پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسین متقی، رئیس پژوهشگاه بین المللی مصطفی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، از تشکیل کمیته‌های تخصصی معرفی ابعاد شخصیتی و آثار علامه شوشتری در قم با همکاری چند نهاد حوزوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین حسین متقی، رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، امروز در دومین روز از همایش گرامیداشت علامه شوشتری، با بیان اینکه قاضی نورالله ضامن بقای تشیع در هندوستان بود، اظهارداشت: در جامعه المصطفی کمیته و کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم تا علامه را علی‌رغم همه کمالات علمی و اخلاقی و در عین حال گمنامی به جهان اسلام معرفی کنیم.

وی افزود: در همین راستا جامعه المصطفی العالمیه با همکاری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آستان قدس رضوی و نگاه ژرف آیت الله موسوی جزایری اقدام به برگزاری همایش کردیم تا آثارشان نیز احیاء و در منظومه حوزه شیعه قرار گیرد.

این مقام مسئول افزود: در راستای برگزاری همایش دو کمیته ویژه در جامعه المصطفی تشکیل شد که یکی ویژه مقالات ارائه شده پیرامون شخص علامه و دیگری درباره آثار علامه است.

حجت الاسلام و المسلمین متقی، با بیان اینکه بخش آثار به بنیاد پژوهش آستان قدس رضوی محول شد، گفت: در این باره آثار علامه از هند گردآوری و به ۱۱۰ عدد رسید که در ادامه به قم ارسال شده‌اند ضمن اینکه کتابشناسی کتب شهید ثالث نیز صورت گرفته است و تا به امروز حدود ۱۴۰ اثر از وی چه مستقیم تألیف کرده باشد و چه دیگران درباره وی نوشته باشند، شناسایی شده‌اند.

وی افزود: در ۲۸ اردیبهشت سال آینده همایشی در تکریم مقام علمی قاضی نورالله شوشتری، از آثار آن بزرگوار رونمایی خواهد شد. ضمن اینکه تحقیق در آثار پژوهشی نیز بر عهده آستان قدس رضوی است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی خاطرنشان کرد: بخش مقالات را پژوهشگاه همراه با واحد بین‌الملل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر عهده گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی قاضی نورالله شوشتری، بانک اطلاعات قاضی پژوهشی در سطح کشور و حوزه، فراخوان تهیه مقاله در موضوعات مختلف مرتبط با علامه را مورد توجه قرار دادیم.

حجت الاسلام و المسلمین متقی در پایان گفت: تاکنون ۱۳ مقاله از بزرگان حوزه به دست ما رسیده است که این تعدادِ کم، نشان از ناشناخته بودن وی داشته و لازم است در حوزه‌های علمیه پیرامون ابعاد شخصیتی و آثار علامه تحقیقات بیشتری صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha