شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
رایزنی سردبیر خبرگزاری حوزه با روزنامه های کشور

حوزه / در دیدار سردبیر خبرگزاری حوزه با مسئولان تعدادی از روزنامه های کشور مطرح شد: روحانیت بر اساس رسالت ذاتی خودش به فعالیت علمی، تبلیغی و اجتماعی اشتغال دارد و تمام این فعالیتها بدون هیچ توقعی انجام می شود اما شایسته است که رسانه ها نیز بر اساس رسالت ذاتی خودشان و در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی برای مخاطبان، به انعکاس این فعالیت ها بپردازند زیرا هم اینک جای خالی خدمات اجتماعی روحانیت در رسانه ها حس می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سردبیر خبرگزاری حوزه در راستای تعاملات رسانه ای با خبرگزاری ها و مطبوعات، به طور جداگانه با مسئولان روزنامه های ابتکار، تهران تایمز، جوان و هفت صبح دیدار و گفت و گو کرد. در این دیدارها بر هم افزایی بین رسانه رسمی حوزه و مطبوعات کشور تاکید شد.

خبرگزاری حوزه، رابط مردم با حوزه باشد

رضا دهکی سردبیر روزنامه ابتکار در این دیدار با ارائه گزارشی از فعالیت های این روزنامه، گفت: روزنامه ابتکار از 15 سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و به زودی چهار هزارمین شماره روزنامه منتشر می شود.

وی با اشاره به اهمیت فراگیر بودن رسانه خبری حوزه، تکثرگرائی و توجه به همه بخش ها و شخصیت های حوزوی را مورد تاکید قرار داد.

سردبیر روزنامه ابتکار بر ضرورت ارتباط حوزه و مرم تاکید کرد و گفت: خبرگزاری حوزه فقط رابط حوزه با مردم نباشد، بلکه رابط مردم با حوزه هم باشد.

در این جلسه که علیرضا صدقی دبیر صفحه تاریخ و اندیشه روزنامه ابتکار هم حضور داشت، درباره تعامل خبری بیشتر و موضوعات پیشنهادی مرتبط بحث شد.

مهارت ورزی طلاب در شبکه های اجتماعی ضروری است

محمد قادری سردبیر روزنامه تهران تایمز هم با استقبال از طرح خبرگزاری حوزه مبنی بر کادرسازی رسانه ای بین طلاب حوزه های علمیه، گفت: در شرایط کنونی بیش از آن که آموزش خبرنویسی به شکل سنتی مورد نیاز باشد، مهارت ورزی طلاب در شبکه های اجتماعی مورد نیاز است و خوب است به گونه ای تدبیر شود تا هر کدام از طلاب حضور فعال در توئیتر و سایر شبکه های اجتماعی داشته باشند.

وی مطالبه گری در رسانه ها از جمله رسانه حوزه را بسیار ضروری و کاربردی دانست و ابراز داشت: ممکن است ایجاد فضای نقد و مطالبه گری در آغاز با مخالفت هایی همراه شود، اما باید تابوشکنی کرد و در این راه هزینه داد؛ زیرا اگر این مهم تبدیل به فرهنگ شود، فایده اش اول از همه به خودِ مدیران و مسئولان بر می گردد.

سردبیر تهران تایمز بر «تولید ادبیات»، ویژۀ مفاهیمی که در خبرگزاری حوزه به آن پرداخته می شود، تاکید کرد و گفت: برای فراگیر شدن محتوای تخصصی باید تولید ادبیات داشته باشیم و در این زمینه نیازمند ایده، انگیزه و کار حرفه ای هستیم.

وی با توجه به رصد تهران تایمز از سوژه های روز جهانی درباره ایران  و طرح موضوعاتی چون حقوق بشر و مسائل زنان در رسانه های بین المللی، برای برگزاری نشست مشترک با خبرگزاری حوزه در این زمینه ها اعلام آمادگی کرد.

برای مخالفان هم تولید محتوا داشته باشیم

یوسف زمانی دبیر تحریریه روزنامه جوان هم کار تشکیلاتی در فضای رسانه ای را مهم دانست و با تاکید بر هم افزایی بین رسانه ها گفت: تعاملات رسانه ای در صورتی که همراه با کار عملیاتی مشترک باشد، به نتایج بسیار خوبی منتهی می شود و ما این موضوع را در سالهای اخیرآزموده ایم و نتایج خوبش را دریافت کرده ایم.

وی با بیان اینکه مخاطبان ما را فقط موافقان ما تشکیل نمی دهند گفت: بسیاری از مطالب روزنامه جوان قبل از آنکه به دست موافقان برسد، به دست مخالفان می رسد و به نظرم هر رسانه ای باید در تولید محتوا، همه مخاطبان اعم از موافق و مخالف را در نظر بگیرد.

دبیر تحریریه روزنامه جوان با اشاره به فعالیت های خبرگزاری حوزه گفت: صداهای مختلف از حوزه شنیده می شود و خوب است که رسانه حوزه به طیف های مختلف توجه داشته باشد.

قم ، پرجاذبه و مرموز است

آرش خوشخو مدیرمسئول و سردبیر روزنامه هفت صبح نیز با بیان اینکه قم جاذبه های خودش را برای رسانه ها و مخاطبان دارد گفت: اتفاقاتی که در قم شکل می گیرد، صف بندی ها و فعالیتهایی که حوزویان دارند می تواند برای مخاطبان پرجاذبه باشد اما در عین حال بخشهایی از قم، مرموز است و ما هیچ اطلاعی از آن نداریم و لازم است که بسترهای لازم برای آشنایی اصحاب رسانه با این جاذبه ها فراهم شود.

وی افزود: به نظر می رسد که به دلیل مسائل حاکمیتی، قم کمتر دیده شده است و بسیاری از ابعاد و زوایای قم و حوزه های علمیه برای مردم پنهان مانده است و صرفا نگاه سیاسی به قم وجود داشته است حال آنکه خوب است اهالی رسانه با فعالیت های علمی، پژوهشی و تبلیغی که در حوزه علمیه قم دنبال می شود آشنا شوند.

 

مهمترین اقدامات خبرگزاری حوزه در یکسال اخیر

 در ابتدای این دیدارها حسن صدرایی عارف سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: خبرگزاری حوزه تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی حوزه های علمیه است که در یکسال اخیر توجه بیشتر به شبکه های اجتماعی، عرصه مولتی مدیا، رویکرد تعاملی با مخاطب، ارتقاء سطح مهارتی در مجموعه و کادرسازی رسانه ای حوزه را در دستور کار خود قرار داده است؛ همچنین اصرار داریم که خبرگزاری حوزه صرفا روابط عمومی نباشد و علاوه بر انعکاس اخبار، نقد و مطالبه گری را در سطوح مختلف دنبال کند که در همین راستا پویشهای مختلفی آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

وی ارتباطات گسترده با خبرگزاریها، روزنامه ها، رسانه های دیداری و شنیداری و نیز فعالان سرشناس رسانه ای را از دیگر اقدامات خبرگزاری حوزه برشمرد و گفت: در کمتر از یکسال اخیر بیش از 80 ملاقات رسانه ای از طیفهای مختلف انجام شده است و معتقدیم که با وجود اختلاف نظرها، حوزه علمیه برای تمام رسانه ها حرف دارد و شایسته است که فعالیتهای متنوع علمی، تبلیغی و فرهنگی حوزویان به شکل مطلوب تری در رسانه های داخل و خارج کشور منعکس شود.

سردبیر خبرگزاری حوزه گفت: متاسفانه برخی از رسانه ها شناخت دقیقی از حوزه علمیه قم و ظرفیتهای مهم علمی و پژوهشی اش ندارند و صرفا با عینک سیاسی به قم می نگرند در حالی که بیش از 200 هزار طلبه ایرانی و غیر ایرانی، خواهر و برادر در سراسر ایران به فعالیت علمی اشتغال دارند و همزمان برنامه های تبلیغی را دنبال می کنند و خدمات اجتماعی گوناگونی را به مردم ارائه می کنند. در حوزه قم نیز افراد و شخصیت های مختلف با سلیقه های متنوع سیاسی و اجتماعی دارای کرسی درس هستند و این سطح از آزاداندیشی در تمام دنیا، بی نظیر یا کم نظیر است.

جای خالی خدمات اجتماعی روحانیت در رسانه ها

وی با بیان اینکه روحانیت شیعه همواره مردمی بوده و مردمی خواهد ماند، گفت: هم اینک از طلاب مبتدی تا مراجع تقلید به شکل های مختلف و بدون ذره ای منت، خدمات اجتماعی متنوعی را تقدیم مردم کرده اند که این موضوع را چه در زلزله کرمانشاه و چه سایر اتفاقاتی که رخ داده است مشاهده کرده ایم و بسیاری از مبلغان که به مناطق گوناگون هجرت کرده اند، منشأ بسیاری از خدمات خوب همچون مدرسه سازی بوده اند و مراجع عظام تقلید نیز خدمات گوناگونی همچون احداث بیمارستان و کتابخانه و ... را تقدیم جامعه کرده اند.

صدرایی عارف گفت: البته روحانیت بر اساس رسالت ذاتی خودش به فعالیت علمی، تبلیغی و اجتماعی اشتغال دارد و تمام این فعالیتها بدون هیچ توقعی انجام می شود اما شایسته است که رسانه ها نیز بر اساس رسالت ذاتی خودشان و در راستای اطلاع رسانی و شفاف سازی برای مخاطبان، به انعکاس این فعالیت ها بپردازند زیرا هم اینک جای خالی خدمات اجتماعی روحانیت در رسانه ها حس می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آفتاب IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    0 0
    اگرچه خیلی خیلی دیر شده اما همینکه میبینم خبرگزاری حوزه به فکر افتاده و داره وارد کار حرفه ای میشه جای خوشحالی داره. مطمئنم که خیلی ها در حوزه درک درستی از کار رسانه ای ندارند اما با قوت جلو بروید. ازتون خواهش میکنم به هیچ وجه وارد باند بازی و جناح بازی نشید و همینطور که امروز با همه روزنامه ها نشستید و گپ زدید همین رویکرد رو ادامه بدید. سطح رابطه خودتون با رسانه های مختلف رو بالا ببرید و تورو خدا مقداری به خبرنگارهاتون بگید بهتر بنویسند. راه های خبرنویسی در نیمه دوم دهه نود رو بهشون یاد بدید. هنوز بعضیا به سبک دهه هفتاد دارند خبر می نویسند... بازم میگم میدونم شرایط سختی دارید اما یه یاعلی بگید و خبرگزاری حوزه رو از این وضعیت در بیارید و تبدیل به یک رسانه حرفه ای و خوب و مورد مراجعه بکنید. خداقوت به همه شما