شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ نشست خبری سخنگوی مجلس خبرگان رهبری

حوزه/ اقدام رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس در سالروز نکبت تحریک آمیز است و بیانگر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمانان و تضییع حقوق مردم فلسطین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله احمد خاتمی امروز در نشست خبری که در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در قم برگزار شد،گفت: اقدام رئیس جمهور آمریکا در انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس در سالروز نکبت تحریک آمیز است و بیانگر عمق کینه دشمنان علیه اسلام و مسلمانان و تضییع حقوق مردم فلسطین است.

سخنگوی هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: مردم غیور فلسطین برخاستند و و اعتراض کردند و در روزهای اخیر ده ها  نفر کشته و بیش از 2800 نفر زخمی شدند و این حرکات قطعا نشان دهنده ضعف رژیم صهیونیستی است و ضمن محکوم کردن آنها قطعا این رژیم را به سمت نابودی خواهد برد.

وی افزود: نقس برگزاری انتخابات در عراق جای تبریک دارد، برای ملتی که چند دهه گرفتار صدام خبیث و داعش جنایتکار بودند؛ این ملت سرنوشت خود را رقم زدند؛ امیدواریم که مردم عراق با سازندگی کشورشان بتوانند این مردمسالاری را تقویت و تحکیم کنند.

آیت الله خاتمی اظهارکرد: پیروزی جریان مقاومت در لبنان نیز جای تبریک دارد زیرا علی رغم تمام تلاش هایی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان که نوکر منطقه ای آمریکا است انجام داد به فضل خدا ناکام ماندند و حزب الله که بخشی ا زاین جریان است پیروز شد که این پیروزی را به مردم لبنان و رهبر مجاهد حزب الله سید حسن نصرالله و رئیس جمهور و رئیس مجلس لبنان تبریک عرض می کنیم.

برنامه های هیئت اندیشه ورز

وی تصریح کرد: از نیمه دوم فروردین 97 تا کنون هیئت اندیشه ورز  7 جلسه داشتند 3 جلسه نیز ویژه کمسیون اندیشه ورز انجام شد؛ تدوین آیین نامه اجرایی و تعیین کارگروه ها و تعیین موضوعات و اولویت ها در دو جلسه انجام شد؛ کمسیون سیاسی اجتماعی نیز 4 جلسه با حضور مسئولان و کارشناسان برگزار کرد و کمسیون آیین نامه، بررسی طرح های اجرایی از اجلاس اسفند تشکیل جلسه داد؛ کمسیون های تخصصی مجلس خبرگان چندین جلسه در سال برگزار می کنند و به وظایف خود به خوبی عمل می کنند.

سخنگوی هیئت رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به بیانیه اخیر رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: این بیانیه، بیانیه شخص رئیس مجلس خبرگان رهبری بود نه هیئت رئیسه یا کلیت مجلس خبرگان رهبری؛ این که در رسانه ها چنین معکس شد که این بیانیه، بیانیه مجلس خبرگان رهبری است، انعکاس درستی نبود.

وی افزود: البته در آغاز به خاطر تعجیلی که انجام شد در سایت خبرگان چنین بیان شد که این بیانیه مجلس خبرگان رهبری است ولی این مساله بلافاصله اصلاح شد و بیان شد که این بیانیه رئیس مجلس خبرگان رهبری است.

آیت الله خاتمی بیان کرد: نشانه این امر آن است که بیانیه هایی که از مجلس خبرگان صادر می شود در آن چند بار تصریحاتی نسبت به موضع مجلس خبرگان رهبری انجام می شود؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری یک صاحب نظر و فقیه خدوم نظام اسلامی و ایشان شخصا یک بیانیه ای صادر کرده اند و انتظار می رفت که پس از اصلاح که بلافاصله صورت گرفت، کسانی که می خواستند اظهار نظر کنند این اصلاح را هم می دیدند.

وی گفت: عده ای به بهانه بیانیه ای که از سوی مجلس خبرگان رهبری نیست به این شکل نهادهای سرمایه نظام را می کوبند که به نظر می رسد این کار، کار درستی نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: طبق قانون اساسی همگان در مسایل جزیی و کلی سیاسی حق اظهارنظر دارند؛ ترکیب نظام و قانون اساسی ما بر  این اساس شکل گرفته است؛ رئیس مجلس خبرگان رهبری حق اظهار نظر دارد؛ شما برای دیگران حق اظهار نظرقائلید ولی چگونه است که رئیس مجلس خبرگان رهبری حق اظهارنظر ندارد؟

مجلس خبرگان در دیپلماسی خارجی دخالت نکرده است

امام جمعه موقت تهران اظهارکرد: اینکه گفته می شودکه مجلس خبرگان در دیپلماسی خارجی دخالت کرده است نیز درست نیست؛ رئیس مجلس خبرگان در این زمینه تنها نظرشان را بیان کردند ولی دخالت نکردند؛ دخالت وقتی است که با اعمال قدرت بخواهند نظری را تغییر دهند؛ این مساله حقیقیتی است که فرهیختگان در اظهارنظر آزاد هستند و ایشان نیز در اظهار نظر آزاد هستند؛ آنچه ایشان مطرح کردند، توصیه است و در آن دخالت نیست.

وی گفت: در این زمینه قلم فرسایی شده است که کار مجلس خبرگان نظارت بر رهبری است که البته در قانون اساسی این مساله به عنوان مراقبت از شرایط رهبری است؛ ولی جای سوال دارد که چگونه خبرگان رهبری از جایگاه شخصیت حقیقی خود نباید اظهارنظر نکند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: حق قانونی مجلس خبرگان رهبری است که حق اظهار نظر خود را در مسایل مهم کشور دارد؛ برخی گفته اند که خبرگان را چه به این حرف ها؟ این سخن انصافا حرف درستی نیست؛ اعضای مجلس خبرگان رهبری حق اظهار نظر دارند؛ آیت الله جنتی دبیر شورای  نگهبان و رئیس مجلس خبرگان است، ولی نظر ایشان نظر شخصی ایشان بود.

وی گفت: مخالفت و موافقت مجلس خبرگان نیز هیچکدام در صحنه نیامده و در یک مجلس عمومی مطرح نشده است؛ برخی از مواد این بیانیه را همه قبول دارند که از جمله آنها می توان به عهدشکنی آمریکا و عدم اطمینان به اروپایی ها اشاره کرد که این مطالب نیز جای انکار ندارد؛ رهبر انقلاب نیز خواستار تضمین شدند.

استاد حوزه علمیه اظهارکرد: آیت الله جنتی بیان کرد،‌ چرا در این توافق تضمین لازم گرفته نشد که رئیس جمهور آمریکا آن را به راحتی از بین ببرد و این شکوائیه را نتوان در هیچ جا عرضه کرد.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری یادآورشد: ایشان به بنده گفت در مصاحبه فردا اعلام کن که بنده از مجاهدت های این عزیزان که به تعبیر رهبری عرق ریختند تقدیر می کنم؛ مقام معظم رهبری مذاکره کنندگان را امین نامیدند؛ آن حرف ایشان و حرفی که به بنده پیغام داد یک معنی دارد و آن هم این است که مذاکره کنندگان می خواستند این تعهد را بگیرند ولی نتوانستند؛ در تحلیل این فرمایش این مباحث را نیز بیان کرد.

دو طرف نباید از مقام معظم رهبری امام خامنه ای خرج کنند

وی افزود: دو طرف نباید از مقام معظم رهبری امام خامنه ای خرج کنند؛ مجموعه فرمایشات رهبری در خصوص برجام حاوی تایید و تذکر و گله و... است ولی اینکه در این زمینه با فرمایشات ایشان گزینشی رفتار شود درست نیست؛ کیست که مواضع مقام معظم رهبری را دیده باشد و به این واقعیت نرسد؛ در مباحث سیاسی سخن خود را بگوییم نه اینکه از کسی خرج کنیم.

آیت الله خاتمی گفت: در این چند روز ،دو طرف به شکل صریح سخنان خود را مطرح کردند؛ آیت الله جنتی به صراحت موضع گرفت و برخی نقدها هم مطرح شده است؛ در این میان دو گونه نقد بود؛ اول نقدهای توهین آمیز و اهانت بار بود که این گونه نقدها در شان فرهیختگان نبود که هم شخصیت آیت الله جنتی و هم مجلس خبرگان رهبری و...  را تخریب کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: گروه دوم نقدها، نقدهای استدلالی و منصفانه بود؛ به عنوان سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبرگان از این گونه نقدها تقدیر و تشکر می کنم؛ نه آیت الله جنتی و یا هیچ فرهیخته دیگری دعو غیر قابل نقد بودن سخنان خود را ندارد؛ ولی نقد باید منصفانه و محترمانه و مودبانه باشد.

وی گفت: در این زمینه باید عدالت رسانه ای مراعات شود؛ یعنی تمام حرف ها باید پوشش داده شود؛ چه بخشی که با سلیقه انسان یکسان است و چه بخشی که ممکن است با سلیقه انسان جور نباشد؛ رسانه ها باید عین سخنان را منعکس کنید و اجازه دهید که دیگران آن را تحلیل کنند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهارکرد: به احترام ماه خدا باید بگومگوها در این عرصه کنار گذاشته شود و باید بدون کینه به سوی ماه خدا برویم و این بحث را پایان دهیم؛ اطمینان می دهیم به تک تک مردم که این کشور سامان دارد و بزرگی به نام مقام معظم رهبری در راس این کشور است و مسئولان سه قوه بارها ابراز کردند که همراه با ولایت هستند و می خواهند همراهی کنند و نیت آنها همراهی است و ممکن است که در عمل هم نقدی وارد باشد؛ ولی مطمئن باشید که در این مساله مهم کلیدی کشور کارها با عقل جمعی پیش خواهد رفت که این مساله به معنی نقدنپذیری نیست بلکه به مصلحت نظام و مسئولان است که در رابطه با تمام مسایل کشوری از جمله برجام، فضای نقد باز باشد.

خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست

آیت الله خاتمی تصریح کرد: باید اجازه داد، فقیهی چون آیت الله جنتی اظهار نظر کند و اگر شما هم نقدی دارید بیان کنید؛ به نظر می رسد که خفقان سیاسی به مصلحت کشور نیست؛ همه سلایق باید توجه کنند که نظرات و سلایق مختلف است و باید در چارچوبه دین و ارزش های دینی نقد و بررسی و تحلیل داشته باشند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha