شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه/ سبک زندگی رمضانی روش زندگانی براساس قوانین الهی است که با تمامی اصول سبک های ارائه شده توسط روانشناسان امروزی متفاوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، در ماه مبارک رمضان وارد سبک زندگی خاصی می ‌شویم که اصلی‌ ترین اثر این سبک زندگی، تحول و اصلاح سبک روابط با خود، خدا و دیگران است، در این ماه با تکرار منظم برخی رفتارها اصلاحاتی را در روابط مان ایجاد می‌کنیم.

یکی از زیبایی های سبک زندگی رمضانی، این است که در ادعیه این ماه توجه به دیگران را برجسته می ‌بینیم و در بسیاری از دعاها ضمیر جمع به کار برده شده است؛ این یعنی در دعا و ارتباط با خدا نیز که فردی ‌ترین کار است، سعادت دیگران، رفع نیاز دیگران و اصلاح سرنوشت دیگران را در نظر می‌ گیریم. در این گزارش با تنی چند از اساتید حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی به گفتگو نشسته ایم.

ماه رمضان فرصت دوستی با خدا

مدير كل تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی در خصوص فضايل ماه رمضان به خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: ماه رمضان تنها ماهی است كه به فرموده پيامبر اسلام(ص) ابتدای آن رحمت، وسط آن بركت و پايان آن مغفرت است.

حجت الاسلام سيد شهاب الدين حسينی با اشاره به اینکه عظمت رمضان به خاطر نزول قرآن است نه به خاطر روزه، روزه داری يكی از احكام قرآن است، ابراز داشت: رمضان يک سفره گسترده است، انسانی كه به ميهمانی دعوت شده در سر سفره از نعمت های آن بهره مند می شود.

مديركل تبليغات اسلامی استان آذربايجان شرقی گفت: برای روزه دارهنگام افطارش دعايی است كه رد نمی شود و فرشتگان برای روزه دار تا وقتی كه افطار می كند استغفار می كنند.

حجت الاسلام حسینی عنوان کرد: روزه گرفتن، پرهيز كردن از اعمال و اخلاق بد، و نجات از آتش جهنم در روز قيامت است، روزه گرفتن در راه خدا صاحبش را از آتش جهنم دور می كند.

وی تاکید کرد: روزه انسان را بر صبر، شكيبايی و كنترل نفس تشويق می كند و نفس انسان در ماه رمضان به واسطه روزه، خود را به پرهيزكردن عادت می ‌دهد و اطاعت كردن را ياد می ‌گيرد.

مدير كل تبليغات اسلامی آذربايجان شرقی عنوان کرد: درهای توبه و رحمت در اين ماه بر روی بندگان باز شده و بايد در اين فرصت يک ماهه برای رسيدن به قرب الهی و دوستی با خدا دمی را از دست ندهيم.

روش زندگی ائمه بهترین سبک زندگی

حجت الاسلام سید مهدی اصلی نژاد یکی از اساتید حوزه علمیه، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به آیه 87 سوره مائده گفت: خداوند در این آیه می فرماید: ای بندگان من افراط و تفریط نکنید و اعتدال را رعایت کنید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اسلام، دین اعتدال است، اظهار داشت: در صدر اسلام برخی خود را از برخی اعمال روزمره محروم کرده بودند، پیامبر اکرم(ص) خطاب به آنان فرمود: افراط و تفریط و ریاضت در دین اسلام معنایی ندارد و اسلام دین میانه روی است.

حجت الاسلام اصلی نژاد افزود: نزدیک ترین، آسان ترین و مطمئن ترین راه برای رسیدن به خدا از سوی پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) برای انسان ها بیان شده است.

وی تاکید کرد: سبک زندگی پیامبر و ائمه اطهار بهترین سبک زندگی است که می توان به کمال نهایی رسید.

ماه رمضان انسان را به جایگاه واقعی خود می رساند

همچنین حجت الاسلام سیدرضی بلاغی استاد حوزه علمیه تبریز، با اشاره به اینکه باید شکرگذاراین باشیم که مشمول عنایت پروردگار شدیم و ما را در ماه رمضان مهمان خود کرد، اظهار داشت: انسان در هر آیه ای که از نعمت هایش در قرآن نام می برد، می فرماید که این نعمت ها را برای انسان آفریده ام.

این استاد حوزه با بیان اینکه انسان باید شکرگزار نعمت های پروردگار باشد، ابراز داشت: بسیاری از ما اگر کسی برای ما یک لیوان آب بیاورد چندین بار از او تشکر می کنیم اما شکرگزاری از خالق آب را فراموش می کنیم.

حجت الاسلام بلاغی عنوان کرد: انسان اگر ارزش انسانیت خود را به دست بیاورد جبرئیل نیز به پای او نمی رسد، اما اگر انسان به راه شیطان برود به زمین می خورد.

وی با اشاره به تاثیرات سبک زندگی ماه رمضان در انسان تاکید کرد: ماه رمضان انسان را به جایگاه واقعی خود می رساند تا انسان خود را تابع پروردگار بداند.

این استاد حوزه علمیه تاکید کرد: روزه خواری جنگ و دعوا با خدا و زیرپا گذاشتن فرمان های الهی است.

رمضان بهترین فرصت برای توبه

حجت الاسلام قهرمان احمدی امام جمعه هریس نیز با اشاره به اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای توبه است، عنوان کرد: توبه به معنای بازگشت و فرصتی برای بازگشت فردی است که وسوسه شیطان موجب نافرمانی از خداوند شده است.

وی افزود: توبه فرصتی برای بازگشت و انقلاب درونی و یکی از درهای الهی است که نظر الهی شامل بنده اش می شود.

امام جمعه هریس تاکید کرد: فقهای بزرگوار می فرمایند توبه از معصیت الهی از اوجب واجبات الهی و واجب فوری است و به تاخیر انداختن توبه جایز نیست، چرا که معلوم نیست ما تا کی زنده باشیم.

حجت الاسلام احمدی با اشاره به اینکه شیطان دشمن قوی است، خاطرنشان کرد: باقی عمر انسان بعد از توبه، قیمتی ندارد چرا که می توان گذشته عمر را با استفاده از آن جبران کرد.

ثانیه به ثانیه ماه رمضان برکت است

همچنین حجت الاسلام رسول برگی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به اینکه ماه رمضان ماه خداست، ابراز داشت: تعبیر«شهرالله» برای ماه رمضان برای انسان دلچسب است، چرا که رمضان از القاب خدا و ماه برکت بوده و خداوند خیر و برکت را در ثانیه به ثانیه ماه رمضان جاری کرده است.

استاد حوزه با اشاره به اثرگذاری برکت در تداوم زندگی انسان اظهار داشت: گاهی برخی مسایل دینی در مساله ازدواج و اول زندگی رعایت نمی شود، توصیه شده در شب ازدواج عبادت کنید، اگر فرزند می خواهید با راز و نیاز از خداوند طلب کنید.

حجت الاسلام برگی تاکید کرد: بنده خدا اگر بخواهد کار کند برای کسب روزی حلال، راه های زیادی وجود دارد و روزی حلال در جامعه اثرگذار است.

وی با اشاره به اینکه خداوند در ماه رمضان برخی از حلال ها را برای انسان ممنوع  می کند، عنوان کرد: این یعنی همه چیز در دست خداست، برکت زندگی انسان نیز در دست خداست، حضرت فاطمه زهرا(س) در عمر کوتاه 18 ساله خود به جایی رسید که نمازش برای خداوند نمونه شد.

استاد حوزه علمیه تبریز تاکید کرد: حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س) و حسنین(ع) سه روز افطار خود را به مسکین و یتیم و فقیر انفاق کردند و این به برکت زندگانی این ائمه(ع) است.

 

گزارش: بیت اله احمدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha