جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اهدای عضو

حوزه/ استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان به مناسبت روز «اهدای عضو» در رابطه با نگاه اسلام به اهدای عضو و نظر فقه در این‎باره گفت: اهدای عضو یک عمل پسندیده از منظر شارع مقدس است و ادله زیادی در فقه برای اثبات این موضوع وجود دارد که از آن‎ها می‎توان به مسئله اهم و مهم و سیره اهل بیت (ع) اشاره کرد.

حجت الاسلام حسین حائری استاد سطح عالی حوزه علمیه کرمان درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، به مناسبت روز «اهدای عضو» در رابطه با نگاه اسلام به اهدای عضو و نظر فقه در اینباره گفت: اهدای عضو یک عمل پسندیده از منظر شارع مقدس است و ادله زیادی در فقه برای اثبات این موضوع وجود دارد.

وی افزود: در اسلام کلیاتی وجود دارد که برای فقیه راه گشا هستند و سبب میشوند فقیه در زمانهای مختلف بتواند فتوای مناسب را بدهد؛ یکی از آن کلیات مساله اهم و مهم است، این باب در خیلی از جاها دست فقیه را باز میگذارد که یکی از آن‏ها در مساله اهدای عضو است.

وی به ارائه چند مثال در باب اهم و مهم پرداخت و گفت: در اسلام یکی از مواردی که برای شرع مقدس از اهمیت بالایی یرخوردار است حفظ نفس و حفظ جان است؛ حفظ نفس از اوجب واجبات است لذا مثلا اگر در جایی بخواهیم یک نفسی را نجات دهیم ولی لازمه آن عبور از مکان غصبی باشد وظیفه ما چیست؟ خب غصب حرام است اما شارع مقدس میگوید چون اهمی در مقابلش قرار دارد غصب را انجام بده و برای حفظ جان اقدام کن. اینجا دیگر غصب مهم نیست چون حفظ نفس از اوجب واجبات و اهم است.

وی ادامه داد: یا مثلا در سال قحطی یا در جایی که قحطی آمده است و جان انسانها در معرض خطر است اگر فردی غذا داشته باشد اما حاضر نباشد برای نجات دیگران، غذا را در اختیار بقیه قرار دهد؛ طبق روایات میشود با او جنگید و به زور غذا را از او گرفت تا جان بقیه را نجات داد. یا در جایی که جان مادر باردار در خطر باشد، میگویند تا قبل از چهار ماهگی سقط جنین اشکالی ندارد.

استاد حوزه کرمان در ادامه به سیره اهل بیت(ع) به عنوان دلیل دیگر در این موضوع اشاره کرد و افزود: سنت در فقه عبارت است از قول معصوم، فعل معصوم و تقریر معصوم. با نگاه به سیره اهل بیت(ع) به این میرسیم که باید در این عالم حداکثر استفاده را از اشیا ببریم و هر شیی تا مادامی که قابلیت استفاده را دارد باید از آن بهره ببریم؛ لذا میبینیم که امیرالمومنین(ع) با دست خودشان کفششان را وصله میکنند، خب وقتی امیرالمومنین(ع) اینگونه عمل میکنند؛ یعنی میخواهند به ما نشان بدهند تا زمانی که شیی قابلیت بهرهوری را دارد باید از آن استفاده کرد و نباید آن را دور انداخت، لذا ایشان هستههای خرما را جمع میکردند و میفرمودند هرکدام از اینها میتواند یک درخت خرما باشند.

حجت الاسلام حائری افزود: بنابراین پیوند عضو در زمان حاضر که علم پزشکی در کمال دقت و پیشرفت میتواند عضوی را از شخصی که دیگر از او  قطع امید شده، بردارند و به شخصی که  امید بهبودی به آن است، پیوند بزنند؛ مورد تایید اسلام است.

وی خاطر نشان کرد: باب اهم و مهم شامل این موضوع میشود زیرا حفظ جان در اینجا مورد نظر است. موارد دیگری که حفظ جان مورد نظر نیست را هم شامل میشود. درست است که احترام بدن مومن لازم است، ولی یک مومن دیگر هم هست که اگر این عضو را به او پیوند بدهند میتواند نقش موثرتری برای جامعه داشته باشد. لذا باید بگوییم اهدای عضو یک عمل پسندیده از منظر شارع مقدس است.

لازم به ذکر است : خبرگزاری حوزه آماده انعکاس نظرات سایر محققین و اساتید در این زمینه می باشد .

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha