جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
كرسي آزاد انديشي بررسي آثار اجتماعي متعه در مدرسه علميه الزهرا(س) جويبار

حوزه/ در راستای تنویر افکار عمومی در جهت قبح زدایی از «متعه(ازدواج موقت)» در جامعه، کرسی آزاداندیشی با موضوع «آثار اجتماعی متعه در زمان حال» در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(س) جویبار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» از مازندران، خانم لیلا رمضان نیا استاد ارائه کننده بحث «آثار اجتماعی متعه در زمان حال» در ابتدای نشست با اشاره به نص صریح قرآن در مورد «متعه» بیان کرد: غریزه جنسی، قویترین غریزه ای است که از سوی خداوند برای تداوم نسل قرار داده شده که برای کنترل آن سه نظریه، سرکوبی همانند راهبان، آزاد گذاری همانند غرب و متعه(ازدواج موقت) در اسلام مطرح می باشد.  

وی با اشاره به فلسفه و شرایط ازدواج موقت، افزود: ازدواج موقت برای همه افراد جامعه نبوده، بلکه برای افرادی مانند زنان بیوه و مطلقه است که در معرض فسادند و در حقیقت یک راه اضطراری جهت تعدیل غریزه جنسی برای افرادی است که علیرغم میل شدید جنسی، شرایط ازدواج دائم را ندارند.

رمضان نیا با بیان این که اگر ازدواج موقت ثبت شود، جلوی سوء استفاده و بی مسئولیتی برخی از مردان را خواهد گرفت، اظهار کرد: این که افراد بدانند ازدواج موقت آنها ثبت محضری شده و به راحتی نمی توانند اقدام به این کار کنند؛ جلوی بسیاری از سوء استفاده ها و تنوع طلبی نابجا افراد را خواهد گرفت.  

وی ضرورت ازدواج موقت در جامعه امروز را به خاطر افزایش سن ازدواج و کاهش سن بلوغ جنسی دانست و تصریح کرد: آثار اجتماعی متعه، جلوگیری از فساد و فحشا، اثر روانی در تعدیل غرایز با حفظ عفت، حفظ حضانت کودکان ناشی از رابطه مشروع، پناهگاه مطمئن برای خانم های بی سرپرست و داشتن فرزند برای خانواده های نا امید از فرزند آوری است .

در ادامه خانم کوثر جعفری، استاد منتقد این کرسی ضمن تایید سخنان مطرح شده، با اشاره به قبح این حکم الهی در جامعه امروز گفت: به علت عدم فرهنگ سازی و تببین درست این مسئله در بین مردم، آسیب های زیادی برای آن از جمله افسردگی زن هنگام اتمام متعه، دید منفی جامعه نسبت به این خانم ها، کاهش ازدواج و به دنبال آن کاهش جمعیت، بلاتکلیفی کودکان متولد شده، بی مسئولیتی و سوء استفاده برخی از این حکم الهی، از هم پاشیدگی کانون خانواده مطرح است.

 زهراپور استاد داور این کرسی آزاد اندیشی نیز با جمع بندی بحث، اعلام کرد: نگاه جامعه این است که متعه به نفع مردان و به ضرر زنان است؛ اما در واقع، با اجرای قوانین متعه وثبت محضری آن، حقوق و منافع زنان وکودکان ناخواسته حفظ خواهد شد؛ زیرا متعه تعهد آور است.

وی با اشاره به اینکه  زنان مطلقه آسیب پذیر و در عین حال آسیب زننده اند تصریح کرد: با متعه، زنان بی سرپرست سر و سامان یافته و هم جامعه از فساد در امان خواهد ماند.

زهرا پور با تاکید بر اینکه متعه(ازدواج موقت) یک حکم الهی است، خاطر نشان کرد: علت استحباب متعه، تلاش معصومین(ع) برای حفظ و از بین نرفتن این حکم الهی بوده است.

این مشاور خانواده با اشاره به اینکه  امروزه در جامعه قبح متعه از زنا بیشتر است، تاکید کرد: متعه دقیقا جایگزین زناست که از سوی خداوند در شرایط اضطراری برای جلوگیری از گسترش فساد تشریع شده است.

زهراپور، متعه را سوپاپ اطمینان برای مردان دانسته و خاطر نشان کرد: هراس زنان از متعه توسط شوهرانشان سبب می شود آنها به تعهدات و وظایف همسری خود عمل کنند.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلبه IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۶
    5 1
    سلام .اگر مردان ،در زمانی که زنان ،در ایام حیض ونفاس و امثالهم هستند ،شدیدا گرفتارمیل جنسی شوند وزن دائمیشان امستک کند،تکلیفشان چیست؟ اگر در دوران بارداری و زمانی که شکم همسرانشان بزرگ شده ، ومعمولا زنان در چنین زمانی از نزدیکی به دلایل مختلف امساک میکنند ومیل زناشویشان مختل میشود،تکلیف شوهرانشان دراین 9 ماه چیست ؟ اگر مردان به خاطر ضرورتهای کاری به مسافرتهای طولانی شغلی میروندوامکان همراهی همسرانشان نیست ودر سفر دچار فشار غریزی متعدد میشوند، تکلیفشان چیست؟ دوران زخم بعداز جراحی سزارین که قرابت مضراست وشوهران دارای تمایل جنسی وتمایل به قرابت میشوند ، چه کنند؟ اگر زنی بچه دازر نمیشود وبیمارست یاسن زن بسیارپایین است که امکان قرابت یافرزنددارشدندش نیست ،شوهرکه تمایل به بچه دار شدن دارد چه کند؟ کمی هم ازاینجور اتفاقات که حقوق مردان را زنان متخصصمان ضایع میکنندو بیخیال مردان درچنین مواردی هستند رانیز بررسی واعلام کنید ،یکجانبه به مسائل نپردازید .
  • ابوعلی IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    0 3
    باسلام برادر طلبه . در پاسخ به سوالهایتان : اولا در ایام حیض و نفاس و دوران بارداری و امثالهم راه های دیگری برای استمتاع از همسر وجود داره ثانیا در مورد سفر که فرمودید مرد مسافر چه کنه دقیقا همین سوال در مورد زن مردی که به مسافرت رفته نیز صادقه یعنی همسر اون مرد چه کنه ؟ آیا نیاز جنسی نداره در اون مدت ؟ مضافا به اینکه در صدر اسلام مسافرتها بسیار طولانی بوده از قبیل دوسال یا بیشتر و قابل قیاس با زمان امروزی نیست . ثالثا برای مردی که خانمش بچه دار نمیشه یا خانمی که شوهرش مشکل داره نیز راه هایی از جمله طلاق یا ازدواج دائم برای مرد وجود داره و نیازی به ازدواج موقت نیست. رابعا اگر سن زوجه بسیار پایین باشه اولا ازدواج این خانم خلاف اخلاق عمومیه هرچند از نظر شرع فاقد اشکال باشه . خامسا متعه در زمان فعلی راهی شده برای فساد برخی ها .. سادسا اگر واقعا شخصی متقاضی متعه است بسم الله هم آن راثبت رسمی دهد و هم عموم مردم را از رفتارش باخبر سازد چراکه عمل خلاف شرعی انجام ندادخ. سابعا چرا همیشه باید خودتون رو در نظر بگیرید؟ آیا حیا و عفت و حفظ فروج فقط مختصه زنانه ؟ آیا فقط زن محکومه که در این شرایط بحرانی بکارت خودش رو نگه داره و یا زن متاهل با دیگری همخوابگی نداشته باشد یا مرد هم باید آستانه تحمل خودش رو بالا ببره ؟ برادر عزیزم عفت و صبر در اینگونه مواقع برای هر دوطرف زیبنده است . زنی که شوهرش به مسافرت رفته او هم نیاز جنسی پیدا میکند خصوصا در زمان فعلی حالا چه وجه تمایزی وجود داره که زن رو از این نیاز محروم و مرد رو تشویق به این کار کنیم ؟ هرچند در حکمت این مطلب میتوان به داشتن یک رحم و یک حق برای زوجه استناد کرد ولیکن ظاهرا اشکالاتی به این مطلب وارد خواهد شد از جمله اینکه آلت مرد هم شایسته یک زن است نه هزاران زن.
  • العبد IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    1 0
    احسنت به اين برادر گرامي.. زنان به جاي اين بحث ها حسادتشون رو كنار بگذارند،همه چي حله... طبق روايت زنان غيرت ندارند،بلكه حسود هستند.
  • محمدباقر IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
    0 0
    سلام، کجای قرآن یا اسلام گفته شده که اصل بر ازدواج دایم است؟ خود پیامبر اسلام ۱۷ زن داشتند حضرت علی تنها یک بار ازدواج دایم نمود و ان هم با حضرت فاطمه بود بعد از شهادت حضرت فاطمه حضرت علی یا متعه کرد یا کنیز گرفت. همه امامان بعد هم کنیز گرفتن تا امام یازدهم همگی فقط کنیز داشتند ولی ازدواج دایم نکردند. زن در متعه برای مرد طبق روایتی مانند کنیز است و هر چه مرد بخواهد حلال است. فکر کردید مردها دوست دارند وارد رابطه موقتی بشوند؟ وقتی شرایط ازدواج دایم فراهم نیست از جمله مهریه های غیرمعقول و تجملات زیاد و غیره پس چه باید کرد؟ باید تا اخر عمر پسری که مجرد مونده و هیچکس باهاش ازدواج نمیکنه ریاضت بکشه یا غریزه خود را سرکوب کنه یا زنا کنه و خودارضایی کنه؟ این فرد میتونه خودارضایی کنه که هم راحت انجام میشه و هم هزینه نداره ولی فردی که ترجیح میده صیغه کنه از راه حلال اقدام کرده پس بهش نگید شهوتران هست. شهوت در رابطه با همسر حلاله و ثواب داره ولی شهوتی که مذمومه شهوت حرامه وگرنه شهوت حلال حتی از راه متعه اشکالی نداره.