شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ نشست حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی و دبیر این کمیته با استاد رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران و رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ نشست حجت‌الاسلام هادی صادقی رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی و دبیر این کمیته با استاد علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران و رئیس هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه تهران برگزار شد. 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه کشور پس از بیان تاریخچه و ضرورت آزاداندیشی در حوزه، به شرح اقدامات کمیته مرکزی در دور جدید فعالیت‌ها پرداخت.

در این نشست که حجت‌الاسلام رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه تهران و برخی از مسئولین حوزه علمیه تهران نیز حضور داشتند، رئیس کمیته مرکزی  با توجه به اهمیت ویژه کمیته آزاداندیشی حوزه استان تهران بخصوص در برگزاری کرسی‌های فرهنگی،‌ اجتماعی و سیاسی،‌ درخواست تسریع در تشکیل کمیته آزاداندیشی استان تهران و نحوه تشکیل آن را بیان داشتند.

همچنین در ادامه این نشست استاد علی‌اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران پس از ابراز امیدواری نسبت به وضعیت جدید ایجاد شده در زمینه حمایت و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه و انتخاب آقای هادی صادقی (معاون فرهنگی قوه قضائیه)  به ریاست کمیته مرکزی به تشریح برنامه عملیاتی حوزه علمیه تهران پرداخت و استفاده از مجمع اساتید حوزه علمیه تهران و خانه طلاب تهران را برای پیگیری این کرسی‌ها در دو سطح اساتید و طلاب خواستار شد.

وی ضمن بیان ضرورت تسریع در انتخاب اعضای حقیقی کمیته آزاداندیشی تهران،‌ نیاز به تدوین برنامه حوزه تهران در سال 97 در موضوع کرسی‌های آزاداندیشی ضروری دانستند و موضوعاتی مانند، تعیین مراکز و مدارس اولویت‌دار به عنوان مجری کرسی‌های آزاداندیشی و سهم هر کدام از آنها، تعیین موضوعات مهم پیشنهادی، تعیین زمان و مکان ثابت برای برگزاری کرسی‌ها در حوزه تهران و ... را پیشنهاد دادند.

استاد رشاد در زمینه ظرفیت‌های حوزه تهران افزود: مراکزی مانند مجموعه سرچشمه می‌تواند محل ثابت برگزاری گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی باشد. علاوه برآن می توانیم از دانشگاه‌ها و مراکزی که هویت حوزوی دارند مانند مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ص) و مراکز دیگر مانند‌ ‌دانشگاه سوره،‌ بنیاد غدیر، دانشگاه تقریب و دانشگاه اهل‏ بیت درخواست همکاری در برگزاری کرسی آزاداندیشی حوزوی داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی  اظهار داشت: این پژوهشگاه براساس اساس‌نامه آن، یک دستگاه حوزوی،‌ دانشگاهی است و برای همکاری و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی حوزوی آمادگی کامل دارد.

سپس مهدی عباس زاده، معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه گزارشی از برنامه سال ۹۷پژوهشگاه را در همین راستا تبیین کرد.

معاون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اظهار داشت: این پژوهشگاه 20 گروه علمی و 70 عضو هیئت علمی عمدتاً حوزوی دارد که می‌توانند کرسی آزاداندیشی حوزوی برگزار کنند  بنابراین برای هر گروه حداقل یک کرسی حوزوی در نظر گرفته‌ایم علاوه براین عناوین این کرسی‌ها نیز استخراج شده و ناقد آن نیز مشخص شده است و ما ان شاء‌الله قصد داریم حداکثر کرسی حوزوی را داشته باشیم، همان طور که بیشترین کرسی را در هیئت حمایت داشتیم.

عباس زاده افزود: دو شرط چالشی بودن موضوع و وجود فرد معارض خارجی بالفعل که حاضر به بحث باشد برای تحقق این کرسی‌ها ضروری است.

در ادامه حجت اسلام والمسلمین رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه استان و حجت‌الاسلام شمس، سرپرست معاونت پژوهش حوزه استان پس از اعلام آمادگی برای انجام اقدامات مذکور، لزوم فعال‌سازی و کمک از همه بخش‌های حوزه تهران را ابراز داشتند.

در پایان این نشست مشترک، حجت‌الاسلام محمدرضا فلاح شیروانی، دبیر کمیته مرکزی کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌های علمیه پس از ابراز خرسندی از عزم رئیس شورای استان تهران و پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه، ضرورت تحقق وعده‌های بیان شده را خواستار شدند.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha