پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مركز تخصصي نور الزهرا(س)ساري/ عالم زر

حوزه/ نشست علمی- پژوهشی با موضوع" چگونگی عالم «ذر» با بررسی و نقد نظریات مربوط " در مرکز تخصصی حوزوی خواهران نور الزهراء (س) ساری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، آقای عباس اسدی استاد حوزه مازندران در این نشست با اشاره به اختلاف نظر بین متکلمان در وجود و عدم وجود "عالم ذر"، گفت: حقیقت تکوین مادی دیدگاهی است که موافقان عالم ذر بیان کرده اند.

 وی در ادامه اظهار کرد: بنا بر نظر این گروه، خداوند متعال از همه انسانها، بعد از خلقتشان، پیمان گرفته که فقط او را «رب» خودشان قرار دهند و این انسان ها هم حقیقتا خطاب الهی را شنیده و به آن جواب مثبت و بلی گفته اند.

 وی با بیان باطل بودن نظریه اول به دلیل منتهی شدن به تناسخ اعلام کرد: نظر دوم این است که يك وجهه انسان ها  به سوي دنيا بوده كه تدريجي است و محدوديت هاي دنيوي را دارد و وجهه ديگر مربوط به وجهة خداست كه غير تدريجي بوده و هيچ قوه اي كه به سوي فعليت سوق داده شود در آن نيست.

 استاد حوزه با باطل خواندن نظریه دوم اظهار کرد: این مسأله، سبقت بعد ملکوتی انسان بر مادیات اختصاص به انسان نداشته و شامل تمام موجودات و پدیده‏های طبیعی می‏شود، با این وجود چرا تنها از انسان اخذ میثاق به عمل آمده است.

وی در ادامه به بیان نظریه منکرین عالم ذر پرداخت و گفت: طرفداران این نظریه معتقدند که در حقیقت، خداوند سبحان از انسانها پیمانی اخذ نکرده و هیچ گفتگویی بین خداوند و انسان ها در عالمی به نام ذر صورت نگرفته و اساسا عالمی به نام ذر یا الست نداشته و همه روایات و آیه شریفه از باب حکایت و تمثیل و مجاز است.

 وی مخالف با ظاهر کلام الهی بودن را مهمترین اشکال این دیدگاه خطاب کرد و تصریح کرد: در این نظریه اصل عالم ذر به صورت حقیقی و تکوینی پذیرفته شده که ذراتی از صلب آدم خارج شده و خداوند این ذرات را به صورت انسان به حضرت آدم ارائه کرده است.اما اینکه خداوند متعال این انسانها را مورد خطاب قرار داده و آنها هم در جواب الست بربکم، بلی گفتند، حمل بر تمثیل و مجاز کرده اند.

اسدی با باطل خواندن نظریه تمثیل یاد آور شد: اینکه خداوند انسان ها را مورد خطاب قرار داد یک  واقعيت خارجي است، نه اين كه تمثيل باشد؛ به اين معنا كه:« خداوند به لسان عقل و وحي و با زبان انبيا از انسان ميثاق گرفته است. در واقع، موطن وحي و رسالت، همان موطن اخذ ميثاق است؛ يعني در برابر درك عقلي كه حجت باطني خداست، خدا از مردم پيمان گرفت كه معارف دين را بپذيرند.

وی در پایان با مخدوش خواندن نظریه فوق خاطر نشان کرد: در هیچ جای قرآن مطرح نشده است که همگان در برابر استدلال عقلی یا وحی و رسالت خضوع کرده و آن را پذیرفتند، بلکه اغلب آمده که برخی آن را پذیرفتند و برخی عصیان و سرکشی نمودند؛ اما در آیه میثاق، سخن از پذیرش همگان بوده و از نافرمانی بحثی به میان نیامده است.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha