پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی

حوزه/عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه دستاورد های ماه رمضان را نباید در تعطیلات عید فطر از بین برد، گفت: افرادی که در عید فطر به مسافرت می‌روند نباید عید خود را با گوش کردن موسیقی های مبتذل و لهو و لعب با گناه بگذرانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بعدازظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر (س) با اشاره به اهمیت ماه رمضان اظهار داشت: بر اساس روایتی از امام صادق علیه‌السلام دو موقعیت در سال برای آمرزش گناه مناسب است، رمضان و روز عرفه.

وی افزود: اگر کسی در ماه رمضان آمرزیده نشود، آمرزیده شدن او در ماه‌های دیگر مشکل است، مگر اینکه در عرفه مورد آمرزش خداوند قرار گیرد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به نکاتی پیرامون عید فطر اشاره و عنوان کرد: هر فردی نتیجه اعمال خود را قطعاً خواهد دید و جایزه آن را دریافت می‌کند، چراکه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید عید فطر روز جایزه است.

وی نگاه ائمه(ع) به عید فطر را ویژه دانست و تصریح کرد: افرادی که در ماه رمضان روزه گرفتند و از برکات آن بهره‌مند شدند، از پاداش آن بهره خواهند برد افرادی که از این ماه غافل بودند، خسارت خواهند دید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بابیان اینکه ماه رمضان و قیامت به یکدیگر شباهت دارند، خاطرنشان کرد: بنا به روایات از ائمه(ع) انسان باید هنگامی‌که برای نماز از خانه بیرون می‌رود به یاد خروج از قبر و قرار گرفتن در برابر خداوند بیفتد، هنگامی‌که برای نماز می‌ایستد باید به یاد ایستادن در برابر خداوند و حساب‌رسی در آخرت بیفتد و همچنین هنگامی‌که بعد نماز از مصلا برمی‌گردد باید به یاد روزی بیفتید که خطاب به انسان گفته می شود به‌سوی بهشت یا جهنم بروید.

وی ابراز کرد: افرادی که در  عید فطر به مسافرت می‌روند نباید عید خود را با گوش کردن موسیقی مبتذل و لهو و لعب بگذرانند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی به دستاوردهای ماه مبارک رمضان اشاره و عنوان کرد: قرائت قرآن، انفاق، همدلی و انسجام را باید بعد از ماه مبارک رمضان حفظ کرد چراکه از ارزش‌های ماه رمضان به شمار می‌روند.

وی یکی از اسامی قیامت را یوم‌الحساب دانست و تصریح کرد: انسان باید به‌صورت شبانه‌روزی به حسابرسی اعمال دنیوی و اخروی خود بپردازد، امام صادق علیه‌السلام نیز بهترین زمان حسابرسی به اعمال را پیش از زمان خواب می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی ادامه داد: پیدا کردن عیب‌ها و گناهان دو نتیجه حسابرسی انسان در این دنیا به شمار می‌رود که اهمیت زیادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم در قیامت، یکی از پرسش ها از انسان‌ این است که چرا به‌حساب خود رسیدگی نکرده‌ای، بنابراین انسان باید همه روزه دقایقی به اعمال خود رسیدگی کند تا در آخرت دچار مشکلات نشود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی اجر و پاداش را جدای از قبولی طاعات و عبادت دانست و بیان کرد: حضرت علی علیه‌السلام می‌فرماید مهم‌تر از هر عملی قبولی آن است، اعمالی که انسان انجام می‌دهد دارای سه مرحله صحت، قبولی و کمال است.

وی به پنج شرط قبولی در عمل اشاره و تصریح کرد: باور به خدا و ولایت امیرالمؤمنین(ع)، شرط اقتصادی(لقمه حلال)، شرط اخلاقی، شرط اجتماعی و شرط تقوا، پنج شرط قبولی اعمال به شمار می‌رود که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha