جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین دژکام

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه تدوین برنامه‌ای قوی و جدی با همکاری روحانیت در حوزه ترویج اندیشه و عمل انقلابی از برنامه‌های بنده است، گفت: از وحدت نیروهای انقلابی برای پیشبرد اهداف انقلاب استفاده می‌کنم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از شیراز، استان فارس یکی از استان‌های ایران است که در بخش جنوب این کشور واقع‌شده است؛ این استان از شمال به استان اصفهان، از شرق به استان‌های یزد، از جنوب به استان هرمزگان و از غرب به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و بوشهر محدود می‌شود؛ وسعت استان فارس حدود 133 هزار کیلومترمربع است.

به دنبال درگذشت آیت‌الله اسدالله ایمانی، حضرت امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، پنجشنبه 27 اردیبهشت طی حکمی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطف‌الله دژکام را به‌عنوان نماینده جدید ولی‌فقیه در استان فارس منصوب کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام در سال 1341 در شهر جهرم متولد شد و تحصیلات خود را تا دیپلم در زادگاهش طی کرد و سپس وارد مدرسه علمیه امام خمینی جهرم شد و در محضر آیت‌الله سید حسین آیت‌اللهی امام‌جمعه فقید جهرم و آیت‌الله بحری تحصیلات حوزوی را آغاز و پس از مدتی به قم هجرت کرد.

نمایندهٔ جدید ولی‌فقیه در استان فارس، دروس خارج فقه و اصول را در محضر آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی گذرانده و دروس رجال و درایه را در محضر آیت‌الله سبحانی، تفسیر قرآن کریم را در محضر آیات جوادی آملی، حسین شب‌زنده‌دار جهرمی و سید عبدالرسول شریعتمداری سپری کرد. او فلسفه را از آیات عظام دکتر احمد بهشتی، حسن ممدوحی و غلامرضا فیاضی و عرفان نظری را از محضر علامه حسن‌زاده آملی فراگرفت و موفق به اخذ دکترای فلسفه و کلام شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دژکام پس از تلمذ در محضر اساتید قم، به جهرم بازگشت و به درس و بحث در حوزه و دانشگاه پرداخت و بعد از رحلت آیت‌الله حاج سید حسین آیت‌اللهی در دی‌ماه 79، به‌عنوان امام‌جمعه جهرم معرفی شد.

دبیری شورای حوزه‌ علمیه استان فارس، عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم، تدریس سطوح عالی حوزه علمیه و تأسیس بنیاد پژوهشی - فرهنگی پیمان غدیر، عناوین و مسئولیت‌هایی است که در کارنامهٔ نماینده جدید ولی‌فقیه در استان فارس دیده می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لطف‌الله دژکام، نماینده جدید ولی‌فقیه در استان فارس،در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به معرفی ظرفیت‌های استان و برنامه‌های خود پس از انتصاب به‌عنوان نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز پرداخته که حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

* ضمن تشکر از فرصتی که به ما اختصاص دادید، خبرگزاری حوزه انتصاب جنابعالی به‌عنوان نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس از سوی ولی امر مسلمین جهان را تبریک عرض می‌کند و مهم‌ترین برنامه و طرح حضرتعالی پس‌ازاین انتصاب در استان فارس چیست؟

پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به برنامه تفصیلی نیاز دارد و وقتی ما دین را روش زندگی انسان می‌دانیم باید در همه ابعاد برنامه داشته باشیم و برنامه‌ریزی در سطح استان فارس نیاز به اولویت‌سنجی دارد و ما در خصوص مسائل مسجد و آموزش‌وپرورش که جنبه‌های تربیتی مردم و آماده کردن نسل جوان برای ادامه حرکت اسلامی و انقلابی هست بایستی کارهای عمیق‌تری انجام بدهیم و این کار پایه است.

جهات دیگری هم که به‌صورت مقطعی و موضعی اولویت پیدا می‌کند نیز باید به آن نگاه ویژه داشته باشیم مثلاً نگاهی که به مسئله فقر و مشکلات اجتماعی مردم در جامعه وجود دارد که امیدواریم خداوند توفیق بدهد تا بتوانیم در این حوزه نیز گام برداریم.

ارتحال آیت‌الله ایمانی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شیراز یک جنبه ناگهانی داشت و در خصوص برنامه باید یک مدت قابل‌توجهی مطالعه شده باشد وگرنه نوع حرف‌هایی که زده می‌شود، صرفاً ذهنیتی است که در حوزه مسئولیتی انسان وجود دارد و برنامه اصلی بنده این است که مجموعه کارشناسان حوزه دین و مسائل اجتماعی را نوعاً هماهنگ کنم تا بتوانیم در چند ماه آینده به یک برنامه تدوین‌شده برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی بپردازیم.

برنامه مطالعه می‌خواهد و چون بنده کار دانشگاهی کرده ام، می‌دانم که برنامه‌های اجرایی باید با بسیاری از نکات ریز شناخت موقعیت‌ها و شیوه عمل و اولویت‌ها کار شود.

متأسفانه در این جهت ما مطالعات ریشه‌ای و راهبردی نداشتیم که باید داشته باشیم و مجموعه مدیران کشور ما در این حوزه مشکلاتی دارند البته سندهای راهبردی که مقام معظم رهبری در زمینه‌های مختلف ابلاغ فرمودند از روی مطالعه بوده است و بایستی هم روحانیت و هم مدیران میانی باید از روی اسناد بالادستی و وضعیت موجود اجتماع برنامه‌ریزی کنند.

آنالیز وضعیت موجود، اهداف و آرمان و بررسی راه‌های رسیدن به آن سه‌راه تحقق برنامه‌ریزی‌ها در جامعه است.

 

* مقام معظم رهبری در بخشی از حکم انتصاب جنابعالی به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان فارس تأکید داشتند که «توصیه مؤکد اینجانب ارتباط صمیمانه با همهٔ قشرهای مردم به‌ویژه جوانان و ترویج اندیشه و عمل انقلابی است و ارتباط با علماء اعلام و حوزهٔ علمیه و دانشگاهیان و اهالی فرهنگ و ادب توصیهٔ دیگر اینجانب است»؛ در این حوزه چه برنامه‌ای دارید؟

بنده ذهنیت‌هایی در خصوص مسائل تربیتی، آموزشی، نقش مسجد و نقش آموزش پرورش و امثال اینکه کار اصلی روحانیت است را دارم و با همکاری روحانیت باید برنامه‌ای قوی و جدی را تدوین کنیم تا سوای از مسائل سیاسی و اقتصادی، اجتماعی، در حوزه ترویج اندیشه و عمل انقلابی به‌جایی برسانیم.

همچنین امیدوار هستم که با این اعتماد رهبر معظم انقلاب اسلامی به بنده و ظرفیت‌هایی که در استان فارس وجود دارد و اینکه این استان یکی از مراکز مهم دانشگاهی و حوزوی کشور است و در رده بسیار بالایی ازنظر کارشناسان در این حوزه هستیم با ایجاد همفکری و فرصت چندماهه برسیم به اینکه خدمت رسانه‌ها و همه‌کسانی که متوقع فعالیت هستند، بگوییم وضعیت موجود این است و تا 3 یا 4 سال آینده قرار است به چه نقطه‌ای برسیم.

 

* در خصوص فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و تعامل و وحدت در میان آنان در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

ما یک نقشی به‌عنوان روحانی ایفا می‌کنیم که نماینده مقام معظم رهبری هم به‌عنوان یک روحانی محسوب می‌شود و روحانی عمده وظیفه‌اش پدری کردن نسبت به جریانات معتقد به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است ولو اینکه دیدگاه و نظری مختلف داشته باشد.

دیدگاه‌های مختلف تا زمانی که اصل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را پذیرفته و در قالب چارچوب نظام فعالیت می‌کند نه‌تنها چیز بدی نیست، بلکه مبارک هست و باعث رشد همه جریانات می‌شود؛ این نوع رقابت‌ها ارزشمند بوده و اینکه می‌گویند رقابت سالم همین است که اصل نظام و مقدسات و خطوط قرمز را همه قبول دارند، ولی سلیقه‌ها در چگونگی رسیدن به اهداف متفاوت است.

بنده از مشی و سیره رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی این را متوجه هستم که حضرت آقا نسبت به همه جریانات احترام و پدری می‌کنند و باید ما نیز فرصت ایجاد کنیم تا دیدگاه‌ها با رقابت با دیدگاه‌های مختلف رشد کنند و برسد به‌جایی که ما بتوانیم از ایران، راهبرد توسعه کشورهای اسلامی دیگر را پیشنهاد بدیم.

 

* نکته پایانی

بنده به‌عنوان خادمی در محضر مردم و روحانیت فارس هستم و همدلی و همراهی همه جوانان و بزرگسالان و محترمین و فرهیختگان نیاز است تا کشور و استان را به مراحل آرمانی خود جلو ببریم و اهدافی که مدنظر امام خمینی (ره) و شهدا و مقام معظم رهبری بوده است برسیم.

 

* بسیار تشکر می‌کنیم از اینکه وقت خود را در اختیار خبرگزاری رسمی حوزه قرار دادید.

خواهش می‌کنم موفق باشید و از اینکه بلافاصله پس از انتصاب بنده، پیگیر برنامه‌های مردم هستید، سپاسگزارم.

 

گفت‌وگو از ناصر مؤمنیان

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha