جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ابراهیم نیک منش

حوزه/ عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم بر لزوم اهتمام جدی در زمینه آسیب شناسی دقیق عملکرد نهادها در رابطه با اقتصاد مقاومتی تاکید کرد.

ابراهیم نیک منش در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تاکید بر لزوم تلاش همه جانبه به منظور ترویج و نهادینه سازی گفتمان اقتصاد مقاومتی در همه عرصه های کشور اظهار داشت: بیاناتی که مقام معظم رهبری از سال های پیش به خصوص در همین شش ، هفت سال گذشته در خصوص اهتمام به مساله اقتصاد مقاومتی و اقتصاد درونزا داشته اند، حقیقتاً مسیر پیشرفت را برای همه نخبگان سیاسی ، علمی و مدیران و مردم روشن کرده اند.

وی افزود: متاسفانه در این خصوص نه دولت یازدهم و نه دولت فعلی، نه مجلس کنونی و نه مجلس قبلی و نه حتی حوزه های علمیه و دانشگاه ها ، آن طور که باید و شاید در این عرصه موفق نبوده و عملکرد مناسبی نداشته اند و لذا ما باید یک ارزیابی و آسیب شناسی دقیق درباره چرایی این عدم توفیق ها داشته باشیم.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی همچنین گفت: به ویژه از حوزه های علمیه انتظار می رود به عنوان داعیه داران دین و متولیان فرهنگ دینی در این خصوص فعال تر وارد شوند چه آن که حقیقتاً همه فعالیت ها به نوعی به مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی برمی گردد و حوزه از هزار سال پیش ماموریت مهمی در ترویج و بسط فرهنگ دینی برعهده داشته است.

وی اضافه کرد: وقتی وقتی ما به دیگران انتقاد می کنیم لازم است که یک نگاه انتقادی هم به خودمان داشته باشیم و ایرادات کارمان را شناخته و آن ها را رفع کنیم.

نیک منش بر ضرورت تغییر نگاه ها و رویکردها نسبت به مساله اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و گفت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند ، مشکل اصلی ما در بحث اقتصاد یک مشکل فرهنگی است به این معنا که ذهنیت مردم ما به عنوان مثال نسبت به تولید ملی و مصرف کالای داخلی درست نیست و باید این باورها و ذهنیت ها را در درجه اول درست کنیم.

وی با بیان این که اقتصاد مقاومتی ارتباط تنگاتنگی با مقوله فرهنگ جهادی و سیاست انقلابی دارد، خاطرنشان کرد: بزرگان حوزه و علما و نخبگان و طلاب وفضلا همگی وظیفه داریم که نگاه و رویکردمان را در این خصوص عوض کرده و از نگاه تشریفاتی و صرفاً رفع تکلیفی و ظاهری بپرهیزیم.

عضو مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم افزود: قبل از هر چیز باید بپذیریم و باور داشته باشیم که امروز دشمن به یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ما دست زده و لازمه موفقیت در این خصوص این است که با روحیه انقلابی و جهادی و به دور از شعار و انفعال وارد عمل شویم.

وی ابراز داشت: اگر به حدود دو دهه نام گذاری سال ها از سوی رهبر معظم انقلاب دقت کنیم متوجه می شویم که ایشان پس از ارتحال امام (ره) یکی از جدی ترین دغدغه هایشان مباحث اقتصادی بوده است.

وی همچنین گفت: ایشان مشخصاً در سفرهایی که در این سال ها به قم داشته اند، در جمع حوزویان وظایفی را برای حوزه و روحانیت ترسیم کرده اند از جمله در تولید مفاهیم دینی و فقه اقتصادی و فقه حکومتی و نیز توجه به مساله اخلاق اقتصادی که در این باره ها باید جدی تر عمل می کردیم.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی ادامه داد: از سویی نباید توقع داشته باشیم که دولت به تنهایی امور را ساماندهی کند بلکه هر کسی باید به سهم خود وظیفه اش را به درستی انجام دهد و امروز وظیفه ما حوزویان اصلاح ذهنیت ها و فرهنگ سازی و تولید و ارایه الگوی مطلوب اقتصادی بر اساس آموزه های دینی و الهی است.

وی افزود: حوزه ، دانشگاه و حاکمیت سه حلقه ای هستند که در این رابطه باید قدرتمندانه و هم افزای عمل کنند و حال آن که متاسفانه این ها در خصوص اقتصاد مقاومتی به صورت جزیره ای عمل می کنند و لذا یکی از علت هایی که اقتصاد مقاومتی هنوز هم به درستی فهم نشده و مورد اهتمام قرار نگرفته ، انفکاک ساختاری و سازمانی بین این سه نهاد است

نیک منش در خاتمه سخنان خود گفت: چنانچه بخواهیم شاهد تحولی در این عرصه باشیم می بایست حوزه و دانشگاه و حاکمیت هر کدام وظایف خود را به درستی انجام داده و در این بین ، با یکدیگر همفکری و هم افزایی و ارتباط لازم را داشته باشند.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha