شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 450500
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰
آیت الله ابوالحسن مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: خوب و بد بودن شهوت مربوط به متعلَقش هست، شهوت همراه و یار امام زمان(عج) بودن از نوع شهوت خوب و قابل ستایش است و گاهی شهوت به حرام ها از نوع شهوت بد است و حتی شدت و ضعف مدح ومذمت در این نیز به متعلق شهوت بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، ظهر امروز در نخستین جلسه از سلسله مباحث اخلاقی درماه مبارک رمضان پیرامون بحث شهوت، اظهار کرد: آیه 20 سوره حدید اقسام شهوت حلال دنیایی را مطرح می کند.

وی با بیان اینکه اشتیاق نفس به چیزی را شهوت می گویند، تصریح کرد: از همین کلمه شهوت، اشتهاء گرفته شده  که در باب افتعال است که «ت» تای اختیار است پس اشتهاء یعتی اختیارا یک خواسته ای را انتخاب کردن است.
وی بیان کرد: شهوت یک صفت نفسانی است، نفس دارای صفاتی چون شهوت است، شهوت به خودی خود خوب و یا بد نیست، بلکه شهوت به چیز خوب، خوب است و شهوت و میل به جیز بد،بد است، غضب وعصبانیت خوب یا بد ندارد، بلکه غضب به دشمن خوب و غضب دربرابر مظلوم زشت و بد است.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گاهی شهوت به امور آخرتی است، مثل شهوت به بهشت و گاهی شهوت به امور دنیایی است، شهوت به امور دنیایی مثل شهوت به خوراک که در آیات قرآن آمده است.

وی افزود: شهوت به امور آخرتی مثل شهوت به نعمت های بهشتی که به جسم انسان بازمی گرد و البته نعمتهای بهشتی هم هستند که به روح انسان برمی گردد و آن رضوان الهی است که در آیه 72 سوره توبه آمده است.

آیت الله مهدوی عنوان کرد: لذت بردن از نعمتهای بهشتی توسط مومنین در لوای رضایت الهی است، لذا می کوشیم خشنودی پرودگار شامل حال ما بشود.

وی ابراز کرد: شهوت های دنیایی هم بر دو قسم است، شهوت هایی که مربوط به خواسته های عقلانی است و گاهی شهوت مربوط به خواسته های نفسانی است، شهوت به خدمت کردن به مردم از جمله خواسته های عقلی است.

این استاد حوزه اذعان کرد: حالا گاهی عقل انسان اشتها دارد به امور خوب و گاهی نفس اشتها به اموری چون شهوت جنسی و خوردن و... دارد، خواست های دنیایی شامل حلال و حرام می شود، شهوت به حلال مباح است

 وی خاطرنشان کرد: شهوت به حلال انسان را دیگر به خداوند نزدیک نمی کند ولی شهوت به حرام از خداوند دور می کند، مثلا شهوت جنسی حلال و حرام دارد، در دنیا هم یکسری شهوت های قهریه چون شهوت به شیر خوردن در بچه خردسال که بی اختیاری است و یک شهوت تبعی که اختیاری است.

آیت الله مهدوی بیان کرد: در نتیجه، خوب و بد بودن شهوت مربوط به متعلق بودنش هست، شهوت همراه و یار امام زمان(عج) بودن از نوع شهوت خوب و قابل ستایش است و گاهی شهوت به حرام ها از نوع شهوت بد است و حتی شدت و ضعف مدح ومذمت در این نیز به متعلق شهوت بستگی دارد .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha