پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ اگر در مکتب و جبهه عقیدتی، معارف دینی خوب تبیین نشود روحیه ولایتمداری افراد دچار خلل و بحران می شود و یکی از خلاء های اصلی نیز در زمینه ولایت پذیری عدم تبیین و گفتمان سازی است.

به گزارش پایگاه خبری «حوزه» از گرگان، «خانم سمیه امیری» در جمع اساتید، کارکنان و طلاب مدرسه علمیه خاتم الاوصیاء(عج) شهر فاضل آباد و جمعی از بانوان این شهر، به بحث پیرامون اهمیت ولایت فقیه پرداخت و گفت: یکی از رموز اصلی در هشت سال دفاع مقدس و قیام های متعددی که در طول تاریخ برای انقلاب انجام شد از جمله قیام خونین 15 خرداد، تبعیت از رهبری و ولایت مطلقه فقیه بوده است.

وی با بیان این که اگر در مکتب و جبهه عقیدتی، معارف دینی خوب تبیین نشود روحیه ولایتمداری افراد دچار خلل و بحران می شود، افزود: یکی از خلاء های اصلی ما نیز در زمینه ولایت پذیری، عدم تبیین و گفتمان سازی است.

این راوی دفاع مقدس با اشاره به این که زمانی می توان موضوعی را ریشه ای و عمیق بررسی نمود که مفهوم شناسی آن موضوع مدنظر گرفته شود، توضیح داد: در بحث ولایت فقیه نیز مسئله مفهوم شناسی مطرح است که ولایت فقیه؛ رهبری و زعامت فقیه عادل و با کفایت در جامعه اسلامی در راستای حاکمیت اسلامی و ولایت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(علیهم السلام) است.

امیری افزود: تنها خداوند متعال است که حق مالکیت و ولایت را بر انسان دارد و این حق را بعد از خود به پیامبر(ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام ) تفویض نموده و بعد از آنها استمرار این ولایت به ولی فقیه می رسد.

وی در بیان ادله عقلی و نقلی اثبات ولایت فقیه، توضیح داد: از دلایل عقلی اثبات این امر، نیاز به حکومت در جامعه هست چرا که تشکیل حکومت، عالی ترین منافع و مصالح افراد جامعه را حفظ می کند و چنین اتفاقی ممکن نیست، مگر با حکومت دینی اسلامی که در راس آن امام معصوم(ع) باشد.

مبلغ حوزوی ادامه داد: با عقل اثبات می شود که زمانی امام معصوم(ع) حضور نداشته باشد، دلیل بر تعطیلی حکومت نمی باشد، بلکه باید کسی زمام حکومت را در دست بگیرد که نزدیکترین شرایط را به امام معصوم(ع) و شاخصه هایی مانند عدالت و با کفایت بودن و فقاهت را دارا باشد.

امیری مهم ترین دغدغه شهدا را بحث تبعیت از رهبری و ولایت مطلقه فقیه دانست که لازمه رسیدن به حکومت مهدوی است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha