پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ بیست و چهارمین اجلاس سراسری اساتید جامعۀ المصطفی العالمیه

حوزه/در نظام آموزشی فعلی جامعه المصطفی، حدود ۱۵۰ رشته در مقاطع کاردانی تا دکتری ارائه می گردد که با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، رشته های ارائه شده توسط جامعه المصطفی به ۴۰۰ رشته خواهد رسید.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، معاون آموزش جامعه المصطفی در  بیست و چهارمین اجلاس سراسری اساتید جامعه المصطفی، عصر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم ، ضمن گرامی داشت و تجلیل از اساتید المصطفی، ابراز داشت: از سال گذشته، روند اجرا و عملیاتی سازی طرح تحول نظام آموزش المصطفی آغاز گردید و به همین منظور، موضوع اجلاس امسال اساتید المصطفی به «نقش اساتید در اجرای موفق طرح نظام جامع آموزشی المصطفی» اختصاص یافت.

وی با اشاره به نقش مهم اساتید المصطفی در ارائه نظرات و پیشنهادات جهت تکمیل و پیشبرد طرح تحول نظام آموزش، به ارائه گزارشی از این طرح پرداخت و تصریح کرد:  تجدید نظر در برنامه های درسی و آموزشی المصطفی و روزآمد سازی مباحث آموزشی، ارتقای سیستم پذیرش، ایجاد پیوند میان ساحت های آموزشی، پرورشی و تربیتی، کوتاه شدن مدت آموزش و کیفی سازی و صرفه جویی در هزینه ها، از مهم ترین دستاوردهای طرح تحول نظام آموزشی المصطفی به شمار می آید.

معاون آموزش المصطفی با تاکید بر توجه بیشتر به حوزه علوم انسانی - اسلامی در طراح تحول نظام آموزشی، ابراز داشت: اهتمام به اجرای نظام آموزشی سطوح در کنار نظام رشته محور از راهبردهای طرح تحول نظام آموزشی به شمار می آید و با پی گیری های صورت گرفته در دو سال گذشته، جامعه المصطفی در کنار حوزه های علمیه قم، خراسان و اصفهان، به عنوان چهارمین مرکز ارائه دهنده مدارک رسمی نظام سطوح شناخته شد و مصوبه آن به زودی ابلاغ خواهد گردید.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی فعلی جامعه المصطفی، حدود 150 رشته در مقاطع کاردانی تا دکتری ارائه می گردد که با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، رشته های ارائه شده توسط جامعه المصطفی به 400 رشته خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، در ادامه به بیان برخی از نواقص و کمبودهای نظام آموزش فعلی المصطفی پرداخت و اذعان داشت: ضعف دروس فقه و اصول برخی رشته ها، انبوه خوانی و حجم زیاد واحدهای درسی، موازی بودن و تداخل رشته ها، کمبود آموزش های کاربردی، ناهماهنگی میان نظام آموزشی در داخل و خارج از کشور و کم توجهی به شرایط جنسیتی در رشته ها و قوانین آموزشی که در برخی دوره ها و رشته های موجود در نظام فعلی آموزشی المصطفی دیده می شود، به شکل کامل مورد بررسی قرار گرفته است و با اجرای طرح تحول نظام آموزشی، مرتفع خواهد شد.

معاون آموزش المصطفی افزود: در تحول نظام آموزشی، با توجه به ماموریت و اهداف کلان جامعه المصطفی، شش حوزه دانشی شامل علوم فقه و اصول، قرآن و حدیث، حکمت و مطالعات ادیان، تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، علوم انسانی - اسلامی و ادبیات، زبان و فرهنگ ها تعریف شده است و همه ساختارهای آموزشی بر اساس این ساحت های کلان شکل خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در پایان به تبیین برخی اصول حاکم بر طراحی رشته های جدید پرداخت و با تاکید بر پی گیری طراحی رشته ها در کارگروه های تخصصی، اجرایی سازی طرح تحول نظام آموزشی المصطفی را گامی بلند برای دستیابی به اهداف کلان جامعه المصطفی دانست.

شایان ذکر است: در ادامه این اجلاس، تعدادی از اساتید جامعه المصطفی به  ارائه مقالات خود با موضوع بایسته های طرح تحول نظام آموزشی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha