جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام پژمانفر

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر با بیان اینکهFATF یک قرارداد کاملاً استعماری است و آثار و تبعات بسیار زیادی نیز هم درون کشور و هم در خارج از کشور برای ما دارد، گفت: برجام تجربه ای تلخ و تاریخی برای هرگونه اعتماد به غربی‌ها بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین نصرالله پژمان فر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به پیامدهای منفی و ناگوار لایحه FATF برای کشور و مطرح‌شدن آن در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: آن چیزی که مسلم است اینکه FATF یک برنامه کاملاً استعماری است و آثار و تبعات بسیار زیادی نیز هم درون کشور و هم در خارج از کشور برای ما دارد و ما باید نسبت به این قضیه خیلی مراقبت جدی داشته باشیم و نگرانی‌های هم که وجود دارد به‌حق و لازم است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آن چیزی که مسلم است این که لایحه ارائه‌شده و اقدام مشترک که در واقع چند بخش دارد و روز یکشنبه بیستم خردادماه نیز در مجلس برای بار دوم در ارتباط با عضویت ایران در کنوانسیون با مبارزه با تأمین مالی تروریسم این موضوع مطرح بود.

وی افزود: در رابطه با این مسئله روز گذشته فرصتی شد که با اصرار نمایندگان مجلس و علی‌رغم این که ممکن بود دیدگاه‌های آن‌هایی که به دولت نزدیک است، موافق تصویب آن باشند، اما به این نتیجه رسیدند که درواقع FATF ابهامات فراوانی دارد و ورود ما به این عرصه علی‌رغم تأکید دولت، امکان‌پذیر نیست، لذا تعدادی از نمایندگان تقاضا کردند بررسی آن در مجلس دو ماه به تأخیر بیفتد و دولت نیز در این موضوع موافقت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پژمانفر ادامه داد: امروز مردم به‌شدت نسبت به اتفاقی که برای کشور افتاده بود، نگران بودند و نتیجه نگرانی هم در موضوع برجام برای آنان ایجاد شده بود که مسئولان پای میز مذاکره با غربی‌ها رفتند و هیچ‌ منافعی نیز برای کشور نداشت و باید واقعاً با شک و تردید با آن‌ها (غربی‌ها) وارد مذاکره شد و به‌راحتی تعهدات آن‌ها را نپذیرفت.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه روز یکشنبه بیستم خردادماه و بررسی لایحه FATF در مجلس شورای اسلامی یک پیام خوب داشت و آن نیز انسجام مجلس در ارتباط با منفعت و ضررهایی که متوجه مردم خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان فر با اشاره به اینکه در FATF اشکالات فراوان و نگرانی‌های زیادی نیز داشت، خاطرنشان کرد: ما نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان اینکه این قرارداد یک قرارداد استعماری است و مشکلاتی نیز در کشور فراهم می‌کند توضیحاتی را دادیم و بنده مطمئن هستم که با توجه به مضرات این لایحه و تصمیم قاطع بسیاری از نمایندگان در جلوگیری از تصویب آن، ما این لایحه را در دو ماه آینده نخواهیم دید و دولت نیز از این موضوع برگشت خواهند زد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنده نیز به‌عنوان اینکه نماینده مردم هستم، بیش از چند هزار امضا که همراه خود داشتم را به صحن علنی مجلس آوردم و آن را در معرض دید قراردادم که حاصل پیام‌های مختلفی از خانواده‌های معزز شهدا و مردم بود و در واقع این کار باعث شد مقداری فضای مجلس جدی‌تر شکل گرفت.

وی افزود: بنده فکر می‌کنم باید این موضوع را دقت داشته باشیم ما اصرار داشتیم این لایحه کلاً برگشت کند و قابلیت این را ندارد که اصلاً روی آن کار شود، اما با همکاران خودمان که دو ماه فرصت خواستند، همراهی کردیم. دو ماه فرصت خواستن دو جنبه داشت یکی اینکه آیا امکان تحقق این موضوع وجود دارد که البته دارند بررسی می‌کنند و ما که همه زوایا را بررسی کردیم متوجه شدیم که اصلاً امکان اصلاح در این موضوع وجود ندارد. دوم اینکه ما همراهی کنیم و احساس برنده و بازنده در ارتباط با رد این لایحه در مجلس نباشد چون گاهی با عنوان اینکه بحث‌هایی ایجاد می‌شود بعضی‌ها حس می‌کنند که  ممکن است جناح سیاسی‌شان در ارتباط با این موضوع اشتباهی کرده و این مورد آسیب است، اما ما گفتیم ماهم رأی می‌دهیم به اینکه دو ماه تأخیر بیفتد. هرچند به دو ماه نخواهد کشید که دوستان ما مطمئن خواهند شد این کار را نباید ادامه بدهند و برکتی نه‌تنها برای کشور ندارد بلکه آسیب‌های فراوانی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پژمان فر گفت: نکته‌ای که وجود دارد اینکه ما می‌توانیم مسائل مربوط به کشور را خودمان حل‌وفصل کنیم و البته نقص‌های زیادی داریم و مشکلاتی در کشورها وجود دارد و در کشور ما هم وجود دارد، اما معنای این موضوع آن نیست برای اینکه بخواهیم به دنیا اثبات کنیم، بگوییم در کنوانسیون آن‌ها به‌راحتی واردشده و قرار بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha