سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت‌الله‎ سبحانی بیان کردند: عذاب الهی مشمول کسانی خواهد شد که معیشت مردم را مختل می کنند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله سبحانی امروز 21 خردادماه در جلسه تفسیر قرآن در مجتمع آموزش عالی فقه با اشاره به آیه 34 سوره برائت « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا يُنْفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» گفتند: خداوند در این سوره به مباحثی پیرامون علمای یهود و نصاری اشاره می کند.

معظم له افزودند: خداوند یکی از بدترین خصوصیات علمای یهود و نصاری را خرید و فروش اوراد مغفرت و جایگاه اخروی به مردم می داند و این مساله خورد مال حرام از مردم و رشوه گرفتن از آنها تعبیر می کند.

ایشان گفتند: البته خداوند در این خصوص از عبارت «ان کثیرا» به معنی اغلب اشاره می کند که نشان دهنده انصاف و عدالت و حق محور بودن قرآن است زیرا قرآن نیز به این مساله اشاره دارد که این خصوصیات بد را همه علما نداشتند بلکه اکثر این علما چنین می کردند ولی در این بین نیز انسان های پاکدستی بودند که مردم را به سوی خدا و رفتارهای نیک دعوت می کردند.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهارکردند: آن دسته از علمایی که از مردم برای به بهشت رفتن رشوه می گرفتند و اوراد مغفرت را در بین مردم به فروش می رساندند در واقع مانع راه دین و خداوند می شدند و اگر می خواستند مثل اقلیت خود عمل کنند جایگاه خود را در مقابل مردم از دست می دادند و از نظر مالی نیز متضرر می شدند.

ایشان با ذکر این مطلب که قرآن با ثروت اندوزی و دوری از یاد خدا مخالف است عنوان کردند: خداوند در آیه بعدی یعنی آیه « يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ » بیان می کند که افرادی که همیشه دنبال پول هستند باید بدانند که این گنجینه ها روزی بر سر آنها آوار می شود و پهلو و سر و بدن آنها را می گدازد.

معظم له بیان کردند: نباید عذاب و آتش دنیا را با آخرت یکسان دانست زیرا ذره ای از آتش آخرت یک شهر را می سوزاند؛ همچنین افرادی که از زکات رفتن اجتناب می کنند نیز مشمول عذاب عظیم الهی خواهند شد.

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کردند: آخرت در واقع تجسم اعمال انسان در دنیا است؛ طلا، نقره و اسکناس‌های انسان در دنیا در عالم برزخ و عالم آخرت به صورت‌های مختلفی ظاهر می‌شود، هیچ مانعی ندارد که یک شی دارای چند ظهور باشد، ممکن است نمازی که هر روز در دنیا می‌خوانیم، در برزخ و قیامت به اشکال دیگر ظاهر شود.

ایشان سخت کنندگان معیشت مردم از گروه هایی دانست که خداوند هشدارهای شدیدی به آنها می دهد تصریح کردند: این افراد که با احتکار موجب بدبختی مردم می شوند مشمول هشدار خداوند نسبت به عذاب بزرگ در آخرت هستند؛ زیرا این افراد باعث ایجاد مشکلات بزرگ در جامعه اسلامی می شوند.

معظم له با اشاره به آثار بد احتکار بیان کردند: شاید احتکار یک سود مقطعی برای افراد داشته باشد، ولی عاقبت این کار بسیار سخت و سنگین و سهمگین خواهد بود و خداوند این افراد را به شدت عذاب می کند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha