سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
عفاف و حجاب

حوزه/ حجت الاسلام گلی با بیان این که دلیل حجاب در قرآن مشخص شدن و نشان دادن پاکدامنی زن مسلمان و در امان بودن از آزار و اذیت است، گفت راهکار نهادینه شدن فرهنگ حجاب تقویت متولیان دین است.

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت الاسلام یونس گلی در نشست تخصصی حجاب و عفاف در نیروی انتظامی استان، با بیان این که نمی‌توان به صرف برگزاری یک یا چند جلسه به یک راهکار جامع برای این موضوع رسید، اظهار کرد: دشمن خیلی وقت‌ است که کار کرده و تمام موارد را مورد توجه قرار داده و برای همگان کاملا مبرهن است که هر جا که بحث دین گرم است و معارف اسلامی متولی دارد، ناهنجاری‌ها پایین است. به عنوان مثال آمار نشان می‌دهد که هرجا روحانی مستقر داریم در کاهش آسیب‌ها موثر بوده، اما متاسفانه پایگاه‌های دینی ما از نظر مالی ضعیف شده‌اند.

برای ادارات گزارش کار مطرح است؛ نه کارعمیق فرهنگی

این کارشناس حوزوی با اشاره به این که بحث دینی درباره حجاب مانند سایر احکام مبتنی بر 4 مورد کتاب، سنت، اجماع و عقل است، تصریح کرد: برای ادارات و دستگاه ها گزارش کار مطرح است، نه کارعمیق فرهنگی

وی با بیان اینکه دلیل حجاب در قرآن مشخص شدن و نشان دادن پاکدامنی زن مسلمان و در امان بودن از آزار و اذیت است، ادامه داد: راهکار نهادینه شدن فرهنگ حجاب تقویت متولیان دین است؛ متاسفانه هم‌اکنون بخش‌های مختلف شهرستان‌ها و روستاها روحانی ندارند و با استقرار یک روحانی عمده مسائل حل می‌شود.

گسترش حجاب و عفاف در گرو نهادینه کردن معنویات است

معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه ایلام تصریح کرد: بهترین راهکار نهادینه کردن معنویات است و مقام معظم رهبری هم بزرگ‌ترین مشکل را دوری جامعه از قرآن و معارف دانسته‌اند، بنابراین باید به سمت دین رفت.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به این ارزش‌ها را فرد باید قبل از تشکیل زندگی مشترک آغاز کند، گفت: اگر فرد عفاف نداشته باشد، حجاب را هم رعایت کند تاثیرگذار نیست، لذا این دو مقوله را باید همزمان با هم نهادینه کرد.

خاستگاه فقهی حجاب

حجت‌الاسلام‌ احسان عوض‌نژاد، سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: حجاب به معنای پوشش از نگاه فقه دو بعد دارد، یک بعد ایجابی و یک بعد سلبی دارد، ایجابی را همه می‌دانند اما نگاه دیگر یعنی سلبی به معنای حرام بودن خودنمایی برای نامحرم است، متاسفانه روی این نگاه سلبی کار نشده است.

وی با بیان اینکه خاستگاه فقهی حجاب برای حفظ حرمت و احترام زن مسلمان و پرهیز از مفسده است، گفت: امروز متاسفانه نسبت به بدحجابی بی‌تفاوتی‌هایی را در جامعه می‌بینیم و دود رفتار بدحجابان به چشم همه‌ی خانواده‌ها می‌رود.

سرپرست نهادنمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور ایلام تاکید کرد: آمار بالای بخشی از ناهنجاری‌ها ریشه در ضعیف شدن اعتقادات دینی دارد، به همین دلیل در احادیث و روایات به این موضوع توجه شده و ائمه از خانواده‌ها خواسته‌اند که با انسان بی‌نماز و شراب‌خوار وصلت نکنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha