جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری»

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: کار زیر بنایی تری را در حقوق بشر باید انجام دهیم و در چنین وضعیتی اعتراض های ما متناسب با حجم وضعیت جهانی نیست و لذا می توانیم قوی تر و اساسی تر بروز نماییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نشست علمی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» که عصر دوشنبه در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد، به چالش هایی که ادیان به خصوص دین اسلام را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: در این زمینه کم کاری و قصور مطالعاتی و پژوهشی داریم.

وی اظهار کرد: آنچه در این زمینه تولید می شود عرضه نمی کنیم و درموضع انفعال قرار گرفته ایم و لذا حوزه باید فضا و بستر چنین نگاه و فعالیتی را برای اسلام و دین اسلام و امت فراهم کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: این نشست بسیار خوبی است که تشکیل شده، اما کافی نیست و کار زیر بنایی تری را در حقوق بشر باید انجام دهیم و در چنین وضعیتی اعتراض های ما متناسب با حجم وضعیت جهانی نیست و می توانیم قوی تر و اساسی تر بروز نماییم.

وی گفت: اگر بخواهیم مقایسه ای انجام دهیم نباید به سمت فروع، اجزا و بخش های حقوق بشری برویم و باید کار اساسی تری کنیم و به نظر می رسد از کرامت باید شروع کنیم که هم حقوق بشر اسلامی و هم حقوق بشر امروزی غربی بر آن تأکید دارد و این نقطه مشترک ما با آن ها است.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی با بیان اینکه ما با دو سنخ کرامت مواجه هستیم که عبارت است از کرامت تکوینی و کرامت تشریعی، افزود: کرامت تکوینی یعنی انسان با کرامت آفریده شده است و هم حقوق بشر می گوید انسان دارای کرامت ذاتی است هم میراث ما بر واژه کرامت تمرکز دارند.

وی با اشاره به اینکه در کنار کرامت تکوینی کرامت تشریعی قرار دارد که به قانونگذاری و آداب و رسوم می پردازد، ابراز داشت: همه بر کرامت تأکید داریم و همه مبنای حقوق بشر را کرامت می بینیم.

استاد حوزه ادامه داد: در ارتباط با کرامت تکوینی دو اختلاف با حقوق بشر امروزی داریم که اختلاف اول این است که آن ها در ابتدا کرامت را به خود انسان بازگشت می دهند؛  ولی ما نقطه شروع را الله می دانیم و اختلاف دیگر این است که آن ها می گویند انسان دارای کرامت است و به بعد آن توجه نمی کنند، ولی ما به بعد آن نیز توجه داریم.

وی مطرح کرد: از حیث کرامت تشریعی نیز آن ها به کرامت اجتماعی معتقد اند که ما در اسلام و فقه اسلامی نیز به آن اعتقاد داریم و حوزه های علمیه باید ابعاد آن را ارائه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی کرامت عبودی را مطرح کرد و تصریح کرد: در پیشگاه خدا باید بنده خدا باشیم که این در کرامت اجتماعی امروزی وجود ندارد.

وی به کرامتی دیگر پرداخت و افزود: روزگاری انسان سرای دنیا برای او از بین می رود و این نعمتی که امروزه برای انسان وجود دارد، کرامت است؛ اما انسان استحقاق بهشت دارد و این کرامت را قائل هستیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha