جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
عضو شورای حوزه علمیه یزد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مدرسی با اشاره به ضرر استعمال دخانیات از نظر فقهی در سه بُعد، گفت: استعمال دخانیات از نظر فقهی در سه بُعد ضرر به نفس، ضرر به غیر و ایذا به غیر قابل بررسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی، نایب رئیس شورای حوزه علمیه یزد در همایش «رویکرد برنامه های فرهنگی در کاهش مصرف دخانیات» با بیان اینکه استعمال دخانیات باید از ابعاد و زوایای مختلف نظیر اقتصادی، بهداشتی، روانی، اجتماعی و بُعد فقهی مورد توجه قرار گیرد، گفت: در بعد اقتصادی علاوه بر هزینه های فرد و خانواده در دنیا 6 درصد از هزینه های حوزه بهداشت و سلامت به خاطر افراد سیگاری است.

وی با اشاره به ابعاد فقهی در این زمینه افزود: استعمال دخانیات از نظر فقهی در سه بُعد ضرر به نفس، ضرر به غیر و ایذا به غیر قابل بررسی است.

حجت الاسلام والمسلمین مدرسی تاکید کرد: طبق آمار 84 درصد سیگاری ها در کشورهای در حال توسعه و کم درآمد حضور دارند و در برخی از همین کشورها هزینه های سیگار فرد ده برابر هزینه آموزشی است و باید توجه داشت که اگر جامعه ای بخواهد رشد کند، نیازمند نگاه جدی و ویژه به این جزئیات است.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان یزد با اشاره به اینکه متاسفانه کنترل میزان مصرف دخانیات به سختی امکان پذیر است، تصریح کرد: علاوه بر فرهنگ سازی عموم افراد در جامعه، دولت و مجلس نیز باید جدی تر وارد این عرصه شوند. مثلاً دولت ها می توانند به جای اینکه از تولید کنندگان برای تامین برخی هزینه ها مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند، با افزایش مالیات دخانیات این کار را انجام داده و جامعه را نیز به سمت سلامت بیشتر سوق دهند.

انتهای پیام/313/23

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha