پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: آیات فراوانى بر مسئله مهدویت در اسلام و ظهور حضرت مهدى(عج) دلالت مى کند و روایات شیعه و سنی در این زمینه، بسیار زیاد و به حد تواتر رسیده است، به طورى که کسى نمى تواند درباره درستى آنها تردید به خود راه دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پیام آیت الله اعرافی به دهمین همایش "مهدویت از دیدگاه ادیان و مذاهب" که توسط حجت الاسلام والمسلمین کارگر، رئیس مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی در مراسم افتتاحیه همایش قرائت شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اعتقاد به موعود، در همه ادیان مطرح بوده و عقیده مشترک همه آنها به شمار مى آید؛ و هر دین و مکتبى به تناسب فرهنگ دینى و ملى خود از موعود آخرین به نامى یاد کرده است.

اما اندیشه مهدویت و ظهور موعود جهانى در آیین آسمانى اسلام، جایگاه و جلوه بیشترى دارد و با وجود دلایل معتبر از آیات و روایات متواتر و قطعى، همه مذاهب اسلامى بر ظهور «مهدى موعود» از نسل فاطمه زهرا(س) اتفاق نظر دارند. در این میان، مهدى موعود در مذهب شیعه، هم به دلیل جایگاه اعتقادى آن و هم به دلیل دارا بودن شناسنامه روشن و پرداختن به جزئیات زندگى و چگونگى ظهورش، از اهمیت، قطعیت و شفافیت بیشترى برخوردار است.

همه ادیان معتقدند که در پایان هر دوره اى از تاریخ ، بشر از لحاظ معنوى و اخلاقى رو به انحطاط مى‌رود؛ و چون و فطرتاً، در حال هبوط و دورى از مبداء است و مانند احجار [سنگها] به سوى پایین حرکت مى کند، نمى تواند به خودى خود به این سیر نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى پایان دهد. پس ناچار روزى یک شخصیت معنوى بلند پایه، که از مبداء وحى و الهام سرچشمه مى گیرد، ظهور خواهد کرد و جهان را از تاریکى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد.

اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین از ادیان آسمانى، به مسئله موعود بیش از سایر ادیان اهمیت داده و در تبیین مسائل مربوط به آن اهتمام خاصى ورزیده است. بر اساس جایگاه مهم موعود در اسلام است که همه مسلمانان از هر گروه و فرقه اى بر این مسئله اتفاق دارند که در آخرالزمان حضرت مهدى(عج) خروج مى کند؛ و بر این مسئله نیز اتفاق نظر دارند که آن حضرت از نسل حضرت على(ع) و فاطمه زهرا(س) است.

مضاف بر آیات فراوانى که بر مسئله مهدویت در اسلام و ظهور حضرت مهدى(عج) دلالت مى کند، روایات شیعه و سنی در این زمینه، بسیار زیاد و به حد تواتر رسیده است، به طورى که کسى نمى تواند درباره درستى آنها تردید به خود راه دهد.

پرداختن به مسئله مهدویت و ظهور موعودى از اهل بیت پیامبر و نسل فاطمه زهرا(س)، اختصاص به محدثان اهل سنّت ندارد؛ چرا که بسیارى از دانشمندان از دیگر مذاهب نیز به دلیل اهمیت مسئله یاد شده در تفکر دینى اعتقادى به آن کرده و به اظهار عقیده درباره آن پرداخته اند.

به عنوان نمونه ابن خلدون، جامعه شناس معروف مسلمان در این باره می‌گوید:

در طول تاریخ میان تمامى اهل اسلام مشهور است و چنین اعتقاد الزامى وجود دارد که در آخرالزمان مردى از اهل بیت پیامبر ظهور خواهد کرد و دین را تازه و عدل را آشکار خواهد ساخت. وى بر ممالک اسلامى چیره شده و «مهدى» نامیده مى شود؛ و خروج «دجّال» آن زمان خواهد بود و سپس نشانه هاى قیامت آشکار خواهد شد. حضرت عیسى مسیح(عع) نیز فرود خواهد آمد و دجّال کشته خواهد شد.

سلام بر مهدى امت‌ها(و یکى کننده ملتها) و جمع کننده گفتارها، سلام بر قائم منتظر و عدل گستر، سلام بر بهار زندگى انسان و طراوت روزگاران، سلام بر مهدى اى که خدا به امتها آمدنش را نوید داده است تا به دست او همه را پیرو یک دین سازد و طرح اتفاق در همه جهان در اندازد و زمین را از عدل و داد پر کند…. به امید ظهورش!

والسلام علیکم و رحمه الله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha