جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین  ملکدار  در گفت و گو با خبرگزاری حوزه

حوزه/ مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه گفت: در جهت ساماندهی طلاب، ۲۵۰ کارویژه برای روحانیت و طلاب در جهت شناسایی مشاغل آن ها ابلاغ شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ملکدار در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت ایام و اعیاد ماه شعبان و تقدیر از تلاش خبرگزاری حوزه عنوان کرد:مرکز خبر حوزه خدمات ارزنده ای به حوزه های سراسر کشور ارائه می نماید و مسئولیت مهم اطلاع رسانی به عموم مردم و حوزیان را دارد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه افزود:این خبرگزاری می تواند بین بدنه حوزه و مسئولان و حوزه پل ارتباطی مهمی باشد و پیشنهادها و نقدهای سازنده را در جهت خدمت دهی بهتر در بخش های آموزشی، پژوهشی و ...منتقل سازد.

وی در خصوص عملکرد مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه در سال 96 بیان کرد: اقدامات خوبی در حوزه های علمیه در بخش های مختلف با مدیریت آیت الله اعرافی به ثمر نشست در بخش های تبلیغی، پژوهشی، آموزشی، بین الملل، امور طلاب و دانش آموختگان و امور سیاسی و اجتماعی باید فعالیت های انجام شده منتقل شود به نظر می رسد ضعف هایی در اطلاع رسانی داریم و باید مدیران حوزه بیشتر از این در عرصه اطلاع رسانی وارد شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار تصریح کرد:در این مرکز اقدامات خوبی به خصوص در عرصه کارویژه روحانیت انجام شد که با کارشناسی و جلسات متعدد نهایی گردید و توسط مدیر حوزه های علمیه این طرح مهم ابلاغ شد، کارویژه می تواند زمینه فعالیت بسیاری از برنامه های حوزه باشد به ویژه در نقشه رشته ها دارای اهمیت است چون تا کارویژه و مشاغل روحانیت مشخص نشود نمی توان رشته های حوزه را تعریف کرد که بر اساس آن معاونت آموزش توانست نظام رشته ها را تدوین نماید و یا در آموزش های مهارتی و مدیریتی کارویژه ها بسیار موثر است زیرا تا ندانیم کارویژه و ماموریت روحانیت چیست نمی توانیم آموزش های مهارتی و مدیریتی را تعریف نمائیم که این مرکز آموزش های مهارتی و مدیریتی راه اندازی شد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بیان کرد:مرکز آموزش های مهارتی کاربردی به صورت مرکزی مستقل راه اندازی و در سطح یک آموزش های آن در شورا آن مرکز تصویب شد و در حال حاضر برای سطح دو و سطح سه مقدمات کار فراهم شد و به زودی آن هم نهایی و از طرف شورا نهایی می گردد.

وی یادآور شد:این کارویژه مورد استقبال نهادهای دیگر هم قرار گرفت چون نیاز داشتند ببینند یک طلبه چه کارها و ماموریت هایی دارد که در کارویژه 250 ماموریت در سه عرصه 1- حوزه های علمیه 2- عرصه نظام 3- عرصه جامعه تعریف شد .

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار گفت:در عرصه نظام به 4 بخش حاکمیتی و قوه مجریه و مقننه و قضائیه تقسیم می شود. این کار ویژه ها به سه قسم اختصاصی تقسیم شده است 1- کارویژه مختص طلاب 2- کار ویژه ترجیحی 3- کار ویژه مشترک یعنی می تواند غیر طلبه نیز این کار را انجام دهد. بخش چهارمی هم داریم که ممنوع است یعنی با مدرک حوزوی نمی تواند آن کار را انجام دهند چون شان طلبه ها نمی باشد و مطابق بأموریتشان نیست.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه تصریح کرد:ماموریت های طلاب به بخش های آموزشی و پژوهشی و تبلیغی تدریسی و مدیریتی تقسیم شده است که بر اساس آن تقسیم بندی شمارش شده و در ضمن آن چند بخش دیگری هم آمده است که مأموریت های بین المللی می باشد.

ابلاغ طرح ساماندهی دانش آموختگان

وی بیان کرد:در اقدام دیگر در سال 97 بخش دانش آموختگان که مهم است و ابلاغ شده ، طرح ساماندهی دانش آموختگان است، نمی توانیم حوزه علمیه قم را به این عنوان داشته باشیم که طلبه ها فقط وارد شوند و خروجی نداشته باشد، بلکه باید با شرایطی در ضمن اینکه ثقل حوزه های علمیه حفظ می شود تعدادی نیز برای مأموریت هایی که تعریف شده بروند که تدریس و تبلیغ و پژوهش و کار مدیریتی است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار عنوان کرد: طرح ساماندهی در 6 محور تهیه شده است محور اول ساماندهی عبارت است از شناسایی و پالایش و رصد وضعیت دانش آموختگان که آن ها را شناسایی کنیم و بدانیم چه تعداد دانش آموخته در چه سطوحی و با چه توانمندی داریم.

وی اذعان داشت: محور دوم مشاوره است که در این زمینه حدود 6 هزار نفر مصاحبه شده و توانمندی های آنان در پژوهش و تبلیغ و مدیریت و کارهای فرهنگی ارزیابی شده و توانمندی آن ها به دست آمده و مشاوره هم ارائه شده که در چه زمینه هایی می توانند موفق تر عمل کنند.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه خاطرنشان کرد:در زمینه های مختلفی که استعداد دارند مشاوره می گیرند بیش از 6 هزار نفر مصاحبه گرفته شده تقسیم بندی شده و اطلاعاتشان تکمیل شده است در این راستا مشاوره و هدایت خدمت می باشد، محور سوم نیز شناخت فرصت های موجود و خلق فرصت های جدید می باشد.

وی افزود:فرصت هایی که بر اساس کارویژه های روحانیت وجود دارد و زمینه های خدمت در آن مشخص شود و اگر زمینه های دیگری اگر هست این هم باید ایجاد شود که در این بخش در حال حاضر تفاهم نامه های مختلفی با نهادهای مختلف همانند دانشگاه فرهنگیان نوشته شده است و نیز تفاهم نامه با ریاست عقیدتی سیاسی ستاد کل نیروهای مسلح امضا شد با نماینده سابق ولی فقیه در جهاد کشاورزی، کمیته امداد امضا شد و با نهادهای دیگر در حال رایزنی و انعقاد تفاهم نامه هستیم که امید است زمینه خوبی برای خدمت حوزویان به جامعه و نظام باشد.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت:در محور چهارم آموزش های مهارتی و کاربردی مورد نیاز دانش آموختگان است و محور پنجم سیاست های تشویقی و بسته های حمایتی و محور ششم سازکار اعزام و عملیات اجرایی با مشارکت و هماهنگی نهادهای مختلف حوزه ای و غیر حوزه ای است. ساماندهی نیز سیاست هایی وجود دارد که زمینه بیشتر هجرت را فراهم نماید در این باره سیاست های تشویقی باید برای طلبه ها در نظر داشته باشیم تا زمینه ای ایجاد شود که از قم هجرت کنند.

مساجد و جامعه ما نیاز شدید به حضور روحانیت دارند

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار یادآور شد: مساجد و جامعه ما نیاز شدید به حضور روحانیت دارند که امید است دانش آموختگان حوزه آماده باشند، زمانی که طرح اعلام شد از آن استقبال خوبی صورت بگیرد و برای مراکز خدمت اعزام گردند.

وی خاطرنشان کرد:در بخش دانش آموختگان یک طرح مهم دیگر طرح مرکز رشد حوزه های علمیه می باشد با این توضیح که طلبه ها طرح های نو و جدیدی دارند که قابلیت تبدیل شدن به یک محصول و خدمت دینی است متاسفانه زمینه ای فراهم نیست که این طرح را جایی ارائه نمایند و بدانند ایده ای خوب بوده و قابلیت تبدیل به یک محصول را داشته باشد از طرفی حمایتی از این طرح ها صورت نمی گرفت مرکز رشد در این رابطه این ایده های جدید را شناسایی کرده و در حد امکان حمایت و پشتیبانی می نماید تا به یک خدمت دینی تبدیل شود .

وی بیان کرد: این طرح ارائه شد و آئین نامه آن هم تدوین و ابلاغ شد که در سال 97 امید داریم اجرایی شود، البته با کمک نهادهایی مانند مرکز خدمات حوزه های علمیه دفتر تبلیغات اسلامی و سایر نهادها در سال 96 اجرایی شود.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت: یکی از طرح های دیگر که  در سال 97 اطلس دانش آموختگان هست که باید ما شناختی داشته باشیم از اینکه چه تعدادی از دانش آموختگان ما در چه زمینه هایی مشغول به کار هستند تا ببینیم در استان های مختلف چه تعداد دانش آموخته داریم که در چه نهادی مشغول به خدمت هستند  که این طرح هم در سال 96، 80 درصد آن انجام شد و در سال 97 تکمیل می شود.

وی تصریح کرد: یکی از نتایج اطلس دانش آموختگان این است که دانش آموختگانی که مشغول به خدمت هستند از نظر علمی تقویت نمائیم البته آمایش سرزمینی نیز یکی از طرح های مهمی است که دفتر برنامه ریزی در حال پیگیری است که به زودی آماده می شود این طرح افق 20 سال را بر ما نشان می دهد و اینکه چه میزان نیاز به روحانی و در چه زمینه هایی داریم بخش هایی از این طرح پیش رفته و مصوب شده که امیدواریم تا چند ماه دیگر نهایی شود .وی افزود:یکی از طرح های دیگر که در سال 97 نهایی شد کانون دانش آموختگان می باشد طلبه ها نیاز دارند کانون هایی داشته باشند در کنار هم باشند و ایده ها، آسیب ها و راه حل ها را گفتمان کنند و از تجربیات و ظرفیت های هم استفاده نمایند لذا آئین نامه ای با نام کانون دانش آموختگان با محوریت مدارس حوزه های علمیه شکل می گیرد که این طرح امسال اجرایی می شود البته در برخی از استان ها این کانون ها شکل گرفته است.

طرح «ازدواج آسان حوزویان»

وی گفت:بخش دیگر در مرکز امور طلاب؛ بخش امور تسهیلات و سلامت است که کارهای خوبی انجام شد طرح «ازدواج آسان حوزویان» یکی از طرح هایی است که در آن جا نهایی شد با کارشناسی های مختلف توسط مدیر حوزه های علمیه ابلاغ گردید میان طلبه ها و حوزویان (اعم از برادران و خواهران) یک حلقه ای مفقوده ای وجود دارد که بتوانیم انشاءالله در این طرح آن را جبران کنیم تا هم ازدواج ها را آسان تر نمائیم و از افزایش سن ازدواج جلوگیری نمائیم و هم بعد از ازدواج نیز خانواده ای ایده آل و دینی بر اساس سبک زندگی اسلامی شکل بگیرد، این طرح ازدواج آسان سه بخش اساسی دارد که بخش اول کارگاه هایی را برای طلاب قبل از ازدواج برگزار نمائیم و دوم در حین ازدواج و سوم بعد از ازدواج برگزار شود.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه بیان داشت: در این طرح یک کانونی شکل گرفته که با مشارکت های نهادهای مختلف همانند مرکز خدمات حوزه های علمیه، حوزه علمیه خواهران و جامعة الزهرا می باشند. و یک سامانه ای بناست به زودی ایجاد شود به نام سامانه «همیار سنت نبوی» که این سامانه با در نظر گرفتن آخرین نتایج تحقیقات و تجربیات میدانی تهیه می شود با رعایت همه شئونات اسلامی، زی طلبگی، کرامت انسانی، طلاب متقاضی ازدواج را با مشاورین فقط خواهر متأهل متصل می کند که با دسترسی به بانک اطلاعات افراد در شرف ازدواج به بهترین نحو و به صورت علمی متناسب ترین افراد را برای مراجعه جهت بررسی پیشنهاد می کنند و فرد را در مراحل بررسی و تحقیق و حتی ملاقات حضوری طرفین همراهی می نمایند.

وی خاطرنشان کرد:اولین جلسه این طرح را هفته گذشته برگزار کردیم که به زودی کیفیت و ریز برنامه ها به عموم طلبه ها اطلاع رسانی خواهد شد، البته اینجا تجربه ای است که سازمان تبلیغات اسلامی تحت عنوان سامانه همسان گزینی دارد. سازمان که آمار خوبی ارائه می دادند و تعداد زیادی از این ازدواج ها که شکل گرفته با کمترین طلاق می باشد.

وی بیان کرد:دستور العمل تغذیه در مدارس آماده شد که در رعایت بهداشت و برخی از مسائلی که می تواند در تغذیه نقش داشته باشد همانند سرانه آماده شد که امسال اجرایی می شود طرح سلامت در بین حوزویان و بحث ورزش از اهمیت زیادی برخوردار بود طرحی آماده شد که طلاب در روز ساعتی را برای ورزش داشته باشند که بتوانند برای ماموریت ها موفق باشند .

اعزام بیش از 5 هزار نفر از حوزویان و خانواده هایشان به مناطق عملیاتی غرب و جنوب

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مدیریت های این مرکز مدیریت امور طلاب و شاهد و ایثارگر می باشد که در این بخش مجمع فرزندان شاهد شکل گرفت که تعدادی از فرزندان شاهد که طلبه هستند این مجمع را تشکیل دادند و تا مراحل ثبت نهایی پیشرفت که هیئت مدیره، مجمع عمومی و مدیرعامل دارد و به زودی اجرایی می شود و نیز به زودی مجمع آزادگان و مجمع جانبازان نیز نهایی می شود بحث راهیان نور نیز امسال بیش از 5 هزار نفر از حوزویان و خانواده هایشان به مناطق عملیاتی غرب و جنوب اعزام داشتیم و امسال جشنواره ره آورد نور را در خرمشهر داشتیم که با استقبال زائران مواجه شد حضور مدیر حوزه علمیه در راهیان نور در سال جاری بسیار موثر و نوید بخش بود که امید است با تاکیدات مقام معظم رهبری دامت برکاته که راهیان نور را گنجی دانستند که باید استخراج شود و یک حرکت عظیم فرهنگی است تقویت شود که در برنامه داریم کلیه طلبه های سطح یک را یک بار به مناطق عملیاتی اعزام داشته باشیم .

وی بیان کرد:در این راستا شبکه مبلغین راهیان نور راه اندازی شد که بتوانیم تمامی کاروان هایی که از طرف نهادهای مختلف به راهیان نور اعزام می شوند یک روحانی را به عنوان مبلغ داشته باشیم که در این راستا در سال 96 حدود 6 هزار نفر سازمان بسیج طلاب و روحانیون با هماهنگی شبکه مبلیغن اعزام شدند و تعداد زیادی از روحانیون در یادمان هایجنوب و غرب کشور مستقر شدند که به کارهای تبلیغی و پاسخ به سوالات و شبهات را در یادمان ها و پادگان ها داشتند که حرکتی موثر بود که امیدواریم تقویت شود تفاهم نامه جدید مرکز مدیریت حوزه های علمیه با سازمان بسیج اساتید، طلاب و روحانیون را در سال 96 داشتیم و کارهای مشترکی در حال انجام است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار اظهار داشت:همایش منطقه ای مسئولین بسیج مدارس و مدیران مدارس را در چند منطقه از کشور برگزار شد، همچنین همایش مشترک مدیران استانی حوزه های علمیه و مسئولین دفاتر نمایندگی ولی فقیه در سپاهها را در سال 96 برگزار کردیم و کمیسیون هایی در همایش شکل گرفت و راهکارهایی برای تقویت حوزه های انقلابی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود تصویب شد که امید است اجرایی شود .

وی گفت:در سال جاری اردوهای زیادی  را داشتیم که این اردوها نقش مهمی در ارتقاء تحصیلی، تهذیب و تبلیغ دارد حمایت های خوبی از این اردوها انجام شد و در سال 96 اردویی که اضافه بر ارودها برگزار شد سفر به عتبات بود که تعدادی از طلاب و اساتید و ایثارگران به عتبات اعزام شدند.

وی ادامه داد: سال 96 با توجه به اینکه مرکز امور طلاب فعالیت های متنوعی دارد سه کمیسیون در این مرکز شکل گرفت و با کار کارشناسی موضوعات مختلف به بحث و نظر گذاشته می شود که شامل سه کمیسیون  1- کمیسون امور طلاب و دانش آموختگان 2- بهداشت و سلامت 3- کمیسیون امور طلاب و شاهد و ایثارگران است .

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار اظهار داشت: نظام جامع امور طلاب و دانش آموختگان تدوین شد و توسط مدیر ابلاغ گردید و بر اساس این نظام جامع برنامه 5 ساله در حال نهایی شدن می باشد و امیدواریم تا دو ماه دیگر برنامه 5 ساله مرکز امور طلاب نهایی و ارائه شود.

استقرار ۲۴۰۰ خانوار در شهرک مهدیه

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه اظهار داشت:یکی از بخش ها که به مرکز امور طلاب مرتبط می شود شهرک مهدیه می باشد که در حدود 2400 خانوار در آن جا مستقر هستند و در سال 96، 415 خانوار منازل را تخلیه نمودند و موفق شدیم تعداد 472 خانوار از طلبه ها را برای اسکان به آن جا بفرستیم و براساس آیین نامه جدید شهرک امیدواریم در سال 97 تعداد بیشتری اسکان یابند و اقدامات فرهنگی خوبی با تشکیل شورایی از نهادهای مختلف شکل گرفت امیدواریم با توجه به نیازی که وجود دارد تعداد بیشتری از طلبه ها را در شهرک مهدیه اسکان دهیم و با اجرای طرح های جدیدی که در دست اقدام می باشد خدمت خوبی به حوزه علمیه قم انجام شود که همین جا از ائمه محترم جمعه و خیرینی که آمادگی دارند برای ساخت منازل جهت طلاب استان خودشان زمینه این امر فراهم می باشد.

وی در رابطه با برنامه سال 97 گفت:در سال 96 طرح های زیادی را نهایی کردیم و توسط مدیر حوزه های علمیه ابلاغ گردید که آن برنامه های در سال 97 باید اجرایی شود که اجرای طرح ساماندهی از اولویت ما در سال 97 می باشد که امید است با هماهنگی سایر نهادها بتوانیم هجرت خوبی از طلاب و روحانیون قم به سایر استان ها را شاهد باشیم..

اجرای طرح نظام جامع اندیشه اسلامی در سال جاری

وی یادآور شد:یکی از کارهای ما در سال 97 اجرای طرح نظام جامع اندیشه اسلامی است طلبه ها نیاز دارند علاوه بر آموزش رسمی و دروس حوزه، نظام جامعه اندیشه اسلامی را فرابگیرند این دوره هایی تعریف می شود که طلبه ها در ایامی که تعطیلات می باشد آموزش های لازم را سپری کنند و نسبت به انتقال مفاهیم اندیشه اسلامی به جامعه توانمند شوند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار ادامه داد:جهت اجرای این طرح بر اساس تاکیدات مدیر حوزه های علمیه دارند کارگروهی شکل گرفته و در حال تدوین نظام جامع می باشد و در سال جاری به عنوان بخشی از طرح نظام جامع اندیشه اسلامی دو برنامه اجرا می شود یکی طرح ولایت که حدود 1000 نفر در اردویی 42 روزه در مشهد مقدس از مورخ 27 خرداد ماه تا 5 مرداد ماه برگزار می شود و دوم طرح مطالعات آثار شهید مطهری می باشدا که آن هم در تابستان امسال در مشهد برگزار می گردد.

وی بیان کرد:اجرای طرح کد ارتباطی جهت طلابی که کد تحصیلی ندارند در سال 96 از برنامه های این مرکز می باشد تا بتوانند از تسهیلاتی بر اساس آئین نامه ها استفاده کنند که این گروه می توانند برای اطلاعات بیشتر به سامانه نجما مراجعه نمایند و از طریق مدیریت استان ها اقدام نمایند.اطلاع رسانی نمایند تا از خدمات بهره مند گردند این آئین نامه و کد ارتباطی به استان ها ابلاغ شده است .

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اولویت های  سال 97 طرح تدوین جامع خدمات به طلاب  شاهد و ایثارگر است همچنین طرح اجرای دانش نامه شهدای روحانیت در سال جاری را خواهیم داشت.

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه یادآور شد:در سال 97 تدوین فیلم‌نامه برای دو تن از شهدای روحانی شاخص را داریم و نیز اجرای طرح موزه «حضور روحانیت در دفاع مقدس» از دیگر طرح ها می باشد که در قم بناست موزه ای از طرف بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس افتتاح شود که بخشی از آن به حوزه های علمیه اختصاص خواهد داشت.

وی افزود: طرح تقویت و نشاط و شادابی روحی طلاب را نیز در سال 97 خواهیم داشت.

حجت الاسلام و المسلمین ملکدار بیان کرد: در حال حاضر 28 نهاد از نهادهای حکومتی سهمیه سرباز طلبه دارند که 1400 نفر در سال 96 در این نهادها رفته اند و مشغول خدمت می باشند و تهیه نظام جامع سرباز طلبه از جمله برنامه های ماست.

گفت وگو: اکبر پوست چیان

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۷
    7 3
    مدرک حوزه بی ارزشه.خودم چهارساله دنبال شغل پایدارم هیجا این مدرک حوزه رو قبول نمیکنن این این 250 نوع شغل هم که میگی همشون پفکی و ساندویچی هست طلبه یا باید بره تویه سیستم اداری کشور که انگشا شمار با پارتی میگیرن یا تبلیغ برن که یا پولب واسش نمیدن یا اونقده کمه که شکمش سیر نمیشه.حکومت اسلامیتونم هم دیدیم... غلط کردیم
    • آخوند IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
      1 1
      امید تون بخدا باشه نه به خلق خدا البته خلق خدا محترمند.
  • داوود IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    3 0
    سلام لیست این ۲۵۰ تا شغل در اختیار شما قرار گرفت؟ اگه دارین ممکنه بفرستین؟
  • طلبه IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۵
    3 2
    من طلبه سطح یکم توی خرجم موندم غذا درست و حسابی نمیتونیم بخوریم هیچ جا بهم کار نمیدن حتی کارگری تا میفهمن طلبه ای پس میزنن خدا بگم باعث و بانیش رو چیکار کنه چجوری میخوایید جوابه امام زمان رو بدید...ایمان به معاد داشتید این کارهارو نمیکردید