پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه امام کاظم(ع)

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با اشاره به هشت خصلت مهم انسان،این ویژگی ها را باعث بهشتی شدن انسان معرفی می کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی بامداد 18 خردادماه در مراسم احیای شب بیست وسوم ماه مبارک رمضان در مدرسه امام کاظم(ع) قم،‌با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) در زمینه راه های رستگاری گفتند: امام علی(ع) در این حدیث هشت صفت که باعث سعادت انسان می شود را می شمارند.

معظم له بیان کردند: امام (ع)در ابتدای بیان صفات هشت گانه از واژه «طوبی لهم» یعنی خوش به حال این دسته از افراد بهره می برند؛ اولین ویژگی که امام در وصف انسان های سعادتمند بیان می کنند  تواضع است زیرا تکبر، اولین بدبختی انسان است که حتی می تواند به کفر منتهی شود؛ همین تکبر بود که شیطان را با آن همه عبادات در مقابل خداوند قرارداد.

ایشان گفتند: دومین ویژگی که حضرت در بیان فضایل این دسته از افراد بیان می کنند، مساله رزق حلال است؛ حضرت می فرمایند که خوش به حال کسی که فردی زندگی وکسب و کار خود را در مدار حلال بنا نهد؛ یعنی کم فروشی نکند و اجناس فاسد را در اختیار مردم قرار ندهد.

معظم له بیان کردند: از پیامبر(ص) نیز روایت است که اگر کسی انتظار استجابت دعادارند باید غذای حلال بخورند و کسب و کار حلال داشته باشند؛ برخی می گویند که کسب ما حلال است و وجوهات را نیز پرداخت می کنیم ولی گاهی اوقات دعوت می شویم به اماکنی که می دانیم زندگی آنها آلوده است و رفتن و نرفتن مایه دردسر است؛ راهی که برای آنها وجود دارد آن است که باید نیت کنند که معادل این غذا را به عنوان رد مظالم به یک فقیر بدهند.

ایشان گفتند: در یکی از کتب اهل سنت آمده است که پس از جنگ تبوک، سعدبن معاذ با دستان زبر خود به پیامبر دست داد و بیان کرد که این دست به خاطر کار اینقدر زبر شده است؛ در این هنگام پیامبر (ص)دست سعد که یک کارگر بود را بوسید و فرمود که آتش جهنم به این دست نمی رسد؛ این افراد را با افرادی که ماهی 150 یا 200 میلیون می گیرند را مقایسه کنید.

حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی با ذکر این مطلب که امام علی(ع) خوشبینی و عدم کینه نسبت به دیگران و نیت خالص را عنصر دیگری می دانند که باعث خوشبختی انسان می شود، اظهارکردند: همچنین امام در بیان چهارمین عنصر سعادت بیان می کند که عاملی که باعث این مساله می شود آن است که برخورد فرد، با مردم خوب باشد؛ مسلمان نباید اخمو و عصبانی باشد؛ در روایات آمده است که 50 درصد دین انسان، حسن خلق است.

معظم له گفتند: امام علی(ع) بیان کردند که خوشبحال کسی که اموال خود را به خوبی استفاده می کند و از اضافه مال خود به دیگران می دهد که این عامل نیز باعث سعادت می شود؛ امروزه ممکن است افراد فقیر و دختران دم بختی باشند که هزینه جهیزیه ندارند؛ باید در خانواده ها، گروه هایی تشکیل شوند و کسانی که وسعت مال دارند مشکلات خانواده خود را حل کنند.

ایشان اظهارکردند: امام فرمودند که خوش به حال کسی که حرف های اضافه نزند؛ برخی در یک محفل گردهم می آیند و تهمت و سخنان خلاف می زنند؛ کسی که حرف اضافه نزند سالم است زیرا سخنان اضافی منشا انواع گناهان است.

این مرجع تقلید عنصر هفتم خوشبختی انسان از منظر امام علی(ع) عدم شر به دیگران دانستند و گفتند: حتی نباید به دشمن نیز شر رسانی کنیم؛باید دعا کنیم که خداوند نیز او را هدایت کند؛ هشتم عنصر نیز عمل به سنت ها و دوری از بدعت ها است؛ اگر کسی می خواهد عزاداری کند باید به سبک و شیوه امام صادق(ع) عمل شود.

معظم له یادآورشدند: آیا ایشان دستور قمه زنی وراه رفتن از خرد شیشه می دادند؟ فراموش نمی کنم که در زمان تحصیل در نجف وقتی به کربلا می رفتم می دیدم که قمه زن ها در حمام می آمدند و آب خزینه رنگ خون داشت و نکته جالب این بود که این افراد با همین بدن میخواستند نماز هم بخوانند؛ کار به جایی رسیده است که افرادی باید دیوارهای حرم امام حسین(ع) با پلاستیک بکشند که نجس نشود؛ البته این افراد نیت شان عشق به امام حسین(ع) ولی راه را گم کردند؛ بهتر است که با اهدای خون جان مردم را نجات دهند که قطعا پاداش بسیاری دارد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha