پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به تعبیرات نادرست برخی از علمای بی انصاف اهل سنت در خصوص انتظار بیان کردند: مهدویت در شیعه یک عمل فعالانه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»،حضرت آیت‌الله سبحانی امروز در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه در تفسیر آیه « هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» گفتند: اسلام روزی در تمام جهان فراگیر خواهد شد.

ایشان افزودند: برخی بیان کرده اند که این آیه در زمان پیامبر محقق شده است زیرا پیامبر توانست بخش های زیادی از عربستان را تحت پرچم اسلام بیاورد ولی برخی نیز از جمله علمای اهل سنت و شیعه معتقدند که این مساله با نزول حضرت عیسی(ع) (تفسیر اهل سنت) و امامت امام مهدی(عج) محقق خواهد شد.

معظم له بیان کردند: کتاب تفسیر المنار کتاب تفسیری خوبی است ولی متاسفانه حق کشی هایی در حق شیعه و ائمه کرده است؛ وی در این تفسیر مهدویت را موجب تنبلی در جهان اسلام دانست و به همین دلیل این عقیده را رد می کند؛ ولی باید اگر یک نظر کوتاه به روایات اهل سنت در خصوص مساله ظهور و انتظار در کلام رسول الله می کرد چنین حرفی نمی زد.

حضرت آیت الله  سبحانی خاطرنشان کردند: عقیده انتظار کار پرور است و براساس روایات منتظر امام زمان(عج) همچون مجاهدی است که در رکاب رسول اکرم(ص) شمشیر می‌زند، همچنین براساس روایات افضل اعمال، انتظار فرج است.

ایشان گفتند: علمای شیعه و سنی روایات دارای سند صحیح زیادی در خصوص امام مهدی(عج) نقل کردند و افرادی همچون ابن تیمیه، ذهبی، حاکم نیشابوری و ترمذی به صحت روایات در خصوص ظهور امام زمان(عج) اذعان داشتند.

معظم له با ذکر این مطلب که وی ادامه داد: روزی خواهد آمد که فردی برای گسترش عدالت در عالم ظهور می‌کند و ظلم و ستم را از بین می‌برد، گفتند: انتظار در فلسفه شیعه یک عمل است و انتظار بی دلیل نیست و قهرا کسی نمی تواند مدعی بی تحرکی باشد.

ایشان اظهارکردند: رسول اکرم(ص) در مدت 10 سال توانست که شبه جزیره عرب را در اختیار عرب خود بگیرد، اما پس از پیامبر(ص) خلفای ظالم اموی و عباسی بر سر قدرت قرار گرفتند و این خلفا مانع از جهان گیر شدن اسلام شدند، به عنوان مثال ولید از خلفای اموی وقتی به قرآن تفال زد و لفظ جبار برای او آمد قرآن را تیرباران کرد؛ همین خلفا بودند که اسلام را عقب نگاه داشتند و بی دلیل مهدویت را متهم کردند.

حضرت آیت الله سبحانی اظهارکردند: از بین رفتن فساد در زمان امام زمان(عج) نیاز به مقدمه سازی و نیروسازی برای این امام معصوم دارد، اعتقاد به امام مهدی(عج) در انسان روح نشاط و فعالیت ایجاد می‌کند، به عنوان مثال اگر بدانیم مهمان بزرگی در خانه داریم، برای حضور او مقدمه سازی می‌کنیم تا بتوانیم پذیرایی مناسبی از آن مهمان داشته باشیم.

معظم له با اشاره به دلایل سقوط بغداد به دست هولاکو اظهار کرد: دلیل سقوط این شهر به دست مغول‌ها، فساد خلیفه عباسی وقت بود، اما برخی مورخان دلیل سقوط این شهر را خیانت خواجه نصیرالدین طوسی از علمای شیعه آن عصر می‌دانند که اشتباه است.

این مرجع تقلید در پایان بیان کردند: پس از فاجعه منا برخی از روحانیون درباری سعودی به مهدویت حمله کردند و روایات مهدویت را نامعتبر دانستند ولی یک کتاب چاپ شد و علمای با انصاف آن کشور در این کتاب بیان کردند که مهدویت معتبر تر از آن است که کسی بتواند آن را انکار کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha