پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کتاب آثار گناه

حوزه/ کتاب «تاثیر گناه بر معرفت» اثر خانم زهرا پورسینا توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده و شامل ۶۴۸ صفحه می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، کتاب «تاثیر گناه بر معرفت»  اثر  زهرا پورسینا توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده فلسفه و کلام  منتشر شده که با تکیه بر آرای امام محمد غزالی به تاثیر گناه بر معرفت پرداخته  و شامل ۶۴۸  صفحه می باشد.

در این کتاب بیان می شود که معرفت یقینی در نظام معرفت شناسی غزالی، با عنایت به تاثیر و تاثرات متقابل ساحت های نفس، محصول فرآیندی معرفتی - اخلاقی است. در این نظام، عالی ترین مرتبه معرفت، مرتبه نبوی است و غایت نهایی آفرینش همه انسان ها نیز دستیابی به چنان سطحی از معرفت است. به باور نگارنده این سطح از معرفت، معرفتی کشفی است، ولی نه به معنای صوفیانه، بلکه کشفی مبتنی بر برهان که به لحاظ ماهوی ظهور عالی تر مرتبه عقل استدلالی است.

دستیابی به چنان مرتبه ای افزون بر تحصیل علم، مستلزم پاکسازی ساحت های عاطفی - ارادی از گناه است. تاثیر گناه بر معرفت در اندیشه غزالی تاثیری واقعی و نفس الامری است و عقل برای روی کردن به مبادی عالی، نیازمند یاری کسی است که در مرتبه عقل قدسی قرار دارد؛ از این رو نیاز انسان ها به نبی، نه به دلیل ناتوانی عقلشان، بلکه به دلیل آسیب پذیری عقل از تاثیرات گناهان و نیازمندی به محافظت از توانمندی آن است.

این کتاب از سه بخش مباحث تمهیدی شامل غزالی و ساحت های نفس، ماهیت انسان، اقتضائات همراهی نفس و بدن، ساحت عقیدتی، ساحت اداری، ساحت عاطفی؛ در بخش دوم تاثیر ساحت های غیر عقیدتی بر ساحت عقیدتی: شامل جایگاه و ارتباط ساحت های نفسانی با یکدیگر در نظر غزالی، ارتباط های گوناگون میان ساحت های نفسانی، تاثیر علایق و  خواسته ها برکارکرد ذهن، تاثیر قصد و نیت بر تحصیل معرفت و در بخش سوم تاثیر گناه بر معرفت: شامل گناه وصفی نفس الامری، عقلانیت معرفت یقینی، ماهیت تصدیقی و عینی دریافت های عقل و عالی، تاثیر گناه بر روی کردن عقل به حقایق، تاثیر گناه بر فرایند کسب معرفت و  تاثیر گناه بر طلب معرفت تشکیل شده است.

پایان کتاب نیز دارای دو بخش کتابنامه و نمایه ها شامل آیات، اعلام و مشاهیر، موضوعی، مکان ها و کتابه است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(نشر پژوهشگاه) مراجعه کرده و یا با تلفن: 37832834-025 تماس بگیرند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha