شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
محمدعلی اللواتی کارشناس قرآنی از عمان

حوزه/ دکتر محمد علی اللواتي گفت: غیر شیعیان، با همزیستی با اهل بیت و صحابه رسول الله (ص) به صورت مستقیم و غیر مستقیم علم را از اهل بیت (ع) آموخته اند.

دکتر محمد علی اللواتي کارشناس مسائل قرآني اهل عمان، در گفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در  خصوص " کنگره  نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی "، گفت : هدف کنگره، نادیده گرفتن تلاش های غیر شیعیان نیست بلکه هدف، اثبات فعالیت های شیعیان است.

متن مصاحبه به شرح زیر است :

حوزه – ضمن معرفی خود، دست آوردهای علمی تان را برشمرید؟

محمد علی اللواتي از کشور عمان، دکترای تفسیر قرآن از جامعه المصطفی در مشهد می باشم. در حال حاضر مشغول تحصیل در سطح پنجم حوزه در رشته فقه واصول هستم . از آنجایی که تخصص بنده مباحث قرآنی است، دهها نوشته از من در این باره به چاپ رسیده است.

 

حوزه - شیعه در گسترش و پیشرفت اندیشه اسلامی چه جایگاهی دارد؟

بی درنگ اهل بیت(ع) معدن علم و میراث دار پیامبر اکرم(ص) می باشند؛ از اینرو هر آنکه پیرامون آن ها بوده از منبع علم آن ها سیراب شده و سرآمد جهانیان بوده و یک وزنه علمی به حساب می آید. البته این بدان معنا نیست که اگر کسی پیرو مذهب جعفری نبوده است از داده های علمی آن ها نیز محروم می باشد، بلکه غیر شیعیان، با همزیستی با اهل بیت و صحابه رسول الله(ص) به صورت مستقیم وغیر مستقیم علم را از اهل بیت (ع) آموخته اند.

ابوحنیفه می گوید :«لولا السنتان لهلک النعمان»(اگر آن دو سال - شاگردی در محضر امام صادق(ع) – نبود هلاک شده بودم) که این خود گویای این حقیقت است که غیر شیعیان نیز از سرچشمه اهل بیت(ع) استفاده نموده اند؛ با توجه به این اگر آن ها بر این واقعیت اعتراف نکرده و نام اهل بیت را به عنوان منبع علم و گفتارهای خود یادآور نمی شوند این خود داستان دیگری است.

 

حوزه – سطح کیفی کنگره "نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" را چگونه ارزیابی می کنید؟

به باور بنده این کنگره از جمله کنگره های موفق به شمار می رود و اگر به عنوان آن به صورت ویژه ای توجه داشته باشیم خواهیم دریافت که این کنگره ضمن اشاره به نقش علمای شیعه در تاسیس علوم و پیشرفت آن، نقش علمای مذاهب دیگر را نادیده نمی گیرد که این نکته بسیار مهم است.

در واقع اگر این کنگره نقش علمای دیگر مذاهب را نادیده می گرفت نه تنها از هدف خود دور می شد، که این مسئله خود موجب ایجاد فتنه در میان مسلمانان می شد و این بدان معنا بود که به دیگران می گفتیم که شما برای اسلام هیچ دست آوردی نداشته و تمام دست آوردها از آن ماست و شما به ما بدهکار می باشید و... که این همانگونه که آیت الله العظمی مکارم شیرازی مسئول برگزاری این کنگره فرمودند، اشتباه بزرگی به شمار می رود.

بنابراین اگر از این زاویه دید به این مسئله نگاه کنیم، این کنگره هرگز به دنبال کم رنگ کردن نقش دیگر مذاهب نبوده و نیست، بلکه به دنبال اثبات نقش شیعه درعلوم است که با توجه به این نکته می توان این گردهمایی را بسیار خوب ارزیابی کرد.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha