پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ مدیر کل امور پژوهشی حوزه های علمیه، با بیان رفع گلوگاه هایی که موجب کندی کار نشریات حوزه می شود، گفت: یکی از اهداف شورای نشر هدایت این منشورات در جهت اهداف و نیاز های حوزه و نظام است.

 حجت الاسلام  والمسلمین جواد رفیعی  در  گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به فعالیت شورای نشر حوزه های علمیه، گفت: در سال 1390 تشکیل شورای نشر حوزه های علمیه پیشنهاد شد، بر این اساس قرار شد تا این شورا زیر نظر مدیریت حوزه های علمیه و با حضور تعدادی از معاونین و نیز شخصیت های علمی اداره شود تا برای ساماندهی امور مربوط به نشریات مرکز مدیریت حوزه های علمیه با یکدیگر همفکری کنند.

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: فعالیت شورای نشر مربوط به نشر حوزه های علمیه به معنای عام نیست، بلکه به معنای نظارت و هدایت جریان منشورات مرکز مدیریت حوزه علمیه قم و دیگر حوزه ها اعم از نشریات و کتب است.

وی گفت: هدف این شورا هدایت منشورات در جهت اهداف و نیاز های حوزه علمیه، نظام و جامعه اسلامی و رعایت استاندارد های نشر درمنشورات حوزه و همچنین هماهنگی امور منشورات و پیشگیری از فعالیت های موازی کاری و غیر ضروری است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت:  شورای نشردر سال 1391 به تصوب شورای عالی رسید و بر اساس آن اولین شورا با حضور مدیر حوزه، معاون پژوهش، معاون تبلیغ، معاون آموزش، معاون بین الملل وقت و چند نفر از شخصیت های حقیقی دیگر تشکیل شد و دبیری آن بر عهده مدیر کل امور پژوهشی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این شورا 9 عضو  دارد و مسئول مرکز انتشارات حوزه در آن عضویت حقوقی دارد، افزود: یکی از فعالیت های مهم شورای نشر حوزه، پیشنهاد سیاست های کلان و برنامه های راهبردی منشورات حوزه به شورای عالی است و همچنین سیاست گذاری و برنامه ریزی کلان اجرایی در امور منشورات حوزه است.

مدیر کل امور پژوهشی حوزه علمیه ، بررسی و تصویب آیین نامه ها و مقررات منشورات حوزه، تعیین اولویت های چاپ، گستره توزیع منشورات حوزوی اعم از کتاب و نشریات، تصویب ضوابط همکاری مرکز انتشارت حوزه با مراکز دیگر، صدور مجوز نشر و تصویب اساسنامه نشریاتی که علمی هستند و از طریق مجموعه های مرتبط با مرکز مدیریت های حوزه علمیه منتشر می شوند را از جمله فعالیت های این شورا برشمرد.

وی با بیان اینکه نشریاتی که اکنون در حوزه منتشر می شوند تعدادشان زیاد نیست، عنوان کرد: حدود 24 مرکز تخصصی وجود دارد که تعدادی از این مراکز نشریات تخصصی دارند و تعدادی دیگر تقاضا دادند که در حال بررسی است و برخی مراکز هم از خود نشریه ای ندارند؛ اما تعداد منشورات کتابی حوزه در معاونت پژوهش و معاونت های دیگر زیاد است و نیاز به این دارد تا در شواری نشر مورد بررسی قرار بگیرند.

رفع گلوگاه های حوزه نشر

حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی ادامه داد: در دوره جدید،  تجدید نظر جدی در آیین نامه نشر حوزه های علمیه به عمل آمد و گلوگاه هایی که موجب می شد کارها با کندی پیش برود بررسی و رفع گردید و آیین نامه جدید مصوب شد و اولین جلسه آن نیز برگزار گردید.

وی گفت: تلاش ما بر این است تقاضا هایی که برای بررسی به شورای نشر تحویل داده می شوند در دبیرخانه معطل نمانند و با سرعت بیشتری این تقاضا ها را به چرخه بیاندازیم تا مراحل خود را در شورای نشر طی کنند.

دبیر کمیسیون نشریات علمی حوزه با بیان اینکه باید آثار تولید شده برای بررسی به دبیرخانه تحویل داده شوند تا مورد ارزیابی قرار بگیرند، افزود: در آیین نامه جدید تمهیدی اتخاذ داده شده که خود طرح هایی که تولید می شوند، اگر دارای یک شورای علمی یا سفارش نامه مشخص و ناظر علمی داشته باشند که آن اثر را تأیید نماید دیگر نیازی به ارزیابی مجدد توسط شورا ندارند و کار شورا منظم تر و فرایند کار ها سریع تر انجام می گیرد و این به معاونین و دست اندرکاران نشر ابلاغ شده است.

وی توضیح داد: آثاری که قبل از ابلاغ آیین نامه جدید  تولید شدند اگر بخواهند در دستور کار ما قرار بگیرند، باید تأیید علمی و محتوایی اثر از سوی شورای علمی آن پیوست شود و اگر این کار انجام نشود یا آن طرح دارای شورای علمی مشخصی نباشد، اثر توسط دو نفر از ارزیابان متخصص مورد بررسی قرار می گیرد و متن ارزیابی و فرم های ارزیابی پیوست می شود و با همان ارزیابی ها در دستور جلسات شورا قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه یک نمره کف و سقفی برای ارزشیابی علمی آثار در نظر گرفته شده است، گفت: فرم های ارزیابی مشخصی را برای آثار علمی طراحی کرده ایم که در اختیار معاونت ها قرار داده شده تا بر مبنای آن ها آثار ارزیابی شوند و در کمترین زمان برای بررسی در دستور کار شورا قرار بگیرند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha