جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصوف

حوزه/ نباید اهل بیت(ع) را قاطی مباحث عرفانی کنیم، اگر اهل بیت(ع) را رها کنیم گرفتار شرک و قطب می شویم.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، یحیی یثربی پیش از ظهر امروز در اولین پیش همایش ملی «تصوف و شاخصه ها و نقدها»، که در سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، بابیان اینکه تعریف دقیقی از تصوف وجود ندارد، چون از عوامل گذاره نیست، گفت: ادعا این است  تصوف امر باطنی بوده  و اساسا هر کسی از عرفان برای خود تعریفی می کند و روی هم رفته نمی توان تعریف دقیقی از تصوف ارائه داد و هر کسی وارد این مسئله شد باید چشم و گوش خود را ببندد و تسلیم باشد.

این استاد دانشگاه افزود: پس وظیفه این نیست که حقیقت عالم را نشان دهیم، بلکه کار ما هشدار دادن است. آنهایی که مخالف تصوف هستند، وظیفه شان هشدار است چون محیط قابل اعتمادی نیست.

این محقق با بیان اینکه بادرس خواندن عارف نمی شویم، افزود: اگر مرد میدان عمل هستید باید وارد میدان شد و فعالیت جدی کرد. حوزه  علمیه در مورد تصوف  نمی تواندکاری کندکه تصوف غلط یا درست ولی می توان نسبت به مسئله تصوف هشدار و تشویق کرد.

وی اظهارداشت: مکتب تصوف دارای مشکلات وزیبایی هایی دارد، ولی در طول تاریخ سعی کردیم به هرچه رسیدیم، عنوان کنیم.

یثربی بابیان اینکه کسی که وارد تصوف می شود نمی تواند به راحتی جدا شود، اظهار داشت: اگر وارد تصوف شدیم باید مشخص کنیم دنبال چه نوع برنامه و هدفی هستیم.

این استاد دانشگاه افزود: اگر انسان خردمند، دین دارد و علمی وفرهیخته باشیم، دنیا و آخرت ما تأمین است.اگر کسی وارد عرفان و سلوک شد و این سلوک عملی نه زبانی باشد، نمی توان از تصوف کمترین ایرادی گرفت.

این محقق عنوان کرد: از نظر زندگی انسان، ریاضت مشکل آفرین است و یکی از معجزات انسان دین است که سهل و آسان است و در آن تکلفی نیست؛ اما ریاضت کار بسیار سختی است.

وی اظهارداشت: معتقدم عرفان، مأخذش اسلام است، اما بعدها فهمیدم عرفان بر اسلام تطبیق داده شد و ظهورش واردتی از مسیحیت و شامات و عرفان هندی از طرف خراسانات است.

یثربی بابیان اینکه خاص مکتب باطنی این است که رنگ می پذیرند، افزود: تصوف با شیعه و تسنن تطبیق شده است.

این استاد دانشگاه افزود: معتقدم در تصوف معرفت نیست، ذوق است. سلوک و عالم عرفان خالی از عالم بهجت نیست؛ اما چه چیزی گیر انسان می آید باید بحث کرد. کار ما این است به عنوان محقق هشدار دهیم؛ اما از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی بین عارف و سالک فرق است. یکی از بزرگترین مشکلات بحث تصوف گشتن به دور خود و فردگرایی است در حالی که همه باید اجتماعی باشند. 

وی اظهارداشت: ما دراین جلسات باید حرف بزنیم و دردل کنیم و بگذاریم دیگران حرفشان بزنند.

یثربی گفت: امروز حوزه  علمیه باید عمده نیروی خود را صرف پاسخ به شبهات کند، نباید اهل بیت(ع) را قاطی مباحث عرفانی کنیم، باید احترام اهل بیت(ع) را نگه داشت، نباید ولایت را با عرفان قاطی کنیم.

این محقق بابیان اینکه بزرگترین منشاء ستم برای بشر شرک بوده است، گفت:اگر اهل بیت(ع) را رها کنیم گرفتار شرک و قطب می شویم.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha