چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: انجمن اصول فقه حوزه علمیه در دوره جدید تلاش دارد، فعالیت های علمی بهتر و قوی تری در ارتباط با اصول فقه شیعه در قالب نشست های علمی و انتشار در فضای مجازی برای معرفی و قوت آن به دنياي اسلام، اهل سنت و مجامع علمي داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی در گفت گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با تشریح برخی از فعالیت های انجمن اصول فقه حوزه، گفت: انجمن اصول فقه حوزه از زمان تأسیس، فعالیت های زیادی انجام داده، از جمله برگزاری بیش از 100 نشست علمی باعناوین مختلف اصول فقه شیعه، اصول فقه مقارن و تاریخ، علم اصول، ترابط علم اصول با علوم دیگر، مثل علم اصول و هرمنوتیک، كاربردهای مسائل علم اصول در فقه و علوم مرتبط بوده است.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه علمیه بابیان اینکه این انجمن در زمینه کاربردی کردن علم اصول فعال است، افزود: برگزاری کارگاه های متعدد علمی برای کاربردی کردن علم اصول، مانند کاربرد استصحاب کلی در فقه و کاربرد مشتق در فقه  از جمله این موارد بوده، این فعالیت ها در ارتباط با کاربردی کردن علوم به وسیله اساتید فن  مرتبط،انجام گرفته است.

صدور گواهی آموزشی پژوهشی برای 200 نفر

وی عنوان کرد: از دیگر فعالیت های انجمن، صدور گواهی آموزشی پژوهشی برای 200 نفر از شرکت کنندگان در کارگاه موضوع شناسی، کاربرد علم اصول در حقوق، تدوین و نشر کتابهایی چون اولویت های پژوهشی و تطبیقات الاصولیه فی الفقه، کاربرد قوائد علم اصول در فقه، تدوین اصول الفقه فی تفسیر القرآن، تدوین و نشر کتاب شکوه مرجعیت در دو مجلد در سال 94، تدوین و نشر کتاب سایه بر آفتاب، سرگذشت زندگی مرحوم آیت الله بروجردی به صورت رُمان  بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی برگزاری کرسی نظریه پردازی با عناوین« اختصاص الجزئیه والشرطیه بغیر القاصر و المضطر» با ارائه استاد قائنی، موضوع شناسی، دانشی نو و مبانی آن با ارائه استاد ظهیری، اعتباری یا حقیقی بودن قضایای اصول فقه با ارائه استاد محمدی از فعالیت هاي دیگر انجمن اصول فقه برشمرد.

همکاری با علمای اهل سنت در زمینه برخی موضوعات اصول فقه مقارن

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه با بیان اینکه اعضای این انجمن با علمای اهل سنت در زمینه برخی موضوعات اصول فقه مقارن، نشستی برای هم افزایی و هم فکری بهتر برگزار کردند، گفت: این اعضاء امیدوارند بتوانند در دوره جدید، فعالیت های علمی بهتر و قوی تری در ارتباط  با اصول فقه شیعه در قالب نشست های علمی و انتشار در فضای مجازی برای معرفی و قوت آن به دنياي اسلام، اهل سنت و مجامع علمي داشته باشند.

برگزاری 12 نشست علمی در دانشگاه ها

وی عنوان کرد: همچنین اعضای انجمن اصول فقه برای فعالیت قوی تر، تعامل علمی با بعضی دانشگاها داشته که از جمله آن برگزاری 12 نشست علمی به صورت مشترک با دانشگاه امام صادق(ع) در موضوعاتی چون اصول فقه و روش های نوین فهم نوین متن، قلمرو کاربرد قواعد الاصول، تبار شناسی مسائل علم اصول، چیستی و چرایی اصول فقه حکومتی، خطابات قانونيه و نقش موضوع در استنباط بوده است.

این استاد حوزه برگزاری نشست علمی در زمینه طرح بانکداری اسلامی جمهوری اسلامی با حضور و سخنرانی حجج الاسلام والمسلمین عباس موسویان و مصباحی مقدم را از دیگر فعالیتهای انجمن اصول فقه عنوان کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: این انجمن همچنین در ادامه فعالیت های خود، تفاهم نامه هايی با بسیاری از مؤسسات حوزوی مانند دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه، برای برگزاری نشست ها و فعاليت هاي علمی و تعامل فکری، داشته است.

رئیس انجمن فقه و اصول حوزه افزود: همچنین اعضای انجمن توانستند در ادامه فعالیت ها، بعد از 56 سال از زمان رحلت بزرگ مرجع تقلید جهان تشیع مرحوم آیت الله العظمي بروجردی، برای اولین بار نکوداشت علمی این عالم ربانی را همراه با چهار نشست اصولی، فقهی، رجالی و درایت اجتماعی سیاسی در ارتباط با این شخصیت عملی و مرجع تقلید برگزار کنند.

 وی همکاری با کتاب سال حوزه برای ارزیابی و داوری، همکاری با مدارج علمی درباره ارزیابی پایان نامه ها، ديدار و همفكري با بسیاری از بزرگان حوزه، مراجع تقلید، استفاده از رهنمودهايي از بزرگان حوزه برای ادامه بهتر کار فعالیت های علمی و رفع نگرانی های رهبرمعظم انقلاب در مورد برگزاری نظریه پردازی و تولید علم از دیگر فعالیت های انجمن اصول فقه عنوان کرد.

برگزاری اولین کرسی نظریه پردازی

این استاد حوزه عنوان کرد: در همین رابطه انجمن فقه با مجوز از شورای اعطاء علمی حوزه، اولین کرسی نظریه پردازی را با حضور کارشناسان و اساتید برگزار کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گفت: از دیگر فعالیت های این انجمن برگزاری ششمین مجمع عمومی اصول فقه و چهارمین دوره انتخابات هیئت مدیره انجمن اصول فقه با حضور اساتید خارج فقه و اصول سطوح عالی بود و در این دوره از انتخابات مجمع، حجج اسلام و المسلمین سید صادق محمدی، بنیادي، احمدی فقیه یزدی، خزائلی، واعظ موسوی، هاشم نیازی، نجفی بستان به ترتیب به عنوان رئیس، نائب و اعضای هیئت مدیره جدید نجمن اصول برگزیده و معرفی شدند.

وی ضمن قدردانی از  زحمات اعضای سابق انجمن اصول فقه که برای رشد علمی و برگزاری نشست های تلاش و کوشش کردند، اظهارداشت: این انجمن برای ادامه بهتر و قوی تر فعالیتهای علمی، نیازمند همکاری با اساتيد، محققان، پژوهشگران حوزه و دانشگاه در رشته هاي فقه و اصول دعوت به همكاري است.

رئیس انجمن اصول فقه افرود:علاقه مندان برای همکاری می توانند با دفتر این انجمن واقع در ابتدای بلوار جمهوری، ک 2 ساختمان انجمن های علمی حوزه، انجمن اصول فقه در ساعت اداری مراجع نمایند.

40/313

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha