جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آل هاشم

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: یکی از برتری هایی كه ماه رمضان بر ساير ماه های ديگر دارد اين است كه در آن قرآن، كتاب جاويدان الهی، همراه با دلايل روشن برای بشريت نازل شده است.

آیت الله سید محمدتقی آل هاشم، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با اشاره به اینکه ماه رمضان تنها ماهی است كه ابتدای آن رحمت، وسط آن بركت و پايان آن مغفرت است، عنوان کرد: رمضان ماه خیر و برکت و انفاق است، در قرآن کریم از این ماه به نام هدایت کننده مردم یاد شده، ده روز اول ماه مبارک رمضان آن رحمت، ده روز وسط آن بخشش و آمرزش و ده روز آخر آن آزادی از آتش جهنم است.

وی با اشاره به اینکه ماه رمضان به ماه عيد اولياء الله مشهور است، يعنی بندگان مخلص خدا در این ماه، نفس خود را تزكيه و دل خود را از زنگار گناهان می زدايند، تصریح کرد: رسول خدا(ص) سه روز مانده از ماه شعبان، به بلال دستور مى ‏‌دادند در میان مردم جار بزند، سپس مردم را جمع مى ‏‌کرد و بر منبر مى‏‌ رفتند و حمد و ثناى خدا مى‏‌ گفتند و مى‏‌ فرمود: اى مردم همانا این ماه به شما روى آورده و آن سرور همه ماه‌ هاست، در آن شبى وجود دارد که از هزار ماه بهتر است. در این ماه درهاى دوزخ بسته و درهاى بهشت گشوده شود، هر که این ماه را دریابد و آمرزیده نشود خداوند او را از رحمت خود دور گرداند.

آیت الله آل هاشم با اشاره به فضیلت های ماه رمضان گفت: ماه رمضان فضايل زيادی دارد، اگر مسلمان همه آنها را بدانند باعث شوق بيشتر برای روزه گرفتن در این ماه می شود، ماه رمضان ماه قرآن است و از برتری هايی كه ماه رمضان بر ساير ماه های ديگر دارد اين است كه در آن قرآن، كتاب جاويدان الهی، همراه با دلايل روشن برای بشريت نازل شده است.

امام جمعه موقت تبریز ماه رمضان را ماه طاعت و عبادت و فرصتی برای بخشش گناهان و كسب بركات الهی دانست و افزود: از ديگر فضايل ماه رمضان اين است كه در آن شيطان زندانی می شود و درهای آتش جهنم بسته و درهای بهشت باز می شود.

آیت الله آل هاشم با اشاره به اینکه رمضان يک سفره گسترده است، خاطرنشان کرد: برای روزه دارهنگام افطارش دعايی است كه رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی كه افطار می كند استغفار می كنند.

وی همچنین در خصوص فوايد ماه رمضان ابراز داشت: روزه سپری در برابر گناه و آتش جهنم و اميال است و در روز قيامت شفاعت كننده است و انسان را به خير و طاعت دعوت می كند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيز كردن عادت می دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد.

آیت الله آل هاشم گفت: اگر مردم می دانستند که ماه مبارک رمضان چقدر فضلیت و ثواب و برتری دارد، آرزو می کردند که ای کاش این ماه یک سال بود، مثل مسافرتی که خوش می گذرد و می گویی چقدر کوتاه بود، ای کاش مدتش طولانی می شد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمود: اگر مردم فضلیت این ماه را می دانستند، می گفتند: ای کاش ماه رمضان یک سال بود، چرا یک ماه است، یک سال یعنی دوازده ماه، ماه رمضان باشد، یعنی درهای جهنم همیشه بسته و درهای بهشت هم همیشه باز باشد، سفره الهی همیشه پهن باشد و شیاطین همیشه در غل و زنجیر باشند.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه با توجه به فضائل و ارزشهای موجود در این ماه و با نگاهی دقیق به اعمال واجب و مستحب در آن در می یابیم که تمام ابزار و وسائل تحول و دگرگونی روحی و معنوی فراهم است، خاطرنشان کرد: آنچه در این ماه واجب است روزه است که انسان مسلمان با خویشتن داری از خوردنیها و آشامیدنی ها در فاصله زمانی اذان صبح تا غروب خورشید اراده خویش را بر اطاعت و فرمانبری خالق هستی، به نمایش می گذارد و با تمرینی نسبتا سخت ولی شیرین، خود آزمائی تربیتی را تجربه می کند و رسیدن به مقام قرب و تایید بندگی خدای متعال را اثبات می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha