شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی - رئیس دفتر عقیدتی و سیاسی فرمانده کل قوا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی با بیان اینکه پیمان‌شکنی در برجام تجربه تلخی برای موافقان توافق با آمریکا بود، گفت: آقایان قبلاً می‌گفتند اروپایی ها نوچه‌اند و باید برویم سراغ کدخدا حالا که کدخدا خیانت کرده، دوباره برگشتن سمت نوچه‌ها؛ این چه منطقی است و ما باید چند سال دیگر به دنبال اروپایی‌ها بچرخیم که برای ما کاری انجام دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در سمنان، با اشاره به پیمان‌شکنی‌های پیاپی آمریکا و خروج از توافق برجام، اظهار داشت: در مسئله پیمان‌شکنی‌های پیاپی آمریکا و خروج از توافق برجام دو بحث وجود دارد؛ یک مسئله بحث شخص ترامپ و مسئله دیگر نظام حاکم بر امریکاست.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به ویژگی ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: سیاست ثابت که ارزیابی شخصیت ترامپ است که دوست و دشمن آمریکا و همه‌کسانی که با آمریکا هم‌پیمان‌اند و کسانی که مخالف‌اند ارزیابی آنان نسبت به این شخص منفی است و ترامپ را یک شخصیت نامتعادل، غیرقابل‌پیش‌بینی و جنجالی می‌دانند که امریکا را ممکن است به یکجاهای خطرناکی بکشاند.

وی افزود: در مسئله سیاست‌های حاکم بر نظام آمریکا نیز اصولاً در جنگ جهانی اول و دوم مخصوصاً جنگ جهانی دوم که آمریکا قاطعانه وارد عرصه بین‌المللی شد تا امروز بحث سلطه آمریکا جز ذات این نظام استکباری است و اصلاً هیچ قدرتی را در سطح جهان و دنیا تحمل نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی خاطرنشان کرد: نکته دوم این است که این تجربه‌ای که بشریت در ظرف 200 سال حاکمیت آمریکا تجربه و مشاهده کرده حاکی از این است که آمریکایی‌ها در هیچ‌یک از قول و قرارشان وفادار نبودند وهمان اصل سلطه را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: ما در همین تاریخ معاصر شاهد بودیم که در عرصه آفریقا، در عرصه منطقه غرب آسیا با لیبی چه کردند با کره شمالی با خیلی از کشورهای زیادی که سر میز مذاکره نشستند و در نهایت خیانت کردند و منافعشان را دنبال کردند با شوروی چه کردند با گورباچف سر میز مذاکره نشستند و با آمریکا تعامل کردند. شعار آقای گورباچف همزیستی مسالمت‌آمیز با آمریکا بود یعنی آمریکایی‌ها با همه توان نظام درآمدند و امپراطوری شوروی را ساقط کردند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا تصریح کرد: نکته سوم اینکه در برابر این‌چنین قدرت استکباری و در برابر این هیولایی که به هیچ اصلی از اصول بین‌المللی پایبند نیست چکار باید کرد و کشورهایی بودند تا یک مدتی مقاومت کردند در برابر آمریکا اما آنچه امروز اقتضا می‌کند این است که زبانی که آمریکا می‌فهمد آن زبان زور است و اگرچه نظامی و یا انقلابی بخواهد بایستد باید سازوکار لازم را برای ایستادگی و مقاومت داشته باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران از ابتدا تاکنون این ساز و کار را داشته و توانسته در برابر آمریکا بایستد و در حد زیادی آمریکا را به عقب براند، گفت: انقلاب اسلامی توانسته در منطقه غرب آسیا دست استکبار را قطع کند و از سلطه و حضوری که در منطقه غرب آسیا داشته این اقداماتی دارد؛ وقتی یک رهبری در رأس نظام است که با روحیه انقلابی، افکار انقلابی، منش انقلابی دارد مدیریت می‌کند، باید دولت هم همراهی کند و مجلس همراهی کند، در این صورت مردم نیز همراه مسئولان خواهند بودند البته مردم ما همیشه همراه بودند اما دولت‌مردان می‌توانند با شیوه‌های مختلف زمینه حرکت و همراهی مردم را تغییر بدهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی با انتقاد از دغدغه جدی دولت‌ها مبنی بر برقراری رابطه و توافق با آمریکا افزود: نکته چهارم اینکه چرا دولت‌های ما همواره باید بی‌اعتمادی امریکا را خودشان تجربه کنند و معمولاً از دولت کارگزاران تاکنون همچنان ما دچار تجربه تکراری و اشتباه بودیم که آقای دولت نهم و دهم هم این اواخر این اشتباه را گرفتارشده بود و می‌خواست میزان اعتماد آمریکا را تجربه کند اما دولت یازدهم و دوازدهم متأسفانه وارد این عرصه شد و به‌رغم اینکه رهبر معظم انقلاب از ابتدا به کرات هشدار دادند و بسیاری از دلسوزان انقلاب و سیاسیون و محافل علمی و حوزوی هشدار دادند و اخطار کردند که این مسیر، مسیر درستی نیست و آمریکا کدخدا نیست، ولی متأسفانه آقایان گوششان بدهکار نبود و پنج سال انتظار فرج از آمریکا را کشیدند که آمریکا فرجی حاصل کند و همه‌چیز را به برجام منوط کردند، اما متأسفانه با بدقولی و عهدشکنی آمریکا هیچ ثمره قابل‌توجه ای برجام برای کشور نداشت و پنج سال کشور را منتظر گذاشت در جهت اینکه برجام به ثمر برسد و کاری انجام شود که متأسفانه درنهایت حاصل و نتیجه‌ای نداشت.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد که دولت به دنبال پیمان‌شکنی‌های پیاپی آمریکا و خروج از توافق برجام برگشته و به دنبال اروپا دارد، حرکت می‌کند، گفت: آقایان قبلاً می‌گفتند که این اروپاییان نوچه‌ها هستند و باید برویم سراغ کدخدا حالا که کدخدا خیانت کرده، دوباره برگشتن سمت نوچه‌ها؛ این چه منطقی است و ما باید چند سال دیگر انتظار بکشیم و به دنبال اروپایی‌ها بچرخیم که آن‌ها برای ما کاری انجام بدهند، درحالی‌که اروپایی‌ها به‌شدت وابسته به امریکا هستند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا خاطرنشان کرد: از طرفی اروپایی ها در معاملات تجاری فراگیری و اکثر بانک‌ها و شرکت‌ها با آمریکایی‌ها سهیم هستند و ثانیاً عرصه دیگر آمریکا و اروپا در پیمان ناتو هم سرنوشتشان گره‌خورده و ثالثاً مسئله اروپا در اصل دموکراسی با آمریکایی‌ها همراه‌ هستند که این تقابل با نگاه تمدنی به اسلام و انقلاب اسلامی است. چهارم اینکه اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در تقابل با اصول و ایده‌های انقلاب مشترکند یعنی همچنان آن‌ها می گویند ما برجام را قبول داریم ولی  باید در خصوص مسائل دفاعی و منطقه‌ای بحث کنیم. این‌ها حاکی از این است که باهم دیگر با آمریکایی‌ها همراه‌اند و تقسیم‌کار کرده‌اند.

وی افزود: پیمان‌شکنی‌های پیاپی آمریکا و خروج از توافق برجام، این تجربه، تجربه تلخی بود و عوارض زیادی داشت و خسارت زیادی به کشور تحمیل شد و مردم ما فشار زیادی را تحمل کردند و خیلی حوصله و صبر کردند به اینکه نتیجه چه می‌شود و الآن نباید همچنان انتظار فرج را از اروپا بکشیم و به دنبال اروپا حرکت کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی بیان کرد: در فرمایشات مقام معظم رهبری هم بود که اگر بناست با اروپا صحبت شود باید تضمین گرفته شود یعنی زمانی بگذارند که آن‌ها ما را مشمول زمان نکنند و به دنبال خودشان بکشانند و یک‌زمانی بگذارند و بگویند یک ماه دیگر دو ماه دیگر سه ماه دیگر چهار ماه دیگر شما باید خواسته‌ها عملیاتی را کنید اگر هم نکردند برگردیم به بازسازی و چرخه سوخت را به حرکت در بیاوریم و بعد هم به ظرفیت‌های درونی تکیه کنیم و سرمایه‌های درونی مردم را در جهت مقاومت بسیج کنیم.

وی افزود: دوتا انتخابات انجام گرفت یکی در روسیه یکی هم در لبنان. در روسیه و در لبنان مردم فشاری که تحمل می‌کنند کمتر از ما نیست، ولی هر دو کشور به مقاومت رأی دادند یعنی مردم روسیه به پوتین رأی دادند و عمدتاً به جهت مقابله و ایستادگی در برابر آمریکا بود و اینکه در لبنان هم اکثریت به جبهه مقاومت رأی دادند به خاطر همین است یعنی آن چیزی که می‌تواند لبنان را حفظ کند همین مقاومت است و آن چیزی که می‌تواند روسیه را حفظ کند همین ایستادگی در برابر آمریکا و تحمل سختی‌هاست.

نماینده سابق ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: بالا بردن جام پیروزی در عرصه جهانی هزینه دارد و ما باید این هزینه را پرداخت کنیم، مجلس باید در این زمینه به دولت کمک کند و دولت وارد یک عرصه قرار داد شفاف و روشن با اروپا شود و زمان تعیین کنند که اگر اروپائیان یک ماه دو ماه و یا سه ماهی قراری نگذاشتند و برای حل مشکلات تضمینی ندادند ما باید نفتمان را آزاد بفروشیم و پولمان را هم با ارز دیگری وارد کنیم و مشکلات را حل کنیم.

وی تصریح کرد: راه روشن است و این تجربه را اگرچه تلخ بود و عوارضی برای کشور داشت، اما پیامد هم نیز داشت و یک‌بار برای همین دولت‌مردان که در آینده درس عبرتی باشد که به‌هیچ‌عنوان به آمریکایی‌ها اعتماد نکنند باید به درون تکیه کرد و هندوستان، چین، روسیه و کشورهایی که توانستند در عرصه اقتصادی و سیاسی وارد شوند کسانی بودند که خودشان ایستادند و تکیه به درون کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
    0 0
    ایشون و تفکر شکست خورده اش .از انحراف احمدی نژادیسم چیزی نقرمود.