سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
چالوس

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع «حمایت از کالای ایرانی» در مدرسه علمیه امام حسین(ع) چالوس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم زهرا خسرو شاهی به عنوان ارائه دهنده بحث در ارتباط با حمایت از کالای ایرانی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان شعار سال 97 نام گذاری شده است، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان مرجع تقلید و در جایگاه ولی فقیه است و رهنمودهای ایشان فصل الخطاب است.

وی افزود: بر اساس طرح 17 ماده ای از سوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی تمامی مؤسسات دولتی، غیر دولتی در حمایت از کالای ایرانی موظفند در ارجاع کار اعم از استفاده از وجوه عمومی یا درآمدهای خود و ... از قانون حمایت از کالای ایرانی حمایت کنند، به این صورت که تمام زنجیره تولیدی اعم از ماده اولیه، ساختار، خط تولید و غیره تا حد امکان تماماً از منابع ایرانی استفاده شده و حتی هیأت مدیره اش تا حد ضرورت از نیروی انسانی ایرانی باشد.

خسرو شاهی با اشاره  به مشکلات پیش روی تحقق شعار امسال، تصریح کرد: پایین بودن کیفیت کالای ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر در روند سرمایه گذاری و تولید کالای ایرانی، مالیات، گرفتن مجوز، اجاره بها، مسئله نظام بانکی که به فتوای اغلب مراجع بانک های ایرانی ربوی بوده، و ... از جمله این مشکلات است.

قرار نیست درهای ورودی کشور را ببندیم

حجت الاسلام اسفندیاری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالوس به عنوان استاد منتقد در این کرسی اعلام کرد: اگر با این نگاه که مقام معظم رهبری هم رهبر سیاسی در جایگاه ولایت فقیه و رهبر کشور و هم مرجع تقلید است به این بحث بپردازیم، حمایت از کالای ایرانی باید از صرف شعار بودن در بیاید؛ به خصوص که خطاب در آن بیشتر با مردم بوده است.

وی اضافه کرد: یکی از  نقدهای وارده بر بحث ارائه شده، کنار گذاشتن تعصب است. البته یکی از وظایف ما در تحقق حمایت از کالای ایرانی این است که تعصب ایرانی مردم را تحریک کنیم. نکته دیگری  این که قرار نیست درهای ورودی کشور را ببندیم، زیرا در بعضی صنایع همچون دارو سازی نیاز به دانش فنی و مواد اولیه بوده و تا قبل از بومی سازی آن نمی توان دست به همچین کاری زد. همچنین بزرگ ترین خریدار نفت ایران، کشورهای کره، چین و هند هستند که پس از ماجرای برجام و عدم تضمین اجرایی در خصوص بندهای آن، به جای پرداخت پول، کالا تحویل ایران می دهند یا کشوری چون روسیه به علت مشکل اقتصادی در ازای خرید خاویار، چوب به ایران می دهد

استاد منتقد ادامه داد: اگر بخواهیم مردم در حمایت از کالای ایرانی از جهت تعصب تحریک کرده و دولت همچنان کالا وارد کند، نمی توانیم پاسخگوی مردم باشیم، لذا  باید عزم دولت و همدلی ملت با هم باشد

رئیس اداره تبلیغات اسلامی چالوس با اشاره به مشکلات استفاده از  تولیدات داخلی گفت: در تولید کالای داخلی نداشتن تنوع در طراح و رنگ، عدم برندسازی، بالا بودن قیمت کالاهای با کیفیت، وجود قوانین دست و پاگیر هم در تولید و هم در سرمایه گذاری از معضلات دیگری است که سد راه تحقق این موضوع است.

وی تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات زیاد کالای خارجی در رسانه ملی، فضای مجازی و در سطح شهرهای کشور معضل جدی هست. به عنوان نمونه  بزرگترین بیلبورد تبلیغاتی که در غرب یا کل استان مازندران هست، ساعت تولید کشور فرانسه را تبلیغ می کند. معضل جدی دیگری که نباید مغفول بماند این است که خود تولید کننده نسبت به کیفیت کالای تولیدی خویش ایمان دارد یا نه؟

شعاری برخورد نشود

حجت الاسلام مطهری، استاد داور تحقیقات پایانی حوزه علمیه خواهران به عنوان استاد داور بیان کرد:  اگر  حمایت از کالای ایرانی را  تنها به عنوان شعار بدانیم، این بحث با پایان رسیدن سال97 به اتمام می رسد، اما باید به نامگذاری سال به عنوان پیام بنگریم تا منعقد و محقق شود.

وی افزود: طی 10 سال گذشته اکثر پیام های سال، پیام اقتصادی با عناوین مختلف بوده که در سال 97 به صورت جدی تر مطرح شده است. حال چه کنیم تا این پیام محقق گردد؟ دولت که منظور همه مجموعه ای است که در بدنه دولت کار می کنند اعم از تولید کننده، صادر کننده، قانون نویس، مجری قانون و ... باید در تحقق این پیام به طور جدی وظیفه خود با دقت در قوانین، نظارت بر اجرای قوانین و تغییر سیستم اقتصادی را انجام دهند. به عنوان مثال ، برای راه اندازی یک کارگاه تولیدی، وامی در حمایت از تولید کننده تخصیص یابد و نظارتی بر این باشد که آیا وام گرفته شده و برای این منظور هزینه شده یا نه؟ گاهی وامی دریافت می گردد اما تولید آن کارگاه رونقی نیافته  و در پرداخت اقساط وام دچار مشکل می شوند که در این جا لازم است زمان بازپرداخت وام را تا دو سال افزایش دهد.

استاد حوزه مازندران خاطر نشان کرد: نکته دیگری که توجه به آن لازم است فرهنگ سازی است. ما چند دهه با این فرهنگ که کالای ایرانی به درد نمی خورد یا ایران قادر به تولید کالای با کیفیت نیست، زندگی کرده ایم، لذا برای تحقق حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ درست جایگزین فرهنگ غلط شود، البته این مسئله زمان بر است.

حجت الاسلام مطهری یادآور شد: باید به نقش رسانه ها در کشور توجه جدی شود. مثلا با وجود مضر بودن پفک برای کودک همچنان شاهد تبلیغ این کالا در رسانه ملی هستیم. تعصب مطرح شده در فرمایشات مقام معظم رهبری عرق ملی داشتن است. مردم به مسئولین نگاه می کنند.. مسئولین ما تا چه اندازه از کالای ایرانی حمایت کرده اند؟ شما به عنوان طلاب و مبلغ تا چه اندازه  در حمایت از کالای ایرانی تبلیغ نمودید؟؟ »

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha