جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
ویژگی های مبلغ

حوزه/ حجت الاسلام منفرد در جمع مبلغان استان کردستان  ویژگی های یک مبلغ خوب و تاثیرگذار را برشمرد و گفت: مخاطب شناسی یکی از اصلی ترین ویژگی های یک مبلغ خوب و کارآزموده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، حجت الاسلام منفرد، پیش از ظهر امروز در جمع مبلغین و طلاب شهر سنندج اظهار داشت: یک فرد مبلغ برای انجام وظیفه شرعی و دینی که به وی محول شده است باید دارای ویژگی های خاصی باشد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه مخاطب شناسی یکی از اصلی ترین ویژگی های یک مبلغ خوب و کارآزموده است، بیان داشت: اگر مبلغ توانایی خوبی در شناسایی مخاطب داشته باشد می تواند مباحث خود را طبق مکان و زمان تشریح و تبین نماید و بی شک تاثیر سخنان این مبلغ بیشتر و ماندگار خواهد بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مخاطب مبلغ نیز یکی دیگر از ویژگی های است که مبلغین باید آن را مد نظر داشته باشند، ادامه داد: معمولا در جمعی که مبلغ در حال تبلیغ است با انواع و اقسام تفکرات، باورها، سنین و... روبرو هستیم، لذا مطالب مبلغ باید جامع، گیرا، تاثیرگذار و... باشد.

حجت الاسلام منفرد اظهار داشت: برای مثال هنگامی که مبلغ در یک جمع فرهیخته همانند دانشگاهیان یا فرهنگیان حضور پیدا می کند بی شک مطالب وی نیز باید بر اصولی خاص باشند، یعنی مبلغ مخاطبان و سطح علم آنها را در ارائه اطلاعات و گفته های خود مدنظر داشته باشد.

این استاد حوزوی با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های یک مبلغ این است که در مباحث وی در جامعه بانوان و آقایان باید متفاوت باشد، ادامه داد: همانطور که پیش تر بیان شد یک مبلغ باید روان شناس هم باشد، یعنی بتواند مخاطبین خود را تمیز دهد. به عنوان نمونه اگر آقایان باشد بی شک مطالبی که برای ایشان گفته می شود نسبت به مطالبی که برای قشر بانوان ایراد می شود از نظر کمی و کیفی بسیار متفاوت هستند.

حجت الاسلام منفرد ادامه داد: از سویی دیگر یک مبلغ باید نسبت به مسایل اطراف خود همانند آسیب ها، پتانسیل ها و... با اطلاع باشد. مبلغ باید بتواند به خوبی نقاط ضعف یک جامعه که در آن مشغول تبلیغ است را شناسایی نماید.

وی اظهار داشت: همچنین هنگامی که یک مبلغ در جمع خانواده ها سخنرانی و تبلیغ می کند، باید مطالب آن در حوزه خانواده و آسیب شناسی باشد و از بیان مطالب کلی به شدت پرهیز کند.

این استاد حوزوی با تاکید بر اینکه مخاطبین مجرد برای مبلغین نیز باید جایگاه خود را داشته باشند،  ادامه داد: هنگامی که مبلغ در جمع افراد مجرد به ایراد سخنرانی می پردازند باید دقت داشته باشد که در کلامش مباحثی همانند ازدواج و تاهل را زیر سئوال نبرد.

حجت الاسلام منفرد به ویژگی های ظاهری مبلغین نیز اشاره کرد و گفت: یک مبلغ در وهله اول باید خوشرو، خوش لباس و خوش ظاهر، متبسم و... باشد، لذا با داشتن این ویژگی ها، سخنان مبلغ بیشتر در دل مخاطبین جای خود را باز می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha