شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ مراسم رونمایی از کتاب «مُختارات مِن مَخْطوطاتِ تُرکیا»

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عماد گفت: حجم بسیار عظیمی از اسناد معاصر ایران و قریب به ۱۴ میلیون برگ سند در کتابخانه مجلس شورای اسلامی وجود دارد که این ها هویت و تاریخ ایران، روحانیت و انقلاب مشروطه را به خوبی نمایش می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید علی عماد عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «مُختارات مِن مَخْطوطاتِ تُرکیا» که در کتابخانه و بنیاد محقق طباطبایی در قم  برگزار گردید،.اظهار داشت: آیت الله  العظمی سبحانی و آیت الله العظمی  صافی در خصوص کتابخانه مجلس شورای اسلامی  تأکید کردند هر آنچه دراین کتاب خانه است به لحاظ انبوهی و کیفیت نیازمند به احیا دارد و لذا هرکاری می توانید در احیای ان انجام دهید.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعداد های برتر حوزه های علمیه ادامه داد: حجم بسیار بزرگی از کتاب ها  شناخته شده است، اما حجم بسیار عظیمی از اسناد معاصر ایران و قریب به 14 میلیون برگ سند وجود دارد که این ها هویت و تاریخ ایران، روحانیت و انقلاب مشروطه را به خوبی نمایش می دهند.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس، گفت: این کتابخانه جایی است که اگر دین داران به داد آن نرسند، ممکن است مانند تیغ دو دم برعکس عمل کند،چون ضمن وجود اسناد بسیار نورانی از تاریخ مشعشع دین و روحانیت، اسنادی هم وجود دارد اگر درکنار سایر اسناد تفسیر و تحلیل نشود ما را دچار مشکل می کند.

وی با بیان اینکه کتابخانه در سال گذشته موفق شد قریب 20 کار تازه را منتشر نمایند، افزود: از آثاری که درگنجینه وجود داشت اهتمام خود را بر متون شیعی قرار دادیم وعمدتا یک بخش قابل توجهی برای این که عموم مردم استفاده کنند نشر دوانین شعری شاعران شیعی بود که مورد غفلت واقع شده بود.

حجت الاسلام  والمسلمین عماد با اشاره به این که ما مجموعه بزرگی از آثار را در 18 گروه دانشی که نوعا مرتبط با حوزه های علمیه است بررسی و طبقه بندی کرده ایم، گفت: آمادگی وجود دارد در حد توانایی کتاب خانه مجلس و با میدان آمدن بخش های تخصصی کتاب خانه های تخصصی و با مساعدت حوزویان و روحانیت مینه تحقیق، تصحیح و نشر آن ها را پیدا کنیم.

وی ابراز داشت: در بخش اسناد در مخطوطات تقریبا 98 درصد آثار دیجیتالی شده است،  اما در اسناد، حداکثر چیزی حدود 3 میلیون برگ سند از اسناد کتابخانه دیجیتال شده است.

رئیس کتابخانه مجلس افزود: دیجیتال سازی و نمایه های استنادی که بتواند با کلید واژه های فنی دسترسی به اسناد را برای دفاع از هویت شیعی، دینی و اسلامی ایران نشان دهد کار بسیار بزرگی است که کمک علما و پژوهشگران و محققان را می طلب.

وی عنوان کرد: قریب 160 هزار قطعه عکس روحانیت به عنوان بزرگترین گنجینه عکس روحانیت که منتهی به سال های 1350 و 1360 می شود، جمع آوری شده است که امیدواریم بتوان با مساعدت همه این چنین گنجینه هایی را احیا نماییم.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha