جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میلاد حضرت علی اکبر

حوزه/جوانان به عنوان سرمایه ها جامعه و کسانی که میراث دار واقعی یک جامعه محسوب می شوند از جایگاهی والا برخوردارند که همواره باید از آنها قدردانی شود.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، در راستای قدردانی از فرصت های یک جوان می بایست به او اعتماد و وی را در سمت های کلان کشوری جای داد.

همان جوانانی که مقام معظم رهبری آنها را موتور محرک یک جامعه می نامد و می گوید امروز، شما جوانان‏، عناصر مؤثرید؛ ولى فردا ستونهاى انقلاب هستید. توجه کنید انقلاب را با ریشه‏ ها و مبانى فکرى و منطقیش، به درستى بشناسید.

از این جمله بر می آید که جوانان همواره بر آن چه که باب دلشان است، دست می یابند، چه بسا که همین جوانان در خط مقدم و جلودار جبهه ها بودند که اسلام به وسیله آنها پیروز و از دست منافقین نجات یافت.

جوانی یعنی فرصت یعنی توانایی، اقتدار، بالندگی، سلامتی، شادابی، یعنی رشد از هر لحاظ.

روز جوان و جوانی را می توان روز جوشش و جنب و جوش و فعالیت هم نامید چراکه جوانان همواره با شور و نشاطی وصف ناشدنی در حرکت و تلاشند.

روز جوان که با میلاد فرزند حسین(ع) تقارن دارند ما را بر آن داشت تا بدانیم و بپرسیم که چرا باید روز جوان را با میلاد اولین جوان شهید طائفه بنی هاشم تقارن داد، شاید مسئله این است که ما به یک جوان الگو مانند حضرت علی اکبر(ع) نیاز داریم و می خواهیم که جوانان ما از ایشان الگوپذیر باشند.

همه می دانیم که حضرت علی اکبر(ع) ارادت خاصی به امام زمان خود یعنی حسین(ع)، داشتند می خواهیم جوانان ما نیز همانند علی اکبر(ع) جوان پیرو امام زمان خویش باشند.

در این خصوص می خواهیم از زبان چند تن از اساتید حوزوی، جوانان و نیازهایشان را بررسی کنیم تا بتوانیم قدری این قشر مهم و اصیل جامعه را بشناسیم و فرصت های آنها را قدر بدانیم.

حجت الاسلام مجتبی شیدایی در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، گفت: حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک نماد و شخصیت کامل می تواند به عنوان بهترین الگوی یک جوان معرفی شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: تقارن روز جوان و جوانی با ولات حضرت علی اکبر(ع) در برگیرنده این موضوع است که جوان الگو از منظر اسلام، حضرت علی اکبر(ع) است.

حضرت علی اکبر(ع) شبیه ترین فرد، به رسول خدا

وی یادآور شد: شبیه ترین فرد به رسول خدا(ص)، حضرت علی اکبر(ع) است چراکه ایشان جوانی بود که به سبب شباهت ظاهری و اخلاقی به رسول الله (صلوات الله علیه)، یاد پیامبر خدا را در اذهان زنده میکرد.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی ادامه داد: همین امر موجب علاقه و دلبستگی شدید اهل بیت به ایشان شده بود.

حجت الاسلام شیدایی گفت: کسی که خُلقش در تراز خُلق خدا باشد، بزرگترین امتیاز است که حضرت علی اکبر(ع) از آن بهره می برد.

وی به روایتی واقعه کربلا اشاره کرد و گفت: امام حسین(ع) در مسیر کربلا در محل استراحتگاه، خواب سبکی داشتند که وقتی از خواب بیدار شدند گفتند: "راهی که در پیش داریم، راه شهادت است" در این میان حضرت علی اکبر(ع) به عنوان یک جوان هیچ بهانه ای برای فرار از این جنگ و شهادت نداشتند و تنها پرسیدند "آیا این راه حق است" که امام حسین(ع) در پاسخ گفتند "بله، حق است"؛ از این موضع برمی تابد که حضرت علی اکبر(ع) در راه حق از هیچ تلاشی فروگذار نیست و همواره پیرو امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) است.

وی ادامه داد: جوانان هم اکنون نباید به خاطر تبعاتی که برایشان پیش می آید از راه حق منحرف شوند و همواره باید هجمه ها را تحمل کنند.

هویت مهمترین نیاز جوانان

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که مهمترین نیاز جوانان هویت است، گفت: هویت مهمترین چیزی است که یک جوان باید به آن دست یابد چرا که هرکس که هویت خود را بشناسد خدای خود را شناخته است.

حجت الاسلام شیدایی اضافه کرد: کسی که از هویت خود غافل شود درواقع برای خود ارزشی قائل نیست و این یعنی پوچی محض.

وی تصریح کرد: کسی که هویت ندارد ارزش خود را از دست داده و کسی که ارزشی برای خود قائل نیست، خود را ارزان می فروشد و مرتکب هر گناهی می شود.

پاسخ به اشتغال، پاسخ به لذت و شکوفایی جوانان است

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی از مسئولان خواست تا زمینه های رشد و شکوفایی را برای جوانان مهیا کنند چراکه اگر زمینه اشتغال جوان فراهم باشد درواقع به لذت، روحیه، نیاز به خلاقیت و نیاز به شکوفایی جوانان پاسخ گفته می شود.

حجت الاسلام شیدایی با پرداختن به مقوله امر به معروف و نهی از منکر جوانان، گفت: این مقوله در میان جوانان از حساسیت ویژه ای برخوردار است چرا که جوانان قبل از نهی ازمنکر نیاز به تعریف معروف دارند.

وی با بیان اینکه در خصوص امربه معروف و نهی ازمنکر جوانان باید با ظرافت ورود پیدا کرد، ادامه داد: در مرحله نخست باید معروف شناسانده شود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی گفت: برای امر به معروف و نهی ازمنکر باید گفتمان سازی شود و همچنین این موضوع را نه به صورت مقطعی بلکه باید به صورت پیوسته پیگیری کرد.

رویکرد نصح در مقوله امر به معروف و نهی از منکر مهم است

حجت الاسلام شیدایی، افزود: رویکرد نصح در مقوله امر به معروف و نهی از منکر مهم است چراکه امر به معروف فردی نیست و قشر وسیعی را در برمی گیرد.

وی همچنین به شبهات ایجاد شده در جوانان، اظهار کرد: فضای مجازی نقش بسزایی در ترویج شبهات دینی دارد چرا که در فضای مجازی، ادب مسئولیت ارائه دهنده محتوا رعایت نمی شود چرا که کسی مسئولیت پاسخگویی را ندارد.

فضای مجازی ترویج دهنده شبهات و دروغگویی

معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان جنوبی، فضای مجازی را زمینه ساز ترویج دروغگویی عنوان کرد و افزود: ممکن است در فضای مجازی مطلبی بدون منبع نقل شود و کسی هم مسئولیت و تضمینی در مقابل آن نداشته باشد.

حجت الاسلام شیدایی با بیان اینکه مسئله دامن گیر دیگر فضای مجازی، تحریف حقایق است، گفت: افراد در این فضا می توانند سر و ته یک موضع را عوض کنند و مطلبی را ارائه دهند.

وی از جوانان خواست تا هیچ مطلبی را بدون منبع در فضای مجازی منتشر نکنند چرا که در قبال ارائه آن مسئولیت دارند.

مسئولین همچون زمان دفاع مقدس به جوان ها مسئولیت دهند

حجت الاسلام سید محمد علوی در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند، گفت: جوانان توانایی هایی بس بزرگ دارند، که می توان با نشاندن آنها بر مسندهای قدرت از آنها استفاده کرد.

وی افزود: مسئولان جامعه همانند جبهه دفاع مقدس باید جوانان را مسئول کارها و فعالیت های بزرگی کنند چراکه اندیشه آنها نو و خلاقیتی جدید را در راس کارهای خود قرار می دهند.

این استاد دانشگاه تمام سرمایه یک کشور را جوان ها و نیروی کار آن کشور دانست و گفت: در هر کاری که از جوانان استفاده کرده ایم، موفق شده ایم

حجت الاسلام علوی با بیان اینکه بنا به سخنان مقام معظم رهبری، جوانان شبهه پذیر ند، گفت: مسئولیت ما در این باب بسیار سنگین است چراکه دشمن با استفاده از فضای مجازی قصد شبهه پراکنی در میان جوانان را دارد.

استاد حوزه علمیه افزود: باید با حساسیت جوانان را بر آن داشت تا با ایجاد ارتباطی تنگاتنگ میان خود و روحانیون، شبهات خود را رفع  کنند.

در برخورد با شبهات به فرمایشات رهبری توجه کنند

وی به شبهات سیاسی ایجاد شده در قشر جوان اشاره کرد و گفت: جوانان در این خصوص باید نخست سخنان و فرمایشات مقام معظم را گوش و سپس آنها را تحلیل کنند تا شبهه ای برایشان نباشد.

حجت الاسلام علوی بزرگترین سرمایه جوانان را، فرصت ها دانست و اضافه کرد: فرصت ها همانند ابر می گذرند باید از آنها در راه تحصیل، تهذیب و ورزش استفاده کرد.

وی مهم ترین اقدام یک جوان را تحصیل دانست و تصریح کرد: جوانان با فراگرفتن زبان فارسی، باید آن را تبدیل به زبان علم کنند چراکه در این صورت است که حتما به جایگاهی بزرگ می رسیم.

این استاد حوزوی افزود: هرکس که علم دارد، بقیه غلام حلقه به گوش او خواهند بود، پس باید با علم اندوزی، دشمنان را غلام حلقه به گوش خود کنیم.

حجت الاسلام حسن وظیفه دان در گفت وگو با حوزه در خصوص علم اندوزی جوانان، اظهار کرد: جوانان در خصوص یادگیری علوم و در اجرایی کردن علوم باید قدم بردارند همانطور که در جبهه های حق علیه باطل در خط مقدم و جلودار بودند.

حجت السلام وظیفه دان یادآور شد: در خط مقدم جبهه، نیروی جوان جلودار بودند و به خاطر خدمت به ایران و دفاع از میهن خویش فداکاری های زیادی داشته اند.

مظهر قدردانی از جوان، شناخت و اعتماد به اوست

وی افزود: جوانان با شرکت در جبهه ها بر توان و روحیه جامعه تاثیرگذار بودند چراکه تمام وقت و لذت جوانی خود را در راه خدا صرف کردند.

این استاد حوزه مهمترین مظهر قدردانی از یک جوان را شناخت جوان و اعتماد به او برشمرد و گفت: هر وقت مسئولان یک جامعه جوانان را به درستی بشناسند و نیاز به علم، اجتماعی بودن، نیاز به رفاه و اشتغال یک جوان را درک کنند و در این راه قدم هایی را برداند، آن وقت می توان گفت که از جوان قدردانی شده است.

حجت الاسلام وظیفه دان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص شبهه پذیر بودن جوانان، گفت: جوانان شبهه پذیر و زود باورند چراکه، تعصب ندارند.

وی ادامه داد: باید جوانان را در خصوص شبهه پذیری یاری دارد و گفتمان سازی کرد.

دشمن از هیچ تلاشی برای تحریف اعتقادات فرو گذار نمی کند

این استاد حوزه با بیان اینکه شبهه ناشی از جهل و عدم مطالعه است، گفت: نقش تیره تر در خصوص شبهات، از آن فضای مجازی است چرا که به راحتی می توان مطلبی را تغییر و به افراد قبولاند.

حجت الاسلام وظیفه دان در این خصوص از جوانان خواست که هوشیار باشند و بدانند که دشمن از هیچ تلاشی برای تحریف اعتقادات آنها فرو گذار نیست، پس باید همواره مطلبی را با سند و منبع قبول کنند.

وی حفظ دین، تشیع، انقلاب و امانتداری را از نقاط کلیدی ای برشمرد که هر جوان باید از آنها پاسداری کند و افزود: جوانان ما باید امانت دار انقلاب و آرمان های امام راحل(ره) باشند.

استاد حوزه علمیه اخلاق را از ویژگی های یک جوان کامل برشمرد و افزود: باید هر روز بر روی اخلاق خود کار کنیم.

حجت الاسلام وظیفه دان در پایان از جوانان خواست تا فریب هر رسانه ای را نخورند چرا که باید در وهله نخست رسانه را بشناسیم و سپس با سند و دلیل مطلبی را قبول کنیم.

وی همچنین از جوانان خواست تا به دنبال حقیقت قدم بر دارند یعنی نخست خود را بشناسند و سپس جامعه را چرا که  خودشناسی، کلید تمام مشکلات است.

 

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha