شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ کمیسیون های  چهاردهمین همایش دکترین مهدویت

حوزه/ دو کارشناس حوزوی به تشریح ابعاد مفهوم شناسی اشتراک شیعه و سنی در زمینه مهدویت پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام قنبرعلی صمدی عصر امروز در کمیسیون اصالت مهدویت که در سالن ابوذر غفاری مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، در مقاله با عنوان ضرورت اعتقاد به مهدویت از دیدگاه اهل سنت، با بیان اینکه اعتقاد به موعود اعتقادی کلامی نیست و اعتقاد به مهدویت عنوانی اسلامی است اظهار کرد: غالب نگاه اهل سنت در این حوزه نگاه حدیثی و روایی است و آنها بیشتر به نقل از پیامبر اکرم که احادیث مهدی هستند به قضیه مهدویت معتقدند.

وی با تاکید بر اینکه اهل سنت اعتقاد به مهدویت را به استناد برخی احادیث ثابت‌شده می‌دانند خاطرنشان کرد: اهل سنت معتقدند که 20 الی 30 نفر از صحابه پیامبر احادیث مهدی را بلاواسطه از پیامبر نقل کرده‌اند.

این پژوهشگر مهدوی گفت: علی رغم تاکیداتی که علمای اهل سنت بر اعتقاد بر مهدویت دارند در برخی از شبهات اینگونه تاکید می‌شود که اعتقاد به مهدویت دیدگاهی رسمی و پذیرفته شده در بین اکثریت اهل سنت نیست.

وی افزود: منشا این تشکیک‌ها عمدتا کتاب‌های صحیح مسلم و بخاری است؛ در این دو کتاب به هر دلیلی از نقل احادیث مهدویت خودداری شده که همین مساله مهم‌ترین منشا انتشار این شبهه شده است.

حجت الاسلام صمدی با اشاره به نقش ابن خلدون به تضعیف اعتقاد به مهدویت تصریح کرد: بیشتر تاکید این علمای اهل سنت بر این است که این مساله چون در صحیحین نیامده پس قابل اثبات نیست.

ظهور حضرت مهدی مساله‌ای مشترک بین شیعه و سنی است

حجت‌الاسلام حسن کریمی نیز در کمیسیون اصالت مهدویت در ارائه مقاله تحلیل مفهومی و جایگاه‌شناختی ظهور در نگاه شیعه و اهل سنت، با بیان اینکه ظهور یکی از مسائل مهمی است که غیر از اصالت مهدویت بین تمام مذاهب اسلامی مورد اذعان است اظهار کرد: مفهوم ظهور در لغت به معنی آشکار شدن و در اصطلاح به فرج امام زمان(عج) پس از اصلاح امور گفته می‌شود.

وی گفت: مفهومی نیز در روایات با مفهوم خرج ،قام، ظهر، یبعث و... در ذیل ظهور به کار رفته که روایات زیادی این عناوین را مطرح کرده‌اند.

این پژوهشگر مهدوی با اشاره به حتمی بودن ظهور تصریح کرد: کسانی که معتقد به حضرت مهدی هستند خروج ایشان را قطعی و حتمی دانسته‌اند و علاوه بر روایات شیعه، 15 مورد از علمای اهل تسنن نیز بر این مساله تاکید دارند.

وی با تاکید بر فضای ظهور، به زمان و مکان این اتفاق اشاره کرد و گفت: طبق روایات مکان ظهور مکه و زمان آن آخرالزمان است، به این معنا که همه بر این امر تاکید دارند که زمان آن در اختیار خداوند است.

حجت الاسلام کریمی بزرگوار با اشاره به نشانه‌های ظهور تصریح کرد: اهل تسنن حتی در مواردی بیش از شیعه به نشانه‌های ظهور پرداخته‌اند که عمدتا این موارد مشابه اعتقادات شیعی است. آمدن دجال، سفیانی و... از جمله این نشانه‌ها است.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مشترک بین شیعه و سنی بحث زمینه‌سازی برای ظهور است؛ اهل تسنن و تشیع همچنین بر نزول حضرت عیسی و اقتدا به حضرت مهدی(عج) تاکید دارند.

این پژوهشگر مهدویت گفت: با اینکه ظهور حضرت مهدی مساله‌ای مشترک بین شیعه و سنی است اما تاکید بر این است که حکومت قطعی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha