جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حزب الله لبنان

حوزه/ حدود سه هفته از انتخابات پارلمانی لبنان می‌گذرد، اما تا کنون کاخ سفید یا وزارت امور خارجه آمریکا، پیام تبریکی که در آن نتایج انتخابات را به لبنانی‌ها تبریک بگویند، صادر نکرده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از پایگاه العربیة، حدود سه هفته از انتخابات پارلمانی لبنان می‌گذرد، اما تا کنون کاخ سفید یا وزارت امور خارجه آمریکا، پیام تبریکی که در آن نتایج انتخابات را به لبنانی‌ها تبریک بگویند، صادر نکردند. تنها سفارت آمریکا در بیروت در پیامی، به لبنانی‌ها برگزاری انتخابات را تبریک گفت، اما اشاره‌ای به نتایج نکرد.

واشنگتن همچنین پیامی رسمی پس از انتخاب مجدد نبیه بری به ریاست پارلمان لبنان یا انتخاب سعد حریری به ریاست دولت آینده، صادر نکرد.

«نتایج بد در انتخابات»

شاید پرسش بزرگی که آمریکایی‌ها مطرح می‌کنند، مرتبط با جهت‌گیری لبنان، این کشور کوچک، در سایه تاثیر رو به افزایش ایران در این کشور و نتایج انتخابات پارلمانی باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه‌های گذشته، در آرامش، سیر روند انتخابات را دنبال می‌کرد و اطمینان داشت که در نهایت، حزب‌الله و متحدانش نمی‌توانند یک سوم دولت را از آن خود کنند. یک مقام مسئول آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، در این زمینه گفت: «معتقد نیستیم که میزان قوا در دولت آینده با دولت پیشین تفاوت داشته باشد». او افزود: «تلاش‌ها برای تشکیل دولت لبنان در جریان است و این روند را زیر نظر داریم».

با وجود این اظهار نظر، العربیه به نقل از منابع خود دریافت که سفارت آمریکا در بیروت اکنون به این نتیجه رسیده که نتایج انتخابات لبنان، «بدتر» از چیزی است که پیش‌بینی کرده بود.

طبق نتایج به دست آمده، فراکسیون حزب‌الله کوچکتر نشد. فراکسیون جنبش امل به ریاست نبیه بری هم‌پیمان حزب‌الله اما بزرگتر شد. شمار بیشتری از نمایندگانی که از نزدیکان دولت سوریه و نظام اسد به شمار می‌آیند، وارد پارلمان لبنان شدند. شمار نمایندگان فراکسیون سعد حریری کم شد. سدی که در برابر نفوذ ایران و نظام سوریه در لبنان وجود داشت هم ضعیف‌تر از پیش شد.

آمریکا سعد حریری را هم‌پیمانی برای خود می‌دانست که در دام نفوذ ایران و حزب‌الله نمی‌افتد، به ویژه این‌که برخی از اعضای حزب‌الله، به اتهام ترور پدرش رفیق حریری در سال 2005 به صورت غیابی محاکمه می‌شوند. اما اکنون جریان المستقبل که ریاست آن را سعد حریری بر عهده دارد، محبوبیت و در نتیجه تعداد زیادی از کرسی‌های خود را در پارلمان از دست داده، مساله‌ای که باعث شد متحدان نظام سوریه و ایران، با به دست آوردن کرسی‌های بیشتر، نفوذ خود را در لبنان توسعه دهند؛ آن هم هنگامی که ایالات متحده در پی مقابله با تهران و از میان بردن نفوذش در جهان عرب است.

تحریم‌های پیش‌رو

دولت آمریکا اکنون در انتظار تشکیل دولت لبنان است تا درباره اعمال تحریم‌های بیشتر علیه حزب‌الله تصمیم گیری کند. کنگره آمریکا هم خود را برای تصویب نسخه دوم قانون تحریم‌ها علیه حزب‌الله، آماده می‌کند.

تصویب این قانون در کنگره به تاخیر انداخت به ویژه این‌که وزارت امور خارجه و الیزابت ریچاردز سفیر آمریکا در بیروت، در سال 2017 کنگره را متقاعد کرده بودند که باید به لبنانی‌ها فرصت داد تا انتخابات برگزار کنند. آن‌ها امید داشتند که این انتخابات، حزب‌الله و متحدان نظام سوریه را تضعیف کند و حریری قوی‌تر ظاهر شود. اما آن‌چه روی داد عکس آن بود و اکنون سفیر آمریکا احساس می‌کند که دلیلی برای تاخیر در تصویب قانون وجود ندارد.

هم‌زمان دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، برداشتن گام‌هایی قاطع علیه حزب‌الله را آغاز کرد. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در روزهای اخیر، بعضی اعضای این حزب‌ها را در فهرست تروریست‌ها قرار داد.

شمشیری بالای سر حزب‌الله و متحدانش

درباره عزم دولت ترامپ در اعمال تحریم‌هایی سنگین‌تر علیه حزب الله، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا گفت: «ایالات متحده با تمام ابزارها و توانی که در دست دارد، برای متوقف کردن فعالیت‌های جنایتکارانه حزب‌الله اقدام خواهد کرد».

آمریکایی‌ها تاکنون به اعمال تحریم‌هایی علیه شخصیت‌هایی از حزب‌الله بسنده کرده‌اند. اکنون اما قصد اعمال تحریم علیه اعضایی از این حزب را دارند که در پارلمان یا دولت لبنان حضور دارند. سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا گفت: «حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و ایالات متحده، تفاوتی میان شاخه سیاسی و نظامی این گروه قائل نیست».

از سویی، لایحه قانونی که کنگره در پی تصویب آن است، راه را برای تحریم هر شخص، موسسه یا حزبی که با حزب‌الله تعامل کرده و امکان فعالیت سیاسی، اقتصادی یا نظامی را به این حزب می‌دهد، باز می‌گذارد. به عبارتی دیگر، این قانون شمشیری بالای سر احزاب سیاسی متحد با حزب‌الله در پارلمان لبنان است.

دیگر تسامحی وجود ندارد

به نظر می‌رسد حزب‌الله با حضور در دولت آینده لبنان، امکان بیشتری برای اعمال تحریم علیه خود و متحدانش فراهم می‌کند.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا، موضع رسمی کشورش را تکرار کرد و گفت: «از همه لبنانی‌ها بدون توجه به جهت‌گیری‌شان می‌خواهیم به تعهدات بین‌المللی لبنان از جمله قطع‌نامه‌های 1559 و 1701 پایبند باشند و سیاست بی‌طرفی در تنش‌های خارجی را حفظ کنند». این مساله در بیانه سفارت آمریکا در بیروت پس از انتخابات پارلمانی عراق هم ذکر شده بود.

اما آن‌گونه که سخنگوی شورای عالی امنیت ملی آمریکا می‌گوید، کاخ سفید موضعی تندتر در قبال حزب‌الله و نقشش دارد چرا که این حزب را بازوی ایران می‌داند. این مقام مسئول آمریکایی گفت: «ایالات متحده همواره از نفوذ ایران که باعث بر هم زدن ثبات لبنان از راه نماینده‌اش حزب‌الله می‌شود، نگران بود». اکنون آمریکا تصمیم به مقابله با این نفوذ گرفته است.

اکنون مجالی برای تسامح آمریکا با لبنانی‌ها و حزب‌الله وجود ندارد. به نظر می‌رسد واشنگتن در پی تکمیل آن‌چیز است که در مقابله با ایران و بازوهایش در جهان عرب آغاز کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha