جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دکتر محمد ناصر الصدیقی

حوزه / دکتر محمد ناصر الصدیقی گفت: هدف از تشکیل وهابیت تنها ویرانی اسلام است که این را می توان در تندروی و بی بند و بار بودن آنها دید.

دکتر محمد ناصر الصدیقی استاد انسان شناسی تاریخ دانشگاه تونس در گفتگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» در راستای کنگره "نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی"، خاطر نشان ساخت : هدف از تشکیل وهابیت تنها ویرانی اسلام است که این را می توان در تندروی و بی بند و بار بودن آنها دید.

متن گفتگوی حوزه با این استاد دانشگاه تونسی به شرح زیر است :

حوزه – ضمن معرفی خود، دست آوردهای علمی تان را برشمرید؟

دکتر محمد ناصر الصدیقی، استاد دانشگاه جندوبه و استاد گروه تاریخ اسلام و انسان شناسی تاریخی دانشگاه تونس. کتاب «تاریخ یزیدیان» و نوشته هایی درباره تاریخ فرقه های باطنی و تاریخ تشیع در آفریقا و غرب اسلام، نوشتن کتاب هایی در مورد انسان شناسی از مهمترین دستاوردهای علمی بنده به شمار می رود.

 حوزه - شیعه در گسترش و پیشرفت اندیشه اسلامی چه جایگاهی دارد؟

براساس مطالعات بنده در زمینه تاریخ اسلام و به طور ویژه اسماعیلیان، در این مطالعات نوشته های زیادی را در مورد شیعیان به طور عام و در مورد عصر فاطمی به شکل خاص  به یادگار گذاشته ام . شیعیان نخستین افرادی در اسلام به شمار می روند که علم را عقل محور کردند و بُعدی عقلی برای آن در نظر گرفتند .

دارالحکمه در قاهره و دار العلم که به فرمان حاکم فاطمی پایه ریزی شدند، از جمله کتابخانه ها و مراکز پژوهشی ای شیعیان می باشند که توانستند بسیاری از دانشمندان و علمای تمامی ادیان و مذاهب را در آن دوره تاریخی در درون خود جمع کنند حال آنکه غیر شیعیان، تنها با دانشمندان، اندیشمندان و اساتیدی همکاری می کردند که همسو با اندیشه های آنان بودند که این یکی از تفاوت های آشکار دار الحکمه در قاهره و مدرسه نظامیه بغداد می باشد.

از طرفی دیگر شیعیان همواره به تأسیس مدرسه های علمی و مشارکت گسترده در پژوهش های علمی مشغول بوده اند و گواه این مسئله آن است که پایه های تفکر شیعی را درک اندیشه های غیر شیعی تشکیل می دهد. این درحالی است که، در مکاتب دیگر، حتی با مذاهب مشابه خود، هیچ تشابه اندیشه ای یافت نمی شود چه برسد به درک اندیشه های متفاوت؛ از اینرو می توان این ویژگی شیعیان در طول تاریخ را منحصر به فرد دانست.

البته باید گفت که اساس این اندیشه، آموزه های درست حوزوی است که با این رویکرد نسل های زیادی از حافظان حریم اسلام وعلوم و معارف اسلامی را در بطن خود پرورش دهد که این دستاورد امروزه به دست ما رسیده است.

 حوزه – نقش وهابیت در فروپاشی تفکر اسلامی را بیان کنید؟

آن زمانی که من دانشجوی رشته تاریخ بودم، پژوهشی تحت عنوان «وهابیت از کجا به کجا» را نگاشتم. در این پژوهش به بررسی اینکه وهابیت از کجا آمده است و می خواهد ما را به کجا ببرد پرداختم، در واقع در مرحله نخست باید گفت که وهابیت یک بحران به تمام معناست و دوم اینکه این تفکر زائیده ی چه گروهی است.

وهابیت با بازیچه قرار دادن تفکر سیاسی، جهادی، فکری و علمی اسلام، تاریخ مسلمان را منهدم و روان مؤمنان را دستخوش ویرانی قرارداد. آن ها همه چیز را ویران کردند، چه مادی و چه معنوی. شوربختانه به واسطه ی این فرقه گمراه، امروزه مسلمانان در سرتاسر جهان با عنوان تروریست و مجرم شناخته می شوند در حالیکه این ها، ویژگی یک وهابی است.

* به این باور رسیده ام که هدف از تشکیل وهابیت ویرانی اسلام است

بنده به این باور رسیده ام که هدف از تشکیل وهابیت ویرانی اسلام است نه چیزی دیگر که این را می توان در تندروی و بی بند و باری آنها دید. آنها هیچ راه میانه ای را انتخاب نکرده اند حال آنکه شما در ایران فضای بسیار بازی را برای فعالیت تمام فرهنگ ها و ارائه نظر ایجاد کرده اید.

برای نمونه، پژوهشگرانی که امروز با هدف ارائه صریح نظرات خود در این کنگره جمع شده اند را شما با آغوش باز پذیرا بوده اید، در صورتیکه این گونه اظهار نظر در همایش های سعودی و... با سرکوب پلیس دینی یا داوطلبان امر به معروف و نهی از منکر روبه رو خواهد شد.

یک بار بنده قصد داشتم کتاب «تاریخ یزیدیان» را در نمایشگاه ریاض عرضه کنم که با مخالفت شدید سعودی ها مواجه شد تنها به این دلیل که این کتاب در مورد یزیدیان صحبت می کند. در حالیکه اصلا اینگونه نبود، این کتاب در مورد گروهی سخن به میان می آورد که دارای تاریخی خاص به خود بود و نه این گروه را تایید می کرد و نه نفی.

* وهابیت تفکر ویرانگری است که روح انسانیت را هدف قرارداده است

وهابیت تفکر ویرانگری است که روح انسانیت را هدف قرارداده است؛ از اینرو به دنبال تخریب آثار تاریخی، از جمله معابد تاریخی موجود در عراق و سوریه بودند. گفتنی است که این معابد که از حیث قدمت از خانه کعبه نیز کهن تر می باشند، زیستگاه های نخستین اندیشه انسانی و خدا پژوهشی هستند که به دست این فرقه گمراه ویران و به منظور ضربه زدن به هویت انسانی و تاریخ آن، نابود شدند.

از سوی دیگر، این جریان بسیاری از ارزشهای مادی و معنوی از جمله بهشت و جهنم را به سخره گرفته و جوان مسلمان را با دادن وعده هایی واهی از جمله «حوری»، او را به انجام انواع جرم و جنایت هایی از قبیل کشتار و ترور وادار ساختند.

 

حوزه – سطح کیفی کنگره "نقش علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" را چگونه ارزیابی می کنید؟

در واقع حضور این تعداد پژوهشگر از نقاط مختلف دنیا و با مذاهب و دیدگاه های گوناگون را باید شگفت آور توصیف کرد و البته باید خاطر نشان ساخت که مقایسه این کنگره با نمونه های مشابه سعودی خود را نادرست عنوان کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha