جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام حسن

حوزه/حجت الاسلام سابقی درس کرامت و سخاوت را بزرگترین درس کریم اهل بیت، بیان کرد و گفت: جامعه اسلامی باید از این رفتار الگو گرفته و همواره با رفتار کریمانه خود در مقابل نا اهلان، آنها را شرمنده خود کند.

حجت‌الاسلام حسین سابقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: ولادت امام حسن مجتبی(ع) و همچنین نزول قرآن بر قلب پیغمبر(ص) در این ماه دارای پیامی ازجمله وحدت است.

استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به وصیت همیشگی پیامبر به امت خود یعنی حدیث ثقلین مبنی بر «إنّی تارک فیکم الثّقلین کتاب الله و عترتی اهل بیت، لن یفترقا حتّی یردا علی الحوض ما إن تمسّکتم بهما لن تضّلوا و لن تزّلوا»، افزود: مسلمانان در صورتی گمراه نمی‌شوند که به قرآن و اهل بیت تمسک بجویند.

وی با اشاره به جایگاه و ویژگی‌های خاص اهل بیت(ع) تصریح کرد: سیره اهل بیت(ع) باید همواره الگوی زندگی جامعه اسلامی امروز باشد.

حجت‌الاسلام سابقی، کریم اهل بیت(ع) را بهترین صفت برای امام حسن(ع) عنوان کرد و گفت: کرامت بزرگواری روح انسانی است که در صورت برخورداری از آن، انسان به حدی از رشد روحی و معنوی رسیده که جواب بدی را با خوبی بدهد.

وی با بیان اینکه انسان کریم به راحتی می‌بخشد و خود را درگیر مسائل دنیوی و پست نمی‌کند، خاطرنشان کرد: امام حسن مجتبی(ع) با مردم کریمانه و با سخاوت برخورد می‌کرد و در هیچ شرایطی مقابله‌به‌مثل نمی‌کرد.

این استاد حوزه علمیه بیرجند، درس کرامت و سخاوت را بزرگ‌ترین درس کریم اهل بیت یعنی امام حسن(ع) بیان کرد و افزود: جامعه اسلامی باید از این رفتار الگو گرفته و همواره با این رفتار کریمانه در مقابل نااهلان آن‌ها را شرمنده خود کند.

وی با اشاره به اینکه با رفتار کریمانه و صبورانه می‌توان مسیر زندگی را از رخوت به شفقت تغییر داد، از مسئولان جامعه خواست تا با رفتاری حسن گونه در مقابل تهدیدهای فضای مجازی و ماهواره‌ها بایستند.

حجت‌الاسلام سابقی، به گفته‌های پیامبر(ص) مبنی بر اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) دو امام و پیشوای ما هستند، اشاره کرد و گفت: این دو امام در مقابل دشمن چه بنشینند و چه قیام کنند، پیشوای ما هستند چراکه این دو سرور و سید جوانان اهل بهشت‌اند.

وی با بیان اینکه امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در پیروزی جنگ‌ها و وقایع حکومت پدر بزرگوارشان امام علی(ع) نقش کلید و مهمی داشتند، افزود: این دو بزرگوار در مکان‌ها و زمان‌های مختلف استراتژی‌های خاصی را دنبال می‌کردند.

این استاد حوزه علمیه بیرجند با اشاره به صلح امام حسن با معاویه، تصریح کرد: این صلح تحت شرایطی انجام شد و قرار بود، معاویه به مفاد آن عمل کند و عمل نکردن شروط صلح توسط معاویه بن ابوسفیان، سبب رسوایی چهره مدعیان شد.

وی هدف صلح امام حسن(ع) با معاویه را مقابله با دستگاه جور عنوان کرد و گفت: کمبود یاران جان‌برکف، امام حسن را مجبور به پذیرش صلح کرد و این خود سبب و زمینه‌ساز قیام امام حسین(ع) شد.

حجت‌الاسلام سابقی خاطرنشان کرد: صلح امام حسن با معاویه سبب قیام باکیفیتی شد که نتیجه آن عاشورا و تاسوعا بود که همواره از آن  به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ اسلام می‌توان یادکرد.

انتهای پیام/ن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha