جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس عربیان مدیر حوزه علمیه استان کردستان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه کردستان با تاکید بر این که دیوارهای اختلاف شیعه و سنی در اینجا بسیار کوتاه است، گفت: براساس تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تقویت وحدت شیعه و سنی، در هفته وحدت به دیدار علمای طراز اول اهل سنت استان می‌رویم و بر وحدت و همدلی و همگرایی در میان یکدیگر تأکید داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از سنندج، استان کردستان یکی از استان‌های ایران به مرکزیت شهر سنندج است که در غرب کشور واقع‌شده است؛ مساحت این استان ۲۸٬۲۰۰ کیلومترمربع است؛ این استان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرارگرفته است، از شمال به استان‌های آذربایجان غربی و زنجان، از شرق به همدان و زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از غرب به کشور عراق محدود است، استان کردستان با کشور عراق ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

حوزه علمیه کردستان 5 مدرسه دارد که 500 طلبه در این مدارس مشغول تحصیل هستند؛ سه مدرسه آن بلندمدت و دو مدرسه آن سفیران هدایت می‌باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس عربیان مدیر حوزه علمیه استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی حوزه استان و ظرفیت‌ها، برنامه و فعالیت‌های آن پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

* ضمن تشکر از وقتی‌که به ما اختصاص دادید، لطفاً ابتدا گزارشی از کارهایی که در حوزه علمیه استان کردستان انجام‌شده است بفرمایید و اینکه چه شد که شما به‌عنوان مدیر حوزه علمیه این استان کردستان منصوب شدید و پیش از آن در چه سمتی مشغول فعالیت بودید؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم و به نستعین و هو خیر ناصر و معین. ضمن عرض خیرمقدم و خوش‌آمد گویی تشکر می‌کنم از شما اینکه به استان محروم کردستان قدم گذاشته و سرزده‌اید و حالی از سربازان خود در مجموعه مرکز مدیریت حوزه علمیه استان کردستان می‌پرسید.

بنده پیش از انتصاب به‌عنوان مدیر حوزه علمیه استان کردستان، مسئولیت‌هایی نظیر قائم‌مقام مرکز تخصصی علوم و حدیث، معاون آموزش حوزه علمیه حائری یزدی میبدی و مسئولیت در پژوهشکده مطهر (بررسی آثار شهید مطهری) را داشتم.

در پیش از انتصاب بنده به‌عنوان مدیر حوزه علمیه استان کردستان، آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان اصرار بر حضور بنده در این استان به‌عنوان مدیر حوزه علمیه استان کردستان را داشتند که بنده ابتدا مخالفت داشتم، اما با اصرار جدی آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی و پیشنهاد وی به آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری مدیر سابق حوزه‌های علمیه کشور در سال 93 مفتخر به قبول تصدی مدیریت حوزه علمیه استان کردستان شدم.

در ابتدای حضور بنده به‌عنوان مدیر حوزه استان کردستان یکی از کارهای اساسی که در مدارس علمیه این استان انجام شد و با جدیت دنبال کردیم آنالیز وضعیت علمی طلاب این استان بود و تلاش کردیم تا طلاب این استان در حوزه ادبیات عرب بیش‌ازپیش تقویت شوند و طلبه‌ای نباشد که در حوزه ادبیات عرب ضعف داشته باشد.

تقویت استادسراها و یا راه‌اندازی استادسراهای جدید، تطبیق برنامه‌های غذایی طلاب مدارس علمیه کردستان با لازمه‌های پزشکی با مشاوره و مشورت از پزشکان، پیگیری حکم اساتید مدارس علمیه استان که به‌صراحت می‌توان گفت هیچ استاد بدون حکمی در حوزه علمیه کردستان نداریم و تقویت طلاب به‌عنوان استادیار در حوزه ادبیات عرب که این نکته هم ذکر شود که حوزه علمیه استان کردستان غنی‌شده از نیاز به اساتید خارج از استان در حوزه ادبیات عرب است از جمله برنامه‌های پیگیری شده در دوران مدیریت بنده در حوزه علمیه استان کردستان است.

* حوزه علمیه کردستان چند مدرسه علمیه دارد؟

حوزه علمیه کردستان 5 مدرسه دارد که سه مدرسه آن بلندمدت و دو مدرسه آن سفیران هدایت می‌باشند و مدرسه علمیه سفیران هدایت در سنندج، مدرسه علمیه کامیاران که در سطح یک، مدرسه علمیه قروه در سطح دو و مدرسه علمیه بیجار در سطح یک و دو و تأسیس یک مدرسه سفیران هدایت در بیجار که مجموعاً 5 مدرسه علمیه در سطح استان کردستان می‌باشند.

* در استان کردستان چند طلبه مشغول به فعالیت هستند؟

مجموعاً با توجه به شرایط خاص استان کردستان قریب به 500 طلبه در این استان مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

* با توجه به گذشت ایام جذب و پذیرش در حوزه‌های علمیه برای سال تحصیلی جدید و شرایط خاص و ویژه اقلیمی استان کردستان حوزه علمیه این استان برای جذب دانش آموزان مستعد چه‌کارهایی انجام داده است؟

بنده معتقد هستم که «طلبه نباید ثبت‌نام کند بلکه ما باید طلاب مستعد را از میان مردم شناسایی کنیم» و این نیز از ابتدا شعار بنده هم بوده است و به روحانیونی که در طرح‌های مختلف اعم از طرح هجرت، طرح امین و طرح بینات حضور دارند تأکید کرده‌ایم که دانش آموزان مستعد برای طلبگی را از میان مردم شناسایی و به ما معرفی کنند.

به مبلغان ابلاغ کرده‌ایم که در مناطق مختلف تبلیغی در استان کردستان نیز برای شناسایی افراد مستعد برای تحصیل در مدارس علوم دینی اقدام کنند و با برگزاری مجالس‌ عزاداری و جشن‌ها در مدرسه‌های علمیه این استان و حضور مردم در این مراسمات نیز اقدام به جذب طلبه کردیم.

شعار «هر طلبه زمینه‌ساز جذب یک طلبه» و هدیه به افراد مشوق به حوزه علمیه ازجمله اقداماتی است که درزمینهٔ جذب طلاب انجام داده‌ایم البته همکاری و یاری آموزش‌وپرورش این استان نیز درزمینهٔ معرفی افراد مستعد برای طلبگی بی‌تأثیر نبوده است.

* یکی از تأکیدات ولی امر مسلمین جهان مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، مسئله حوزه انقلابی است؛ حوزه علمیه استان کردستان در این زمینه چه گام‌هایی را برداشته است؟

در عرصه حوزه انقلابی اقدامات خوبی در حوزه علمیه استان کردستان صورت گرفته است و نخستین اقدامی که در این عرصه کردیم اینکه اساتیدی که خنثی بودند را در مجموعه حوزه علمیه استان کردستان یا دعوت به کار نکردیم و یا عذر آنان را خواستیم؛ معتقدم طلبه انقلابی در مکتب استاد انقلابی پرورش می‌یابد و طلبه‌ای انقلابی می‌شود که استاد انقلابی ببیند.

در عرصه حوزه انقلابی تعامل با سازمان بسیج طلاب و روحانیون استان را افزایش دادیم و این نهاد انقلابی را در مدارس علمیه این استان تقویت کردیم؛ اما یک درخواستی که بنده از مسئولان دارم اینکه جزوه شرح کامل «انقلاب اسلامی و رویدادهای انقلاب و مقایسه قبل و بعد انقلاب اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی» برای حوزه‌های علمیه تدوین شود تا شرح کاملی برای طلاب و روحانیون کم آشناتر با رویدادهای انقلاب باشد.

مثلاً در عرصه رسانه فیلم سینمایی «به‌وقت شام» شبهات بسیاری از افراد درزمینهٔ مدافعان حرم و لزوم حضور در جبهه مقاومت را برطرف کرد که البته در حوزه علمیه استان کردستان تلاش کردیم تا طلاب به‌صورت نیم‌بها و یا به‌صورت رایگان به تماشای این فیلم سینمایی بنشینند.

در حوزه علمیه استان کردستان استاد زاویه‌دار با انقلاب و یا استاد خنثی به‌هیچ‌وجه نداریم و موسم‌های انقلابی نظیر دهه فجر، راهپیمایی و برنامه‌های مختلف انقلابی به‌صورت جدی در این استان دنبال می‌شود.

* با توجه به شرایط خاص استان کردستان، تعامل مجموعه مدیریت حوزه علمیه این استان با مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و اهل سنت چگونه است؟ طلاب و روحانیون شیعه این استان با علمای اهل سنت چه تعاملی دارند؟

برنامه‌های مشترکی در میان طلاب شیعه و اهل سنت در استان داریم و در ماه مبارک رمضان سال گذشته افطاری وحدت داشتیم و در میان ما و اهل سنت این استان اختلافی نیست و همه در کنار یکدیگر هستیم.

بنا به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر وحدت در میان شیعه و سنی، در هفته وحدت به دیدار  علمای طراز اول اهل سنت در این استان می‌رویم و بر وحدت و همدلی و همگرایی در میان یکدیگر تأکید داریم.

مسجد جامع سنندج (ویژه اهل سنت) مسجد ناموسی و خط قرمز اهل سنت این استان محسوب می‌شود و با تعامل و وحدتی که با آنان داشته‌ایم، با همکاری سایر نهادهای حوزوی و دینی در ایام البیض در این مسجد اعتکاف برگزار کردیم.

دیوارهای اختلاف در میان شیعه و سنی استان کردستان بسیار کوتاه است و در سال‌های گذشته در ایام اربعین در این استان موکب نبود، اما با تعامل در میان طلاب شیعه و سنی این افراد در کنار هم به 100 هزار زائر در ایام اربعین خدمت می‌کنند.

* در خصوص تعامل مسئولان استان کردستان با حوزه علمیه این و شیوه تأمین نیازهای مالی این نهاد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی در خاطره‌ای نقل می‌کرد که «آقایی می‌خواست که در ماه رجب دعا بخواند، ریش نداشت که چنین کند. ریش بغلی را گرفت و دعا کرد».

بودجه مالی موجود در حوزه‌های علمیه کفاف نیازهای این نهاد انقلابی را نمی‌دهد، فلذا مجبور به این هستیم که در جهت پیشبرد اهداف عالیه حوزه‌های علمیه با یاری و همکاری و تعامل با دیگر نهادهای انقلابی گام برداریم.

* اعضای شورای حوزه استان کردستان متشکل از چه بزرگوارانی است؟

این شورا متشکل است از آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان، حجت‌الاسلام علی‌اشرف علی‌محمدی، حجت‌الاسلام علی مرادی، حجت‌الاسلام حسن باباییان، حجت‌الاسلام محمود صفی زاده، حجت‌الاسلام یعقوب علی صفری و بنده به‌عنوان مدیر حوزه علمیه استان کردستان است.

* بحث تحول در حوزه هم بعدازاینکه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه شده‌اند خیلی جدی شده است؛ در استان کردستان در این زمینه چه‌کارهایی انجام پذیرفته است؟

تربیت کادر بومی در حوزه علمیه استان کردستان ازجمله مواردی است که در عرصه تحول در حوزه دنبال می‌کنیم زیرا کادر غیربومی در این استان خیلی ماندگار نیستند و سریع این استان را ترک می‌کنند.

تربیت کادر بومی در حوزه علمیه برای آینده این استان نیز مفید و مثمرالثمر است و در عرصه تشکیل و تقویت نهادهای حوزوی (حوزه علمیه برادران، حوزه علمیه خواهران و مرکز خدمات) نیز جلسات مختلف و تربیتی زیادی تشکیل‌شده است که این نیز در عرصه تحول در حوزه مفید بوده است که این نهادهای حوزوی کارهای زیادی را در کنار یکدیگر توانسته اند انجام دهند.

بعد از حضور آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه اقدامات تحولی زیادی صورت گرفته است و برنامه‌های حوزه علمیه تقویت‌شده است و نمونه آن دیدار طلاب با مسئولان بوده است که آیت‌الله آشتیانی نیز چندین بار به این استان سفرکرده‌اند و دعوت از بزرگان در استان‌ها در دوران مدیریت آیت‌الله اعرافی بیشتر شده است.

علت نرسیدن به نقطه مطلوب در پژوهش توانمند نبودن اساتید بوده است که البته در دوران مدیریت آیت‌الله اعرافی این مسئله هم رفع شده است؛ تغییر و تحولات زیادی در این دوران در حوزه علمیه استان کردستان در حال صورت گرفتن است.

یکی از دغدغه‌های حوزه علمیه استان کردستان تأمین منابع پایدار برای اداره و تأمین مخارج حوزه و مدارس علمیه سطح استان کردستان بوده که در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده‌ایم ولیکن بازهم جای کار هست.

در عرصه رسانه نیز بعد از حضور آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه اقدامات تحولی زیادی صورت گرفته است و بسط و گسترش دفاتر استانی رسانه های حوزوی به منظور پوشش رویدادها و اخبار های مراکز مدیریت حوزه علمیه در استانها از اقدامات ارزشمندی است که صورت گرفته است.

یکی دیگر از تحولات صورت گرفته در دوران حضور آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه دفتر سیاسی اجتماعی حوزه است که دوره ها و اقدامات خوبی صورت گرفته شده است و در عرصه بین الملل نیز گام های خوبی برداشته شده که جای تقدیر و تشکر است.

* از مشکلات و کمبودهای حوزه علمیه استان کردستان برای ما بفرمایید.

مهم‌ترین مشکل در حوزه علمیه استان کردستان که دامنگیر بسیاری از حوزه‌های علمیه در سطح کشور بوده مسئله مالی است و برخلاف بسیاری از استان‌ها در این استان وجوهات نیست، اما استان‌های دیگر دارند و مسئولان باید به این نکته توجه کنند که شرایط استان کردستان نسبت به استان‌های دیگر خاص‌تر است.

انتظارات از این استان نباید با دیگر استان‌های کشور یکی باشد و در حوزه رفع مشکلات مالی باید استان‌های با وضع خوب‌تر معین استان کردستان شوند.

مراجع معظم تقلید نیز به روحانیت طرح هجرت کردستان نگاه ویژه‌ای داشته باشند و شهریه طلاب کردستانی با توجه به شرایط خاص آنان نباید قطع شود و مثلاً یک روحانی که در طرح هجرت 800 تومان با حذف شهریه حوزوی می‌گیرد، نمی‌تواند زندگی خود را در روستاهای و مناطق محروم این استان پیش ببرد.

در ایام تعطیل اساتید بزرگ و علمی قم در مناطق استان کردستان حضور پیدا کنند و به‌قدر نیاز به شبهات پاسخ داده و در کادرسازی نیروهای انقلابی حوزه در این استان همراه شوند؛ مردم در اینجا بزرگان را نمی‌بینند و دست آنان کوتاه است و اگر شاهد حضور بزرگان حوزوی و غیر حوزوی در این استان باشند خشنود خواهند شد و چالش‌های موجود در استان کردستان با خود استان باهم دیده شوند.

* با توجه به شرایط خاص استان کردستان و بروز و ظهور فرق و ادیان مختلف در میان مردم چه تدابیری از سوی مدیریت حوزه علمیه استان کردستان برای طلاب و روحانیون این استان اندیشیده شده است؟

کارگاه‌های مختلفی برای طلاب و خانواده‌های آنان از سوی حوزه علمیه استان کردستان برگزارشده است و باهمکاری برخی مراکز و اعزام اساتیدی از سوی آنان، درصدد برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های مختلف فرق و ادیانی بوده‌ایم که یک دوره نصفه روزه نیز در روزهای اخیر برگزار شده بود.

باهمکاری دادگاه ویژه روحانیت نیز طی دوره‌هایی آسیب‌هایی که می‌توانست دامنگیر طلاب و روحانیت باشد را روشنگری و پیشگیری کردیم.

* با توجه به طرح و بیان شعارهای «اقتصاد مقاومتی»، «حمایت از کالای ایرانی» در سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، چه اقداماتی در حوزه تحقق این شعار از سوی حوزه علمیه استان کردستان صورت گرفته است؟

همواره از طلاب و روحانیونی که در این استان در عرصه اقتصاد مقاومتی گام برداشته‌اند حمایت کرده‌ایم و به‌عنوان‌مثال یکی از طلاب استان کردستان در بیجار قطب پرورش بلدرچین را دارد و یا طلاب و روحانیون دیگری را داریم که به تولید چیپس میوه و یا پرورش کبک مشغول هستند و این‌ها افتخارات طلاب در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی است.

در حوزه «حمایت از کالای ایرانی» به مدارس علمیه دستور داده‌ایم که اقلام ایرانی را جایگزین اقلام خارجی کنند و از چای و برنج ایرانی استفاده کنند، خود بنده چند سالی است که چای خارجی را ممنوع و چای ایرانی را جایگزین کرده‌ام.

نکته دیگر اینکه به طلاب اعلام کرده‌ایم که طلابی که از کالای ایرانی برای تهیه جهیزیه استفاده کنند برایشان وام جور کنیم و پیگیر امورات تهیه جهیزیه آنان باشیم.

 

 

* لزوم تقویت عرصه رسانه حوزوی در استان کردستان

در سطح حوزه علمیه استان کردستان کارهایی انجام‌شده است که برخی از آنان دیده نشده است مثلاً برگزاری دوره مشاوره اسلامی برای شیعه و سنی و یا اینکه قبل از حضور بنده 12-13 طلبه طرح هجرتی داشته‌ایم، اما بعد از حضور بنده قریب به 50 نفر شده‌اند.

روستاهایی در استان کردستان بوده است که در بعد از انقلاب اسلامی حتی یک روحانی ندیده بود، اما امروز وضع کاملاً متفاوت شده است. مثلاً در ایام مختلف در یکی از پارک‌های شهر با حضور طلاب برای بچه‌ها کلاس برگزار می‌شد و اکران فیلم و ایستگاه سلامت داشتیم.

این اقدامات طلاب و روحانیون در حوزه‌های علمیه باید رسانه‌ای شود تا مردم از اقدامات صورت گرفته در این نهاد انقلاب آگاه و مطلع باشند.

* سخن پایانی

بنده از شما و مجموعه همکارانتان در خبرگزاری حوزه تقدیر و تشکر دارم که به مراکز استانی مدیریت حوزه علمیه توجه دارید.

با حضور آیت‌الله اعرافی به‌عنوان مدیر حوزه‌های علمیه یک‌ بارقه امید در دل حوزه‌های علمیه شکل گرفت و (تحول حوزه و حوزه انقلابی) و توجه ایشان به زبان عربی و انگلیسی و بروز کردن حوزه علمیه از اقدامات ارزشمند و حائز اهمیت آیت‌الله اعرافی است.

آیت‌الله اعرافی نشاط را در حوزه‌های علمیه تقویت کرد و ما نیز تلاش داریم تا به حوزه مطلوب امام زمان (عج) برسیم و البته این نکته نیز باید تاکید شود که همه این اقدامات و برنامه ها در سطح حوزه علمیه استان کردستان در سایه حمایت ها و همراهی آیت‌الله سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان صورت گرفته است که اگر این حمایت ها و همراهی ها نبود این کارها به ثمر نمی رسید.

گفت‌وگو: ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عربیان IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    0 0
    با تشکر از آقای عربیان مدیر زحمت کش حوزه علمیه کردستان.همه از ایشان راضی هستند.باور بفرمائید خیلی راضی هستیم.