پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علی اکبر نوایی

حوزه/ مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: علومی که امروزه در مراکز دانشی و دانشگاهی تدریس می شوند، به جز مواردی اندک و نه در قامت ایده های بلند انقلاب اسلامی هنوز از وجود رگه های سکولاری و اومانیستی نشأت می گیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر نوایی در نشست هم اندیشی نخبگان و استعدادهای برتر حوزه و دانشگاه در محل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: نخبگان علمی و دینی، سهم هدایت کننده در تحولات بزرگ اجتماعی در عرصه های علمی، فرهنگی، دینی، سیاسی و اجتماعی دارند.

وی با اشاره به اینکه نخبه شخصیتی فعلیت یافته و سرمایه علمی، فکری و معنوی جامعه است، اظهار کرد: اینگونه فردی اگر چه مسئولیت رسمی اجتماعی و مدیریتی هم نداشته باشد، والاترین و بالاترین مسئولیت یعنی درک واحساس وظیفه را داراست.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در ادامه به رسالت امروز نخبگان اشاره و اذعان کرد: علومی که امروزه در مراکز دانشی و دانشگاهی تدریس می شوند، به جز مواردی اندک و نه در قامت ایده های بلند انقلاب اسلامی هنوز از وجود رگه های سکولاری و اومانیستی نشأت می گیرد و به نوعی در منظومه هدفی، فکری و فرهنگی جامعه ما تعریف نمی شوند.

وی با بیان اینکه دروس دانشگاه نیاز به باز تعریف، پیرایش، قدسی  سازی، تزکیه و تطهیر دارد و این امر بر عهده حوزه و دانشگاه است، افزود: برخی از نخبگان نسخه ای را به جامعه امروزی ما ارائه می دهند که متناسب و متناظر با جامعه اسلامی نیست؛ اینها نمی توانند در جامعه سبب حرکت و تحولی مثبت باشند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: اگر نخبه انجماد یابد و فقط در فضای حوزه و دانشگاه تاری بتند و در لاک فردیت خویش فرو رود نمی تواند نقش و رسالتی که خدا برعهده اش نهاده را ایفا کند.

حجت الاسلام و المسلمین نوایی با اشاره به اینکه حرکت خودجوش و انگیزه بالا اهرم حرکت مثبت و تاثیرگذار نخبگان است، اظهار کرد: نخبه، آینده ساز است و امید، پویایی، تحرک، بهره وری از فرصت ها باید در او چنان نهادینه باشد که جامعه را به پویش وا دارد.

وی با تاکید براینکه نخبگان در عرصه علوم انسانی، رسالت بزرگی دارند، گفت: علوم دانشگاهی تقریبا ماهیت سکولار دارد زیرا اکثر این علوم از آبشخور سکولار و اومانیست است و چنین علومی، قدرت ابتکار، خلاقیت، نوشدن، روپای خود ایستادن و اصول دیگر را به مسلخ می برند.

مسئول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان یادآورشد: لازمه اسلامی سازی علوم انسانی آن است که منطقی اتفاق بیفتد و این امر والا در حوزه و دانشگاه به صورت کاری مشترک رقم بخورد و آن منطق انطباق است و باید نیازها، واقعیت ها و حقایق دین را در نظر بگیریم و آنها را با دین بسنجیم و موارد انطباق را محتواسازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین نوایی با اشاره به اینکه جلساتی در سال۹۶ با حضور روسای حوزه و دانشگاه پیرامون امور انطباق برگزار شده است بر خلق فرصت های نوین و جدید در این عرصه تاکید کرد.

همچنین، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این نشست با اشاره به اینکه این جلسه موجب هم اندیشی بیشتر حوزه و دانشگاه است، گفت:به منظور استفاده از ظرفیت نخبگانی استان، شبکه دانشگاه‌های استان شکل گرفت که به نوعی هم‌اندیشی بین حوزه و دانشگاه است.

وی افزود: به طور قطع حوزه و دانشگاه مباحث مشترک و نقاط قوت بسیاری دارند که می‌توانند  به یکدیگر کمک کنند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha