاسی» و «نظامی» است، عنوان کرد: شجاعت «اخلاقی» یعنی غلبه بر هوای نفس؛ یکی از نشانه‌های انسان شجاع راستگویی است چرا که دروغ لشکر ترس و صداقت لشکر شجاعت است در نتیجه آدم شجاع دروغ نمی‌گوید.

این کارشناس دینی با اشاره به شجاعت «اجتماعی»، بیان کرد: شجاع‌ترین مردم کسی است با حلم و بردباری، جهل دیگران را تحمل کند، انسان در جامعه با افراد مختلفی سروکار دارد؛ برخی خطاکارند، برخی مخالف ما هستند این شجاعت است که آنها را تحمل کنیم، در فضای سیاسی ما این اتفاق باید رخ دهد و آستانه قدرت تحمل افراد بالا رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه شجاعت «سیاسی» گفتن حق و شجاعت «نظامی» مبارزه در میدان جنگ در برابر باطل است، خاطرنشان کرد: در مجالس غالبا از مصیبت امام حسین(ع) گفته می‌شود، در حالی‌که امام مظهر شجاعت، عبادت، سخاوت، غیرت، مبارزه با ظلم، مظهر دفاع از حق هستند و امام رضا(ع) سفارش کرده‌اند هرگاه خواستید از ما یاد کنید از حسین‌بن‌علی(ع) یاد کنید.

در این مراسم مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) به مدیحه‌سرائی و شعرخوانی پرداختند.

انتهای پیام

313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha