پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نهج البلاغه

حوزه/ سال هاى بسيارى است كه دانشمندان غربى تلاش مى‏ كنند تا راهها و روش هاى پيشرفته و مدرنى پيدا كنند كه بر اساس آن، افراد جامعه هم خود را به اخلاق نيكو آراسته سازند، هم كودكان مؤدبى تربيت كنند. اين دانشمندان ...

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هیأت تحريريه بنياد نهج‏ البلاغه در قالب کتاب «پندهاى كوتاه از نهج البلاغه» به جمع آوری بخشى از كلمات و جملات این کتاب ارزشمند و ارائه شرح مختصری از آن پرداخته که در شماره های گوناگون تقدیم حضور علاقمندان می گردد.

* ادب آموزى از بى‏ادبان

كفاك أدبا لنفسك اجتناب ما تكرهه من غيرك

* ترجمه

براى آنكه ادب و آراستگى داشته باشى، همينقدر بس است كه از انجام آنچه در ديگران نمى‏پسندى، دورى كنى.

* شرح

سال هاى بسيارى است كه دانشمندان غربى تلاش مى‏ كنند تا راهها و روش هاى پيشرفته و مدرنى پيدا كنند كه بر اساس آن، افراد جامعه هم خود را به اخلاق نيكو آراسته سازند، هم كودكان مؤدبى تربيت كنند.

اين دانشمندان براى منظور خود، دهها سال تحقيق كرده و هزاران جلد نوشته ‏اند، ولى هنوز هم نتوانسته ‏اند موفقيتى بدست آورند.

در حاليكه اگر تمام اين كتابها و روشهاى تربيتى دانشمندان غرب را، روي هم بگذارند، هرگز نمى‏ توانند با همين يك كلام كوتاه امام بزرگوار ما برابرى كنند. امام عليه ‏السلام، تمام راهها و روشهايى كه براى ادب و آراستگى و تربيت جامعه ممكن است بوجود آيد، 1400 سال پيش از اين، در يك جمله كوتاه و بسيار عميق و پر معنى، خلاصه فرموده ‏اند و آن اين است كه: اگر مى‏ خواهى مؤدب و آراسته و داراى اخلاق نيكو باشى، لازم نيست كه راه هاى دشوارى را طى كنى. بلكه فقط كافى است هر كارى كه ديگرى انجام داد، و تو متوجه شدى كه كار زشت و ناپسندى كرده است، خودت آن كار را انجام ندهى. به اين ترتيب تو تمام كارهاى زشت و ناپسندى كه ممكن است كسى انجام دهد، از وجود خودت دور خواهى كرد، و در نتيجه مدل به شخص خواهى شد كه هيچگونه زشتى و ناپسندى، در و جودش پيدا نمي شود.

براستى آيا، براى رسيدن به ادب و آراستگى و اخلاق نيكوى انسانى دستورى از اين ساده‏تر و مؤثرتر پيدا مى‏ شود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha