شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پرچم آمریکا

حوزه/ عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ضمن اشاره تاریخی به پیامدهای سنگین سازش با طاغوت تصریح کرد: متاسفانه غرب باوران در داخل کشور با وجود تجربه ناکارآمدی برجام همچنان به کدخدا اعتماد دارند.

حجت الاسلام محمد ملک زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که این روزها افرادی که با وجود آشکار شدن ناکارآمدی برجام همچنان به دفاع از آن پرداخته و با چنگ و دندان سعی در حفظ و احیای یک توافق مرده دارند را باید به چند دسته تقسیم کرد، گفت: گروه اول دروغ پردازان و القاکنندگان ترس از جنگ در داخل و خارج کشور هستند که از ابتدای پرونده هسته‌ای ، همواره این گروه‌ها تلاش نموده‌اند تا برای ملت ایران این دروغ بزرگ را جا بیندازند که تلاش ایران برای هسته‌ای شدن و دستیابی به فناوری مهم و استراتژیک هسته‌ای اقدامی است که در نهایت ملت ایران را به جنگی بزرگ وارد می سازد.

وی افزود: این پروژه همان پروژه مورد نظر آمریکا و اروپا در عقب‌مانده نگهداشتن ملت ایران است که با حمایت برخی جریانات معاند و یا ترسو و ناآگاه در داخل کشور، به طور مستقیم حرکت و پیشرفت جامعه ایران را هدف قرار داده است.

وی اضافه کرد: دسته دوم گروهی غرب‌شیفته هستند که همچنان می کوشند اعتماد از بین رفته ایران به غرب را بازسازی کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین بیان داشت: گرچه تجربه برجام نشان داد که بی اعتمادی ملت ایران به خصوص مقام معظم رهبری به غرب و در راس آن دولت آمریکا کاملاً بجا بوده اما این گروه به علت تعلق خاطری که به غرب دارند، در نقش وکیل مدافع آن به ویژه دولت آمریکا ظاهر شده و همچنان اصرار دارند که اعتماد ما به غرب را اقدامی درست معرفی نموده و این گونه القا کنند که ایران راهی جز همراهی با نظم نوین جهانی مورد نظر غرب در مسیر پیشرفت کشور ندارد.

وی گفت: این در حالی است که این روزها حتی سیاستمداران غربی و آمریکایی نیز به اشتباه بودن سیاست خارجی آمریکا و پیش بینی درست ایران و مقام معظم رهبری در غیر قابل اعتماد بودن دولت آمریکا اذعان نموده‌اند،چنان که چندی پیش جان کری، وزیر خارجه اسبق آمریکا، در مصاحبه با یک روزنامه سوئیسی ضمن انتقاد شدید از موضع رئیس جمهور آمریکا در برابر ایران از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای به عنوان اشتباهی راهبردی یاد کرد که نگرانی‌های رهبر معظم انقلاب را تائید کرده است.

حجت الاسلام ملک زاده همچنین بیان داشت: دسته و گروه سوم را باید گروهی سازش‌طلب، ترسو و پیرو مذاکره و تسلیم بنامیم که این گروه که به دلیل دنیاطلبی مفرط و دلبستگی به مظاهر مادی، اعتقادی به مقاومت و پایداری در برابر ظلم ندارند و زندگی کردن در دنیا را به هر قیمتی بر مقاومت و به خطر انداختن جان خویش ترجیح می‌دهند.

وی افزود: اینان به زعم خویش ساده‌ترین راه را که گمان می‌کنند تسلیم شدن در برابر حرف زور و سازش با ظالم است برمی‌گزینند، غافل از آن که این انتخاب برخلاف تصور ایشان هرگز ساده‌ترین راه نبوده و حتی مطامع دنیوی آنان را نیز تامین نخواهد کرد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه تاکید کرد: اساساً مروری بر تجارب گذشته به خصوص حوادثی که در صدر اسلام برای جامعه مسلمین به وقوع پیوست بهترین درس عبرت برای این گروه سازشکار است، چه آن که بیشترین رنج و خون دل اهل بیت (ع) در دوران صدر اسلام مربوط به همین جریان دنیاطلب و سازشکار بوده است؛ موضوعی که گاه پیشوای معصوم را ناگزیر به انتخاب گزینه‌ای وادار می‌نمود که اگر در برابر چنین مردمی قرار نمی‌داشت، هرگز آن را انتخاب نمی‌فرمود.

وی گفت: واقعه صلح امام حسن مجتبی(ع) با معاویه یکی از همین موارد است، چه آن که امام در برابر مکر و خدعه معاویه با مردمی سازشکار و دنیاطلب مواجه بود و پس از اتمام حجت‌های فراوان و عدم همراهی مردم ناگزیر صلح را پذیرفت در حالی که بارها و بارها مردم را نسبت به پیامدهای سستی‌ها و عافیت‌طلبی‌های ایشان هشدار داده بود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین ابراز داشت: تاریخ اسلام نشان می‌دهد همان مردمى كه حاضر به جنگ در ركاب امير مؤمنان علي  (ع) و امام حسن (ع) نبودند و به اشتباه تصور مى‏كردند با جانبدارى از طاغوت روى خوش و آرامش خواهند ديد و خواهند توانست به آسودگى زندگى كنند، از طرف حاكم طاغوت  یعنی معاويه مجبور شدند با خوارج بجنگند چرا که معاويه آنان را تهديد كرده بود كه اگر با خوارج نجنگند در امان نخواهند ماند.

وی افزود: چندى نگذشت كه معاويه برنامه سياسى تهديد و گرسنگى را بر ضد مردم عراق به اجرا گذارد و حقوق و مزاياى آنان را قطع کرد به طوری که ابن ابى الحديد معتزلی در اين باره گزارش می‌کند كه شيعيان در هر جا كه بودند مورد اذيت و آزار و قتل و عام قرار گرفتند هر كس كه معروف به شیعه و دلبستگى به خاندان پيامبر بود زندانى شد يا مالش به غارت رفت و خانه‏اش ويران شد.

وی اضافه کرد: اين حوادث به شيعيان نشان داد كه تاوان پيروى نكردن از ولى امر تا چه حد سنگين است؛ گرچه امام به آنان مسير حق و باطل را نشان داد و آنان را در انتخاب آن آزاد گذارد اما به زودى بر آنان ثابت شد كه هرگز نمى‏توانند در حكومت ناحق معاويه به آن صلح و آرامشى كه تصور مى‏كردند دست يابند و لذا امروز نیز این تجارب تاریخی برای همه ما بسیار راهگشا و آموزنده است.

۳۱۳/۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha